trainingsschema marmotte
-
- Forum-lid
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
[quote="RoBotje"]Je bent 26 jaar dus in de sterkste jaren van je leven. Dat is een voordeel.
Probeer als het kan nog een paar kilo's af te vallen. 83 kilo is best zwaar.
Niet per se voor jouw lengte maar toch. Berg op wegen de kilo's extra zwaar.
Ik zie in je schema wel tijden maar geen afstanden
(Ik heb een Mac en hij opent het schema in het programma Numbers dus
het kan zijn dat er iets is weggevallen )
Probeer ook eens op een warme dag 150 kilometer of meer te rijden en kijk hoe dat bevalt.
Het zal in juli behoorlijk warm zijn in Frankrijk dus probeer juist op warme dagen te trainen.
Uiteraard ook goed eten en drinken (hier zijn zat goede topics over te vinden hier).
Let op: Het aller zwaarst is natuurlijk het berg oprijden. Dit kun je in Nederland niet trainen.
Heb je hier ervaring mee? Dit is namelijk een totaal andere discipline en valt niet te onderschatten![/quote]
Ik heb zes jaar geleden één dag in frankrijk gefiets. Toen heb ik drie cols met een mtb gefietst. Dit ging me best goed af (wel zwaar) maar waren zeker geen cols van de buitencategorie. Dit weekend ga ik naar de ardennen dus kan ik ook een paar heuvels/bergjes meepakken.
Ik ga mijn schema een beetje aanpassen. De eerste twee weken ga ik nog veel in D1 rijden (anders overtrain ik mezelf misschien) en daarna zal ik regelmatig in D3 gaan zitten.
Allemaal bedankt voor de tips.
Zijn de trainingsuren die ik maak wel voldoende of moet ik die ook opvoeren?
Probeer als het kan nog een paar kilo's af te vallen. 83 kilo is best zwaar.
Niet per se voor jouw lengte maar toch. Berg op wegen de kilo's extra zwaar.
Ik zie in je schema wel tijden maar geen afstanden
(Ik heb een Mac en hij opent het schema in het programma Numbers dus
het kan zijn dat er iets is weggevallen )
Probeer ook eens op een warme dag 150 kilometer of meer te rijden en kijk hoe dat bevalt.
Het zal in juli behoorlijk warm zijn in Frankrijk dus probeer juist op warme dagen te trainen.
Uiteraard ook goed eten en drinken (hier zijn zat goede topics over te vinden hier).
Let op: Het aller zwaarst is natuurlijk het berg oprijden. Dit kun je in Nederland niet trainen.
Heb je hier ervaring mee? Dit is namelijk een totaal andere discipline en valt niet te onderschatten![/quote]
Ik heb zes jaar geleden één dag in frankrijk gefiets. Toen heb ik drie cols met een mtb gefietst. Dit ging me best goed af (wel zwaar) maar waren zeker geen cols van de buitencategorie. Dit weekend ga ik naar de ardennen dus kan ik ook een paar heuvels/bergjes meepakken.
Ik ga mijn schema een beetje aanpassen. De eerste twee weken ga ik nog veel in D1 rijden (anders overtrain ik mezelf misschien) en daarna zal ik regelmatig in D3 gaan zitten.
Allemaal bedankt voor de tips.
Zijn de trainingsuren die ik maak wel voldoende of moet ik die ook opvoeren?
Je moet ook voldoende herstellen. Na zware trainingen (d2/d3) ook voldoende rust nemen, of de dag erna een hersteltraining en dan een rustdag. Ik zou proberen iedere week iets langer (en meer uren) te maken. Dan de laatste week rustig aan en de benen losrijden.
In de oude Fietsnummer staat heel veel over training geschreven. Wellicht is het mogelijk deze bij de bibliotheek te lenen of via internet.
In de oude Fietsnummer staat heel veel over training geschreven. Wellicht is het mogelijk deze bij de bibliotheek te lenen of via internet.
Anti-Spacers!
