remshifters monteren
peedsbikes schreef:Je kunt gewoon 8 speed shifters zoeken van Ultegra. De breedte van een 7 speed casette en een 8 speed is gelijk, alleen de tussen ringen zijn smaller.
Ik geef je grote kans dat het gaat werken, je zou als het niet soepel verloopt het schakelen achter een nieuwe a.der. moeten nemen.
Ik heb op een oude crossfiets met 7 speed, 8 speed shifters gezet. Werkt probleemloos. Ik heb het zo afgesteld dat ik naar het kleinste blad een shift overheb zeg maar. Zodat de derailleur de andere kant op niet in m'n spaken loopt.
Ja zoiets had ik inderdaad ook in gedachte! Ik ben echt ontzettend blij met jullie tips! Ik heb inmiddels wel een adresje gevonden voor de 8 speed Shimano Sora shifters.
Het blijkt echter wel heel moeilijk om de 7 sp shifters te vinden. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Ultegra 8 speed, maar die blijkt helemaal niet te vinden (niet nieuw).
Ik wacht nog even af, maar realiseer me ook dat nu het weer mooier gaat worden een dergelijke operatie wel in één keer moet slagen, om maar niet te veel kostbare fietstijd te verliezen!
Tips en adviezen blijven natuurlijk welkom!
Het blijkt echter wel heel moeilijk om de 7 sp shifters te vinden. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de Ultegra 8 speed, maar die blijkt helemaal niet te vinden (niet nieuw).
Ik wacht nog even af, maar realiseer me ook dat nu het weer mooier gaat worden een dergelijke operatie wel in één keer moet slagen, om maar niet te veel kostbare fietstijd te verliezen!
Tips en adviezen blijven natuurlijk welkom!
Ik heb nog een vraag: eerder gaven jullie al aan dat ik kan zoeken naar:
- sora 7 of 8 speeds shifters
- 600/ultegra 8 speed shifters
Maar zou ik ook rsx 7 speed shifters kunnen monteren?
Ik ben benieuwd!
Voor de duidelijkheid ik heb 2 voorbladen, dus het gaat alleen maar op indien RSX ook een double variant heeft!
- sora 7 of 8 speeds shifters
- 600/ultegra 8 speed shifters
Maar zou ik ook rsx 7 speed shifters kunnen monteren?
Ik ben benieuwd!
Voor de duidelijkheid ik heb 2 voorbladen, dus het gaat alleen maar op indien RSX ook een double variant heeft!
Je kan ook overwegen om een Shimano 105 groep (10 speed) te kopen en die er op te gooien. Voor zo'n 350 euro heb je een hele nieuwe groep. Je zit dan wel aan nieuwe wielen vast, natuurlijk.
Als je dat doe zal het waarschijnlijk noodzakelijk zijn je achterbrug op te rekken, maar dat is volgens verschillende (internet)bronnen waaronder dit forum geen probleem met een stalen frame, als het maar met beleid gebeurd.
Als je dit doet, kan je nog jaren met veel plezier op je stalen 'barrel' rijden en heb je de voordelen van een moderne 10-speed groep. Zelfs als dat inclusief nieuwe wielen 600 euro kost (en dan heb je direct een leuk setje wielen te pakken lijkt me) heb je een 'eigen' pretig fietsende fiets. Dat gaat je bij een nieuwe fiets voor 600 euro bij lange na niet lukken...
Als je dat doe zal het waarschijnlijk noodzakelijk zijn je achterbrug op te rekken, maar dat is volgens verschillende (internet)bronnen waaronder dit forum geen probleem met een stalen frame, als het maar met beleid gebeurd.
Als je dit doet, kan je nog jaren met veel plezier op je stalen 'barrel' rijden en heb je de voordelen van een moderne 10-speed groep. Zelfs als dat inclusief nieuwe wielen 600 euro kost (en dan heb je direct een leuk setje wielen te pakken lijkt me) heb je een 'eigen' pretig fietsende fiets. Dat gaat je bij een nieuwe fiets voor 600 euro bij lange na niet lukken...
Ik heb inderdaad gewoon full shimano 600/ultegra, die 8 speed moet dus in principe geen probleem zijn. Het is alleen lastig om shimano 600 shifters te vinden. Ze bestaan wel, maar zijn zeer schaard! De fiets heeft overigens ook een behoorlijke emotionele waarde, vandaar dat ik er dus niet voor kies om een nieuwe fiets te kopen.
Jij noemt trouwens dat jij dezelfde groep hebt gemonteerd als ik, de sti's die jij er vervolgens (een jaar later) hebt opgezet, zijn dat ook 600 shifters? Of heb jij ook gekozen voor een ander segment? Kunnen jullie mij ook iets vertellen over de kwaliteit, ik weet natuurlijk dat ultegra beter is dan tiagra, maar is dit ook merkbaar voor de fanatieke hobbiest die alleen in de zomer bergjes pakt en heel af en toe het hooggeberget in de vorm van de mon ventoux opzoekt?
Jij noemt trouwens dat jij dezelfde groep hebt gemonteerd als ik, de sti's die jij er vervolgens (een jaar later) hebt opgezet, zijn dat ook 600 shifters? Of heb jij ook gekozen voor een ander segment? Kunnen jullie mij ook iets vertellen over de kwaliteit, ik weet natuurlijk dat ultegra beter is dan tiagra, maar is dit ook merkbaar voor de fanatieke hobbiest die alleen in de zomer bergjes pakt en heel af en toe het hooggeberget in de vorm van de mon ventoux opzoekt?
