Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
Ik ben met mijn kortere cranks 175 naar 165 gestart met het zadel 1cm hoger te zetten.
Om ruimte te creëren in mijn heup.
Nu na vijf jaar ben ik het zadel lager gaan zetten en zit ik weer op het oude hoogte.
Mijn voet is nu ook veel meer horizontaal in de stand beneden, bij heel veel mensen zie je toch dat de hak extreem omhoog komt.
Niet erg bij hoge wattages, maar niet goed met een D2 ritje.
Door zo laag mogelijk te zitten heb ik veel meer controle. ik zit nu op 805mm bij een BBL van 91cm
Doe niet te moeilijk met een aanpassing en geef het wat tijd, Velen doen er altijd zo autistisch over.
Afgelopen vrijdag rijd ik op de MTB, op een gegeven moment dacht ik wel ik zit aan de lage kant, stond mijn dropper nog 2cm naar beneden.
Goed op een MTB merk je dat veel minder omdat je veel meer staat en beweegt op de fiets.
Maar test gewoon en hou het even vol. Niet na 5km weer de inbussleutel uit je zak en weer terugzetten.
Bedenk je wat je wilt aanpassen, heb je ergens klachten etc.
Ik zie echt misschien wel de helft van de racefietsers zo fout op zijn fiets zitten.
Met stip op 1: gestrekte armen, ja dan snap ik dat je last van je schouder en net hebt en voor een beetje vluchtheuveltje of zand gaat remmen.
Op 2: zitten, zitten en nog eens zitten. Kom uit dat zadel bij een klimmetje, bocht etc. beweeg!
Op 3: Te hoog zitten, zie je heel dat bekken continu kantelen.
Er zitten er zo weinig ontspannen op een racefiets.
Om ruimte te creëren in mijn heup.
Nu na vijf jaar ben ik het zadel lager gaan zetten en zit ik weer op het oude hoogte.
Mijn voet is nu ook veel meer horizontaal in de stand beneden, bij heel veel mensen zie je toch dat de hak extreem omhoog komt.
Niet erg bij hoge wattages, maar niet goed met een D2 ritje.
Door zo laag mogelijk te zitten heb ik veel meer controle. ik zit nu op 805mm bij een BBL van 91cm
Doe niet te moeilijk met een aanpassing en geef het wat tijd, Velen doen er altijd zo autistisch over.
Afgelopen vrijdag rijd ik op de MTB, op een gegeven moment dacht ik wel ik zit aan de lage kant, stond mijn dropper nog 2cm naar beneden.
Goed op een MTB merk je dat veel minder omdat je veel meer staat en beweegt op de fiets.
Maar test gewoon en hou het even vol. Niet na 5km weer de inbussleutel uit je zak en weer terugzetten.
Bedenk je wat je wilt aanpassen, heb je ergens klachten etc.
Ik zie echt misschien wel de helft van de racefietsers zo fout op zijn fiets zitten.
Met stip op 1: gestrekte armen, ja dan snap ik dat je last van je schouder en net hebt en voor een beetje vluchtheuveltje of zand gaat remmen.
Op 2: zitten, zitten en nog eens zitten. Kom uit dat zadel bij een klimmetje, bocht etc. beweeg!
Op 3: Te hoog zitten, zie je heel dat bekken continu kantelen.
Er zitten er zo weinig ontspannen op een racefiets.
-
- Forum-lid
In ieder geval is mij nu duidelijk dat ik niet meteen de handdoek in de ring moet werpen bij deze aanpassing. In 2024 en nog steeds terugkerende klachten met de hamstring. Het is al wel een stuk beter en blijft de goede kant op gaan, maar daardoor blijft elk ongemak/pijntje wat langer in mijn hoofd hangen dan voorheen het geval was. Gisteren stevig doorgefietst (voor mijn doen) en dat ging naar alle tevredenheid, nu laat ik de afstellingen voor wat ze zijn. Ik heb in ieder geval het idee dat de korteren cranks wel een positieve invloed hebben, mogelijk wat wishful thinking, maar ik houd mezelf dan graag voor de gek.
-
- Forum-lid HC
Ik dacht ook langer......
@kees, waarom zo lang weg?
Een schrijver zal ik nooit worden sorry mannen, maargoed moet toch te doen zijn de juiste dingen eruit te halen.
En anders, vraag het gewoon, geen punt.
Forumnaam was toch Keezx?wasbeer2006 schreef: ↑29 apr 2025 14:38Ik dacht ook langer......
Een schrijver zal ik nooit worden sorry mannen, maargoed moet toch te doen zijn de juiste dingen eruit te halen.
GEBRUIKERSSTATISTIEKEN
Laatst actief:02 nov 2023, 14:43
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Er zijn meer 'hondjes' die Kees heten.wasbeer2006 schreef: ↑29 apr 2025 14:38Ik dacht ook langer......
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
De 25mm is in de uitverkoop omdat alleen Fred&Wilma daar nog mee rijden 

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!