het kan daar inderdaad redelijk spoken en snel omslaan. heb me toen ik er laatst was wel vermaakt. ik heb in ieder geval een leuk aantal suggesties gekregen. Zoals gezegd geef ik de vorokeur aan de 'doorgaande wegen' ipv de binnen weggetjes.
@fitseflitser, wellicht kunnen we nog een gezamelijk ritje doen
Fietsen in de vogezen
-
- Forum-lid
Op 7 september kun je daar ook nog een cyclo rijden, La Vosgienne: http://www.vosgienne.org/fr/
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze rit? Het is niet al te ver weg en ik mis een beetje een nieuw fietsdoel voor dit seizoen. Vandaar mijn interesse.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze rit? Het is niet al te ver weg en ik mis een beetje een nieuw fietsdoel voor dit seizoen. Vandaar mijn interesse.
Tip: de Col du Platzerwasel (1193 m) vanuit Munster. Deze col staat beschreven in het laatste nummer van Fiets. Voor een klim in de Vogezen ongewoon steil met 8,4% gemiddeld over 6,5 km. Enkele 'vlakkere' stukken van 6% compenseren de steilste stukken van 10-12%. Na de top stijgt de weg verraderlijk door naar le Breitfist (1270 m).
Route met de Platzerwasel: vanuit la Bresse naar Col de la Schlucht, afdalen en in Munster rechtsaf. Eerst vals plat, steiler vanaf Sondernach. Na de klim doorrijden naar le Markstein en daar rechtsaf, dalen naar het meer van Kruth. Daar rechtsaf over de Col de Bramont en afdalen naar la Bresse. Circa 100 km.
Veel plezier! Ik verneem graag je ervaringen in dit topic.
Route met de Platzerwasel: vanuit la Bresse naar Col de la Schlucht, afdalen en in Munster rechtsaf. Eerst vals plat, steiler vanaf Sondernach. Na de klim doorrijden naar le Markstein en daar rechtsaf, dalen naar het meer van Kruth. Daar rechtsaf over de Col de Bramont en afdalen naar la Bresse. Circa 100 km.
Veel plezier! Ik verneem graag je ervaringen in dit topic.
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)
Ik ben er zelf dit jaar in Mei geweest, en vond het prachtig.
Ik had natuurlijk het boekje van Alex Polfliet gelezen. ( http://www.hardfietsen.nl/tableaux/index.php?pageId=15 )
Ik zelf was gaan liggen in Munster. Vandaaruit kun je een aantal leuke hellingen beklimmen. Zie : http://www.hardfietsen.nl/tableaux/inde ... regioid=94
Pas wel op bij de Col de la Schlucht, daar willen auto's en motoren nog wel eens wat extra gas geven. Het is namelijk een grote doorgaande weg.
Ik heb er genoten. Kijk ook eens naar de grote hoeveelheid ooievaars op de daken in de streek.
Ik had natuurlijk het boekje van Alex Polfliet gelezen. ( http://www.hardfietsen.nl/tableaux/index.php?pageId=15 )
Ik zelf was gaan liggen in Munster. Vandaaruit kun je een aantal leuke hellingen beklimmen. Zie : http://www.hardfietsen.nl/tableaux/inde ... regioid=94
Pas wel op bij de Col de la Schlucht, daar willen auto's en motoren nog wel eens wat extra gas geven. Het is namelijk een grote doorgaande weg.
Ik heb er genoten. Kijk ook eens naar de grote hoeveelheid ooievaars op de daken in de streek.
--
Mijn profiel op hardfietsen.nl : http://www.hardfietsen.nl/tableaux/inde ... ebruiker=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn profiel op hardfietsen.nl : http://www.hardfietsen.nl/tableaux/inde ... ebruiker=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk stukje in Fiets nr.7 over de Platzerwasel. Had ‘m vorig jaar al eens min of meer per toeval opgefietst. Goed om te lezen dat ie als zwaar gezien wordt.
Gisteren nog een lekker rondje van een bijna130km in Vogezen gemaakt (3000 hm):
Le Markstein, Kruth, Moosch, Geishouse, Grand Ballon (Heb zo’n beetje alle kanten van Grand Ballon gehad. Ik vind dit de zwaarste kant; 7.7%, 12.3km. Route is mooi en rustig. Zeker het tweede gedeelte waar bijna geen auto’s komen. Wegdek hier wel slecht maar te doen voor een beklimming. Grand Ballon van deze kant in mijn ogen zwaarder dan Platzerwasel), Le Markstein, Lautenbach, Col du Bannstein, Soultzmatt, Osenbach, Col du Firstplan, Soultzbach, Wasserbourg, Petit Ballon (Halverwege zitten stukken van ruim 12%.), Sondernach, Col de Platzerwasel, Le Markstein.
Gisteren nog een lekker rondje van een bijna130km in Vogezen gemaakt (3000 hm):
Le Markstein, Kruth, Moosch, Geishouse, Grand Ballon (Heb zo’n beetje alle kanten van Grand Ballon gehad. Ik vind dit de zwaarste kant; 7.7%, 12.3km. Route is mooi en rustig. Zeker het tweede gedeelte waar bijna geen auto’s komen. Wegdek hier wel slecht maar te doen voor een beklimming. Grand Ballon van deze kant in mijn ogen zwaarder dan Platzerwasel), Le Markstein, Lautenbach, Col du Bannstein, Soultzmatt, Osenbach, Col du Firstplan, Soultzbach, Wasserbourg, Petit Ballon (Halverwege zitten stukken van ruim 12%.), Sondernach, Col de Platzerwasel, Le Markstein.