Ik ben (haastig) op zoek naar de shimano 600/ultegra shifters, ik heb de nodige fietsenmakers gebeld. Maar een veel terugkomend verhaal is toch dat het niet mogelijk schijnt te zijn.... Lichtelijk ontmoedigd wil ik jullie nogmaals vragen wie er ervaring heeft met een, volgens verscheidene fietsenmakers, bijna onmogelijke klus namelijk: het monteren van sti shifters in plaats van de buiscommandeurs op mijn fiets.
Volgens de fietsenmaker moet ik echt van alles veranderen, de ketting, de voor derrallieur... enz enz.
Ik dacht namelijk dat ik wat kabelwerk moest veranderen/toevoegen en mijn oude remmen demonteren en de sti shifters monteren...
Wie kan mij iets vertellen over de mogelijkheden...ik ben het spoor namelijk zelf een beetje kwijt!
Volgens de fietsenmaker moet ik echt van alles veranderen, de ketting, de voor derrallieur... enz enz.
Ik dacht namelijk dat ik wat kabelwerk moest veranderen/toevoegen en mijn oude remmen demonteren en de sti shifters monteren...
Wie kan mij iets vertellen over de mogelijkheden...ik ben het spoor namelijk zelf een beetje kwijt!
Precies, dat werkt gewoon.
Ik ben bang dat je de 8v Ultegra/600 shifters nauwelijks gaat vinden. Maar met Sora of RSX kan het ook prima. Je stelt je derailleur goed op de limieten af en je houdt dan een loze klik over.
Overigens lees ik nu hierboven iets over 7v en 8v cassettes. Ik neem aan dat je niet naar een 8v cassette wil, of wel? Dit gaat namelijk niet werken met je body volgens mij.
Ik ben bang dat je de 8v Ultegra/600 shifters nauwelijks gaat vinden. Maar met Sora of RSX kan het ook prima. Je stelt je derailleur goed op de limieten af en je houdt dan een loze klik over.
Overigens lees ik nu hierboven iets over 7v en 8v cassettes. Ik neem aan dat je niet naar een 8v cassette wil, of wel? Dit gaat namelijk niet werken met je body volgens mij.
@chrissiewizzie
Als ik jou goed begrijp, dan zeg jij dat er wel degelijk een andere naaf op moet indien ik kies voor de 600/ultegra sti shifters. Iets wat niet het geval is als ik naar de Sora shifters ga denk ik.
Even over de emotionele waarde; ik heb deze fiets al ruim 10 jaar in mijn bezit, gekregen van mijn vader toenertijd. Altijd goed behandeld enz enz. Ik heb nooit bij een club gefietst, maar wel altijd fanatiek hobbiest. Ik heb met deze fiets de nodige bergen gepakt waaronder 2x de mon ventoux. Afgelopen jaar een jan jansen geleend van mijn schoonvader en ik miste mijn eigen vertrouwde pinarello gewoon. Net zoals bij jou, het is een stukje uit mijn jeugd.
@Ilko
Ik wil inderdaad niet naar een 8 speed casette, dat zou me nog meer extra werk opleveren, bovendien wil ik de fiets eigenlijk zoveel mogelijk in originele staat houden. Zoals Chrissiewiezzie al schrijft; waarschijnlijk zal ik met de 600/ultegra shifters toch over moeten naar een andere naaf en dat is denk ik te veel gedoe. En hoewel het mooier zou zijn om de groep die ik er nu op heb (is dus geheel shimano 600) helemaal compleet te houden, denk ik dat ik ga voor een variant die ik zo kan monteren en die, niet geheel onbelangrijk, minder schaars is!
Als ik jou goed begrijp, dan zeg jij dat er wel degelijk een andere naaf op moet indien ik kies voor de 600/ultegra sti shifters. Iets wat niet het geval is als ik naar de Sora shifters ga denk ik.
Even over de emotionele waarde; ik heb deze fiets al ruim 10 jaar in mijn bezit, gekregen van mijn vader toenertijd. Altijd goed behandeld enz enz. Ik heb nooit bij een club gefietst, maar wel altijd fanatiek hobbiest. Ik heb met deze fiets de nodige bergen gepakt waaronder 2x de mon ventoux. Afgelopen jaar een jan jansen geleend van mijn schoonvader en ik miste mijn eigen vertrouwde pinarello gewoon. Net zoals bij jou, het is een stukje uit mijn jeugd.
@Ilko
Ik wil inderdaad niet naar een 8 speed casette, dat zou me nog meer extra werk opleveren, bovendien wil ik de fiets eigenlijk zoveel mogelijk in originele staat houden. Zoals Chrissiewiezzie al schrijft; waarschijnlijk zal ik met de 600/ultegra shifters toch over moeten naar een andere naaf en dat is denk ik te veel gedoe. En hoewel het mooier zou zijn om de groep die ik er nu op heb (is dus geheel shimano 600) helemaal compleet te houden, denk ik dat ik ga voor een variant die ik zo kan monteren en die, niet geheel onbelangrijk, minder schaars is!
Zolang je een 7speed cassette blijft gebruiken hoef je geen andere achternaaf. Zoals hierboven al een paar keer uitgelegd kun je ook 8 speed shifter gebruiken met je 7 speed cassette. Je stelt dan de limieten van de derailleur goed af zodat het laatste klikje niet gebuikt kan worden.