Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Peugot fixie/ss

camille
Forum-lid

camille 18 sep 2008 22:07

Na een bezoekje aan de Eurobike in Friedrichshafen ben ik ook geïnspireerd geraakt. Er waren daar redelijk veel retro bikes en fixies te zien en sommige waren toch wel erg mooi. Vooral de PEACEMAKER van Fixie Inc. vind ik heel mooi. Stond ook nog ergens op de beurs met hele mooie spatbordjes van Hebie.

Ik vind het leuk om af en toe aan een fiets te sleutelen en na wat rondstruinen op internet en ook dit forum heb ik besloten dat ik zelf ook een fixie of ss wil bouwen. Heb sinds gisteren via een marktplaats voor weinig een oude Peugot op de kop getikt. [img=http://www.edelsmeden.nl/plaatjes/peugot.jpg]

Bij nadere bestudering van de crank, staat peugot op maar ben erachter dat deze eigenlijk van stronglight is, blijkt dat het buitenste blad vast aan de crank zit. Het is een crank met een bcd van 122 en een buitenblad van 52 en een binnenblad van 45. [img=http://www.edelsmeden.nl/plaatjes/crank.gif]

Ik sta nu in dubio of ik het buitenste blad zal afzagen en alleen het binnenblad weer zal monteren of dat ik iemand misschien blij kan maken met deze klassieke en een nieuwe zal monteren. Maakt de keuze in bladen wel wat makkelijker maar heb via ebay al wel een bedrijfje in België gevonden wat Stronglight bladen met 122 bcd kan leveren.
Iemand een advies?

paulchris
Forum-lid

paulchris 18 sep 2008 23:55

Kun je niet gewoon het buitenblad gebruiken met een 19 of een 20 kransje achter? Je hebt ook singlespeed freewheels met 19 of 20 tanden van Elsjot voor als je je originele achterwiel wilt recycelen.
Ik weet het zeker denk ik

w0uter
Forum-lid

w0uter 19 sep 2008 11:17

het is even de vraag hoe je uit gaat komen met je kettinglijn. Als je fixed gaat, en een baannaaf aanschaft gaat het niet passen denk ik. Met een freewheel misschien wel. Bij mijn broer zijn fixed, heb ik het voorblad aan de binnenkant van zijn cranck moeten monteren (baannaaf). Bij mezelf zit hij aan de buitenkant, omdat ik de naaf met spacers naar rechts heb geplaatst.

Altijd handig: www.sheldonbrown.com

camille
Forum-lid

camille 19 sep 2008 12:41

Daarom denk ik er dus aan om van het buitenblad de buitenste rand af te zagen (tot aan de middelste ring) en dan alleen het binnenblad te monteren. Ketting lijn zal dan beter zijn en een 45 lijkt me ook prettiger. Kan dan alleen nooit meer van het buitenblad gebruik maken.

Plaats reactie