Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Parkeren bij Chouffe Classic in Houffalize

jackflash
Forum-lid

jackflash 25 apr 2025 19:58

Leuk dat iedereen meedenkt en allerlei alternatieven voorstelt. Maar dat is mijn vraag niet. Enige antwoord waar ik iets mee kan is de reactie van Dubbeldekker (parkeerplaats bij begraafplaats in bocht vlak voor Houffalize). Allemaal goed bedoeld, maar niet echt een antwoord op mijn vraag.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 25 apr 2025 21:59

Gewoon ter info: het is de E25 die in Houffa passeert.

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 26 apr 2025 09:24

Inhakend op dit topic, maar dan over de cyclo zelf: ik ga ‘m (ook) weer eens rijden. Mijn laatste cyclo -en dat was ook deze Chouffe- dateert alweer van 10 jaar geleden. We hebben een kamer in Vayamundo Houffalize geboekt (wellicht kun je daar ook nog parkeren?). Ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden, aangezien ik de massaliteit van cyclo’s wel een beetje heb gehad, maar goed, met de vrienden op pad is altijd leuk.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 26 apr 2025 09:49

nespresso schreef: 26 apr 2025 09:24 Inhakend op dit topic, maar dan over de cyclo zelf: ik ga ‘m (ook) weer eens rijden. Mijn laatste cyclo -en dat was ook deze Chouffe- dateert alweer van 10 jaar geleden. We hebben een kamer in Vayamundo Houffalize geboekt (wellicht kun je daar ook nog parkeren?). Ik ben benieuwd wat ik ervan ga vinden, aangezien ik de massaliteit van cyclo’s wel een beetje heb gehad, maar goed, met de vrienden op pad is altijd leuk.
Vorig jaar de 156km gereden, pas richting de 3de pauze plaats werd het drukker.
1ste en 2de pauze plaats ruim opgezet.
3de plaats in een klim waar je naar een zijpad rechts moest dat was niet de handigste plaats ook ivm de drukte.
Als je in Chouffe zelf aankomt om een glaasje te nuttigen is druk.
En ja, het rondje in Houffalize zelf met de MONSTER klim :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 27 apr 2025 09:23

Ik ga deze toertocht dit jaar ook rijden. Samen met een groepje fietsvrienden maken we er een heel weekend van. Ons huisje ligt op ongeveer 9 km van de start, en na de tocht drinken we natuurlijk een welverdiende La Chouffe terug bij het huisje!

Ik twijfel nog een beetje over de afstand: ga ik voor de 123 km (+ 18 km aanrijden) of toch de 177 km (+ 18 km)?
We zitten aan de oostkant van de route, dus eerder instromen is helaas geen optie.

Normaal zou ik zonder twijfel voor de 177 km kiezen, maar omdat we vrijdag én zondag ook nog rondjes gepland hebben, twijfel ik een beetje. Bang dat ik zondag helemaal leeg ben na twee zware dagen.

Weet iemand of de 177 km echt veel mooier is dan de 123 km?
Ik zie wel dat bij beide routes de beruchte Col de Haussire Sud erin zit... 😅 Ik heb deze tocht ruim 10 jaar geleden ook eens gereden, ik denk dat de Col de Haussire hierin zat, een beklimming die ik me na meer dan 10 jaar (!) nog steeds goed kan herinneren.

Kortom: heeft iemand nog een gouden tip qua routekeuze? 🎯

@ts:
Dat ellendig steile klimmetje houffa daar kan je ook omheen. Mijn argumenten om geen auto te pakken:
- gekloot met in en uitladen van de fiets
- kost vaak meer tijd
- Het voelt voor mij altijd wat wrang om de auto te pakken als ik ergens ga fietsen. Dit probeer ik enkel te doen als ik in een heel andere omgeving ga fietsen.
- Als je na een toch op het terras gaat zitten dan is het echt ellendig om weer op de fiets te stappen, alleen in de auto is vaak ook niet echt een pretje.
- Iemand anders die van ver moet komen kan mooi dat plekje gebruiken ;-).

jackflash
Forum-lid

jackflash 28 apr 2025 20:55

@gaisdergerman: ik heb deze ook jaren lang gefietst en altijd de langste versie. Ik vind het de mooiste toertocht die enigszins in de omgeving ligt (voor mij althans). Het lijkt wel of de langste variant steeds langer wordt, 177km is wel serieuze business. De Haussire is een beetje het paradepaardje van de organisatie. En dat is helemaal terecht, want wat een beest van een col is dat.

