Na een bezoekje aan de Eurobike in Friedrichshafen ben ik ook geïnspireerd geraakt. Er waren daar redelijk veel retro bikes en fixies te zien en sommige waren toch wel erg mooi. Vooral de PEACEMAKER van Fixie Inc. vind ik heel mooi. Stond ook nog ergens op de beurs met hele mooie spatbordjes van Hebie.
Ik vind het leuk om af en toe aan een fiets te sleutelen en na wat rondstruinen op internet en ook dit forum heb ik besloten dat ik zelf ook een fixie of ss wil bouwen. Heb sinds gisteren via een marktplaats voor weinig een oude Peugot op de kop getikt. [img=http://www.edelsmeden.nl/plaatjes/peugot.jpg]
Bij nadere bestudering van de crank, staat peugot op maar ben erachter dat deze eigenlijk van stronglight is, blijkt dat het buitenste blad vast aan de crank zit. Het is een crank met een bcd van 122 en een buitenblad van 52 en een binnenblad van 45. [img=http://www.edelsmeden.nl/plaatjes/crank.gif]
Ik sta nu in dubio of ik het buitenste blad zal afzagen en alleen het binnenblad weer zal monteren of dat ik iemand misschien blij kan maken met deze klassieke en een nieuwe zal monteren. Maakt de keuze in bladen wel wat makkelijker maar heb via ebay al wel een bedrijfje in België gevonden wat Stronglight bladen met 122 bcd kan leveren.
Iemand een advies?
Peugot fixie/ss
het is even de vraag hoe je uit gaat komen met je kettinglijn. Als je fixed gaat, en een baannaaf aanschaft gaat het niet passen denk ik. Met een freewheel misschien wel. Bij mijn broer zijn fixed, heb ik het voorblad aan de binnenkant van zijn cranck moeten monteren (baannaaf). Bij mezelf zit hij aan de buitenkant, omdat ik de naaf met spacers naar rechts heb geplaatst.
Altijd handig: www.sheldonbrown.com
Altijd handig: www.sheldonbrown.com
Daarom denk ik er dus aan om van het buitenblad de buitenste rand af te zagen (tot aan de middelste ring) en dan alleen het binnenblad te monteren. Ketting lijn zal dan beter zijn en een 45 lijkt me ook prettiger. Kan dan alleen nooit meer van het buitenblad gebruik maken.