[quote="RoBotje"]Ik zie in je schema wel tijden maar geen afstanden[/quote]
het gaat niet zozeer om alleen de kilometers die je maakt maar juist om de uren die je maakt. Dan leg je vanzelf een lange afstand af, maar hoef je je er niet op vast te pinnen. Je kan zo gerichter trainen, want de tijd die je over een bepaalde afstand doet is van veel factoren afhankelijk. Op tijd trainen niet.
Ik denk zelf ook dat 7 weken trainen voor de Marmotte te kort is. Zeker omdat je nog niet echt een ervaren wielrenner bent. Maar omdat je blijkbaar toch vastbesloten bent om mee te doen, zou ik in ieder geval zorgen dat je voldoende duurtrainingen doet, om de nodige conditie op te bouwen. Daar heb je alleen al 7 weken voor nodig!
Voor meer trainingstips en trucs zou ik eens op www.zitvlees.nl kijken. Daar staat veel info op.
Succes en tot bij de start op 5 juli
!
het gaat niet zozeer om alleen de kilometers die je maakt maar juist om de uren die je maakt. Dan leg je vanzelf een lange afstand af, maar hoef je je er niet op vast te pinnen. Je kan zo gerichter trainen, want de tijd die je over een bepaalde afstand doet is van veel factoren afhankelijk. Op tijd trainen niet.
Ik denk zelf ook dat 7 weken trainen voor de Marmotte te kort is. Zeker omdat je nog niet echt een ervaren wielrenner bent. Maar omdat je blijkbaar toch vastbesloten bent om mee te doen, zou ik in ieder geval zorgen dat je voldoende duurtrainingen doet, om de nodige conditie op te bouwen. Daar heb je alleen al 7 weken voor nodig!
Voor meer trainingstips en trucs zou ik eens op www.zitvlees.nl kijken. Daar staat veel info op.
Succes en tot bij de start op 5 juli

Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
[quote="pjotr"]
In de oude Fietsnummer staat heel veel over training geschreven. Wellicht is het mogelijk deze bij de bibliotheek te lenen of via internet.[/quote]
In welk nummer staat dit dan? Ik heb zelf de nummers vanaf maart 2008.
@Seger:
Op deze site heb ik al de nodige informatie verkregen. Via deze site heb ik ook mijn trainingsschema samengesteld.
Maar wat bedoel je precies met veel duurtrainingen? Een uur of 4 fietsen in D1?
In de oude Fietsnummer staat heel veel over training geschreven. Wellicht is het mogelijk deze bij de bibliotheek te lenen of via internet.[/quote]
In welk nummer staat dit dan? Ik heb zelf de nummers vanaf maart 2008.
@Seger:
Op deze site heb ik al de nodige informatie verkregen. Via deze site heb ik ook mijn trainingsschema samengesteld.
Maar wat bedoel je precies met veel duurtrainingen? Een uur of 4 fietsen in D1?
Het is natuurlijk zeer kort dag, maar toch mogelijk, zolang je niet te ambitieus bent!
Ik heb in 2005 voor het een 160km toertocht gereden met arrdig wat klimwerk en zonder enige specifieke voorbereiding (http://www.cyclenorthgeorgia.com/). het was uitzonderlijk hard, maar doenbaar. Zoals hierboven reeds gezegd, het is niet zozeer de afstand, maar wel het klimwerk dat aan je vreet.
Enige tips, neem ze voor wat ze waard zijn :
1. las enkele zeer intensieve interval trainingen in, zodat je kracht en weerstand wint.
2. rij voordien minstens een lange tocht (5-6 uur) zodat je weet hoe het voelt.
3. rij jezelf niet stuk in de laatste 2 weken voor de Marmotte
4. train op je voedingsschema; het ergste wat je kan overkomen is dat je misselijk wordt tijdens de tocht van al de troep die je aangereikt krijgt.
5. start niet te snel; de eerste klim met frisse benen, voelt altijd makkelijker aan dan hij eigenlijk is; kom niet in de verleiding om met een snellere groep mee te gaan.