In de argumenten die je noemt om de auto niet te pakken herken ik me niet. Ik heb een grote bus, dus fiets in- en uitladen is geen enkel probleem. Terras pakken achteraf doe ik niet, dan wil ik echt zsm naar huis. Wel 1 La Chouffe bij de finishplaats ;) Ik vind gewoon die berg op naar de parking helemaal niks. Vandaar mijn vraag of er toch ergens direct buiten het centrum wat beschikbaar is als je er vroeg bent. Of is gewoon het hele dorp afgesloten vanaf 7 uur 's ochtends?

pino
Forum-lid HC

pino 28 apr 2025 21:20

Tijdje niet meer geweest, maar denk dat je dichtbij komt als je maar niet vanaf de snelweg komt. Zit je in ieder geval al laag.
Niet zijken maar reiden !

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 apr 2025 21:26

Kijk eens in het plaatsje Mabompre bij de begraafplaats is 6,5km van Houffalize.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 apr 2025 21:05

Een leuke anekdote....

Je had jaren terug een MTB marathon die ongeveer eindigde bij de la chouffe fabriek.
Stonden bij de finish leuke dames bier uit te delen, wist ik veel wat la chouffe was, geen bier drinken.

Maar het was augustus, 30 graden, laatste 3 kwartier zonder drinken gereden en had dorst.
Waren ook geen lullige glazen, die goot ik dus zo achterover.....

Nou nou, ik heb een half uur in mijn auto gezeten voordat ik me om ging kleden. Ik was echt helemaal van de wereld.
Toen een paar colaatje voordat ik durfde te gaan rijden.

Maargoed ook hier heeft de TS helemaal niets aan 8-)

jackflash
Forum-lid

jackflash 12 mei 2025 19:59

wasbeer2006 schreef: 29 apr 2025 21:05 Een leuke anekdote....

Je had jaren terug een MTB marathon die ongeveer eindigde bij de la chouffe fabriek.
Stonden bij de finish leuke dames bier uit te delen, wist ik veel wat la chouffe was, geen bier drinken.

Maar het was augustus, 30 graden, laatste 3 kwartier zonder drinken gereden en had dorst.
Waren ook geen lullige glazen, die goot ik dus zo achterover.....

Nou nou, ik heb een half uur in mijn auto gezeten voordat ik me om ging kleden. Ik was echt helemaal van de wereld.
Toen een paar colaatje voordat ik durfde te gaan rijden.

Maargoed ook hier heeft de TS helemaal niets aan 8-)
Nee, maar wel een leuk verhaal ;) Zo kan ik me herinneren van mijn eerste Lachouffe Classic (ik schat rond 2012 of zo) dat de meeste mensen dachten dat bij de brouwerij in Achouffe de finish was. Tevens deelden ze toen nog grote glazen Choufkes uit en het was min of meer onbeperkt. Daar werd flink getankt kan ik je zeggen. En dan kom je er even later achter dat het nog een km of 20 is met die verschrikkelijke helling in Houffalize als toetje. De kabouters komen dan zowat uit je oren (en andere gaten) kan ik je vertellen. De glazen werden de jaren daarna helaas (?) steeds kleiner en bleef het beperkt tot eentje. Misschien maar goed ook ;)

DeHandelaar
Forum-lid

DeHandelaar 12 mei 2025 20:13

Als je vroeg komt, is er in Houffalize wel plek. Als je laat bent, kun je dat vergeten.
Dat weiland bij de afrit kan dan zelfs vol zijn. Ik vind dat ook niet ideaal, want het is nog een flinke klim. En als je een uurtje zit, gaat het lichaam in herstel en dan is zo’n klim geen pretje. En 15 km terug al helemaal niet.
Ik zou de avenue de la gare inrijden. Met een beetje mazzel vind je een plekje op 1 van de vele parkeerveldjes daar. Zo nee, dan vind je een groter veld op ongeveer 1 kilometer. Omdat die weg vlak ligt, rijd je daar fluitend naartoe.

jackflash
Forum-lid

jackflash 12 mei 2025 20:45

DeHandelaar schreef: 12 mei 2025 20:13 Als je vroeg komt, is er in Houffalize wel plek. Als je laat bent, kun je dat vergeten.
Dat weiland bij de afrit kan dan zelfs vol zijn. Ik vind dat ook niet ideaal, want het is nog een flinke klim. En als je een uurtje zit, gaat het lichaam in herstel en dan is zo’n klim geen pretje. En 15 km terug al helemaal niet.
Ik zou de avenue de la gare inrijden. Met een beetje mazzel vind je een plekje op 1 van de vele parkeerveldjes daar. Zo nee, dan vind je een groter veld op ongeveer 1 kilometer. Omdat die weg vlak ligt, rijd je daar fluitend naartoe.
thanks, goede tip

Plaats reactie