Dat is een behoorlijk zwaar rondje in de Vogezen Roger! De combinatie Grand Ballon vanuit Moosch, Petit Ballon vanuit Wasserbourg en Platzerwasel is voor die-hards. Ik doe het met 10 man in de eerste week van september wat rustiger aan met ritten van rond de 100 km:
Maandag 1 september
Col du Wettstein – Col du Calvaire – Col du Bonhomme – Fraize – Col de la Schlucht
Dinsdag 2 september
Col du Firstplan – Guebwiller – Soultz – Col Amic - Grand Ballon – le Markstein
Woensdag 3 september rustdag
Donderdag 4 september
Turckheim – les Trois Epis – Orbey – Col du Wettstein - Collet du Linge
Vrijdag 5 september
Col du Platzerwasel – le Markstein – Lac de Kruth – Col du Bramont – Hohneck
N.B. routes onder voorbehoud
Degenen die willen meefietsen kunnen zich bij me melden. Er zijn nog enkele plaatsen vrij in het chalet dat we hebben afgehuurd. Graag snel reageren! (uiterlijk 27-08-2008)
Maandag 1 september
Col du Wettstein – Col du Calvaire – Col du Bonhomme – Fraize – Col de la Schlucht
Dinsdag 2 september
Col du Firstplan – Guebwiller – Soultz – Col Amic - Grand Ballon – le Markstein
Woensdag 3 september rustdag
Donderdag 4 september
Turckheim – les Trois Epis – Orbey – Col du Wettstein - Collet du Linge
Vrijdag 5 september
Col du Platzerwasel – le Markstein – Lac de Kruth – Col du Bramont – Hohneck
N.B. routes onder voorbehoud
Degenen die willen meefietsen kunnen zich bij me melden. Er zijn nog enkele plaatsen vrij in het chalet dat we hebben afgehuurd. Graag snel reageren! (uiterlijk 27-08-2008)
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)
Mijn excuses voor mijn veel te late reactie. Ik ben inderdaad zoals gepland naar de vogezen. Na even 2 dagen rustig aan gedaan te hebben ben ik een lekkere rit gaan maken. Ik vertrok vanuit la bresse via de co de grosse piere naar gerardmer naar xonrupt longmer de beklimming van de col de la schlucht. naar 200m voor de top rechtsaf naar de honeck waarna richting gezet werd richting de grand ballon, deze nam ik niet maar draaide rechtsaf richting kruth, deze weg gevolgd via de col du bramont terug naar la bresse. een heerlijke rit van 82km met een lekker gem. van 28,9km/h.
spijtig genoeg werd ik de dag erna enorm verkouden waardoor het eigenlijk een verdacht saaie verkantie begon te worden omdat er aan deze kant van de vogezen erg weinig te beleven is.
aangezien ik de klim van de grosse piere wel erg lekker vond besloot ik hier een soort van tijdritje op te houden op de laatste dag. gevolg een klim waar ik mensen met 23km/h inhaalde die 12 reden en waar ik gedurende de hele klim niet onder de 20/21km/h ben gezakt.
al met al een schitterende omgeving die ik spijtig genoeg niet uitgebreid kon verkennen. hopelijk gaat het jouw beter af.
spijtig genoeg werd ik de dag erna enorm verkouden waardoor het eigenlijk een verdacht saaie verkantie begon te worden omdat er aan deze kant van de vogezen erg weinig te beleven is.
aangezien ik de klim van de grosse piere wel erg lekker vond besloot ik hier een soort van tijdritje op te houden op de laatste dag. gevolg een klim waar ik mensen met 23km/h inhaalde die 12 reden en waar ik gedurende de hele klim niet onder de 20/21km/h ben gezakt.
al met al een schitterende omgeving die ik spijtig genoeg niet uitgebreid kon verkennen. hopelijk gaat het jouw beter af.
Ik kom net terug van een weekje trainen in de vogezen. Het hemelvaart weekend was voor veel motorrijders een mooi excuus om hun ronkende tweewieler uit te laten. In Augustus zal dat niet veel anders zijn. Vooral op de route du crete wemelt het van de motors. Dat is niet altijd even prettig. Op de kleine D-weggetjes kwam ik echter geen hond tegen. Probeer daarom een beetje de drukke route du crete te mijden en rij eens over de prachtige ballon de servanve of over de pittoreske col de la vierge!
Live fast; die young. mijn blog
[quote="rob74"]Ik kom net terug van een weekje trainen in de vogezen. Het hemelvaart weekend was voor veel motorrijders een mooi excuus om hun ronkende tweewieler uit te laten. In Augustus zal dat niet veel anders zijn. Vooral op de route du crete wemelt het van de motors. Dat is niet altijd even prettig. Op de kleine D-weggetjes kwam ik echter geen hond tegen. Probeer daarom een beetje de drukke route du crete te mijden en rij eens over de prachtige ballon de servanve of over de pittoreske col de la vierge![/quote]
Heb ik ook gedaan
Heb ik ook gedaan
Zij is ook tegen