Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

remshifters monteren

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 21:40

Hallo ware medefietsliefhebbers,

Ik ben, al geruime tijd, de trotse liefhebber en bezitter van een ietwat verouderde pinarello racefiets. Afgemonteerd met shimano 600. Versnellingen nog op de onderbuis. Ik ben nog steeds erg tevreden met de fiets, echter ik zou uit veiligheidsoogpunt, maar ook uit praktisch oogpunt graag mijn versnellingen in mijn remhendels willen hebben.
Navraag bij een aantal fietsenwinkels deed mij verbazen; het was namelijk volgens hun goedkoper om een nieuwe fiets te kopen. Ik snap dat het wat geld gaat kosten, maar tegelijk weet ik ook dat fietsenmakers liever nieuwe fietsen verkopen dan sleutelen aan een in hun ogen oud barrel.

Mijn vraag naar jullie: Is het mogelijk om de versnellingen te verplaatsen naar mijn remhendels en zoja, wat is hier voor nodig, wat kost dit ongeveer, staat ergens een manual vermeld op internet enz enz. Wie kan mij helpen?!

vriendelijke groet,

Sreffots

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 01 apr 2009 22:08

nu ben ik niet een onwijze techneut .. maar volgens mij heb je niet veel meer nodig dan een setje sti shifters en binnen en buiten kabels.... dat moet voor 200 euro wel lukken volgens mij..En voor dat geld koop je geen nieuwe fiets. 600 is wel een best oude groep voorloper van ultegra als ik het niet mis heb.. kan me voorstellen dat je misschien tegen een schakel probleem aanloopt AD/VD / shifter.. maar dat weet ik dan niet.. dus eigenlijk heb je niet zo heel veel aan mijn commentaar ...
:winkthumb:

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 22:10

Klopt inderdaad, de 600 is de voorloper van de ultegra. wat bedoel je met AD/VD? bedankt voor je snelle reactie!

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 01 apr 2009 22:31

Ad - achter derailleur / VD voor derailleur..

Ik kan me voorstellen dat het indexshiften wat die STI shifters doen net even wat anders is... misschien is het eigenlijk meer een cassete probleem.. hoeveel kransjes zitter er achter op die groep?

volgens mij bestaan er ook sti's voor die oude groepen..
:winkthumb:

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 22:34

AD/VD hehe...

Ik heb 7 kransjes achter!

bartho
Forum-lid

bartho 01 apr 2009 22:44

sti shifters voor 7-speed ga je volgens mij niet vinden. Naast je remhendels zul je dan ook je achterderailleur, naaf en cassette (dus eigenlijk het hele wiel) moeten vervangen. Als je dat met een beetje net materiaal doet ga je inderdaad al aardig in de richting van de prijs van een eenvoudige volledig afgemonteerde fiets.

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 22:46

Ok, dus het is zaak om uit te zoeken of ik sti shifters voor 7-speed kan vinden, mocht dat het geval zijn, dan is het "simpel" monteren en klaar?

perik
Forum-lid

perik 01 apr 2009 22:52

Shimano heeft Sora 7sp shifters, veel fietsenmakers hebben wel zoiets liggen. Kijk ook eens op marktplaats, dit soort spul komt vaak tweedehands voorbij. Als je 8sp shifters kunt vinden dan werken die ook (je gebruikt dan één klik gewoon niet), 9sp en 10sp werken niet.

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 22:55

Ok! maargoed dat is in de bergen geen pretje natuurlijk een keer verkeerd schakelen ;)
Dus als ik Sora 7 speed shifters op de kop weet te tikken, dan hoef ik verder niet veel aan mijn huidige set up te veranderen?

perik
Forum-lid

perik 01 apr 2009 22:59

Als de limietschroefjes van je achterderailleur goed zijn afgesteld dan kun je eenvoudigweg niet in de achtste versnelling schakelen, verkeerd schakelen is er dus niet bij!
Met een setje 7sp shifters hoef je verder niets te veranderen inderdaad. Je vervangt je buiscommandeurs door (de meegeleverde) kabelgeleiders en je moet dus wat extra kabels aan je stuur hangen.

sreffots
Forum-lid

sreffots 01 apr 2009 23:04

Ok, ik ben al op markplaats aan het zoeken! Hebben jullie nog meer tips? Het lijkt er namelijk op dat ik op marktplaats weinig kan vinden!

edit:

Denken jullie dat 7sp sti shifters alleen in de sora groep geleverd wordt? Of kan ik ook zoeken naar een andere groep. Denken jullie dat ik duidelijk verschil zal merken tussen de rest van mijn fiets (shimano 600) en sora/ of andere groep shifters?

peedsbikes
Forum-lid

peedsbikes 02 apr 2009 11:03

Je kunt gewoon 8 speed shifters zoeken van Ultegra. De breedte van een 7 speed casette en een 8 speed is gelijk, alleen de tussen ringen zijn smaller.

Ik geef je grote kans dat het gaat werken, je zou als het niet soepel verloopt het schakelen achter een nieuwe a.der. moeten nemen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

Plaats reactie