6. Drink-drink-drink
7. Geniet van de rit; deze toertochten zijn gewoon fantastisch om te doen.
Voor de Maratona van dit jaar heb ik het 26-weken trainingsschema van Zitvlees gevolgd, wat prachtig uitgebalanceerd is. Heb er ondertussen sinds Januari bijna 5000km opzitten en voel de konditie groeien. Een aanrader indien je na de Marmotte de smaak te pakken mocht krijgen.
Ik heb in 2005 voor het een 160km toertocht gereden met arrdig wat klimwerk en zonder enige specifieke voorbereiding (http://www.cyclenorthgeorgia.com/). het was uitzonderlijk hard, maar doenbaar. Zoals hierboven reeds gezegd, het is niet zozeer de afstand, maar wel het klimwerk dat aan je vreet.
Enige tips, neem ze voor wat ze waard zijn :
1. las enkele zeer intensieve interval trainingen in, zodat je kracht en weerstand wint.
2. rij voordien minstens een lange tocht (5-6 uur) zodat je weet hoe het voelt.
3. rij jezelf niet stuk in de laatste 2 weken voor de Marmotte
4. train op je voedingsschema; het ergste wat je kan overkomen is dat je misselijk wordt tijdens de tocht van al de troep die je aangereikt krijgt.
5. start niet te snel; de eerste klim met frisse benen, voelt altijd makkelijker aan dan hij eigenlijk is; kom niet in de verleiding om met een snellere groep mee te gaan.
6. Drink-drink-drink
7. Geniet van de rit; deze toertochten zijn gewoon fantastisch om te doen.
Voor de Maratona van dit jaar heb ik het 26-weken trainingsschema van Zitvlees gevolgd, wat prachtig uitgebalanceerd is. Heb er ondertussen sinds Januari bijna 5000km opzitten en voel de konditie groeien. Een aanrader indien je na de Marmotte de smaak te pakken mocht krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Is er misschien ook iemand die mijn schema aan zou willen passen.
Echt super bedankt voor de tips, kan ik echt wat mee. Kom trouwens net terug van de dokter en de medische verklaring is ondertekend
.
Echt super bedankt voor de tips, kan ik echt wat mee. Kom trouwens net terug van de dokter en de medische verklaring is ondertekend

[quote="JanJr"]
4. train op je voedingsschema; het ergste wat je kan overkomen is dat je misselijk wordt tijdens de tocht van al de troep die je aangereikt krijgt.[/quote]
Stokbroodje met Franse kaas vlak voor de beklimming van de Galibier is toch heerlijk!
4. train op je voedingsschema; het ergste wat je kan overkomen is dat je misselijk wordt tijdens de tocht van al de troep die je aangereikt krijgt.[/quote]
Stokbroodje met Franse kaas vlak voor de beklimming van de Galibier is toch heerlijk!

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
[quote="ApoJapo"]Wat is je sportverleden? Zowel korte als lange termijn. [/quote]
Ik ben best sportief. Met een behoorlijk aantal omwegen rond ik deze maand mijn studie aan het ALO af (in de volksmond gymleraar).
Maar heb eigenlijk nooit aan duursporten gedaan, wel ooit voor school lange afstanden gelopen maar dat was dan altijd maar voor een bepaalde periode. Om heel mijn sportverleden op te drammen gaat wat ver. Ik ben in januari 2007 gestart met schaatsen, vandaar dat ik vorige maand ben gestart met wielrennen.
Maar iemand die mijn schema aan zou willen passen? Zou het fijn vinden als ik aan de hand van een schema kan trainen.
Ik ben best sportief. Met een behoorlijk aantal omwegen rond ik deze maand mijn studie aan het ALO af (in de volksmond gymleraar).
Maar heb eigenlijk nooit aan duursporten gedaan, wel ooit voor school lange afstanden gelopen maar dat was dan altijd maar voor een bepaalde periode. Om heel mijn sportverleden op te drammen gaat wat ver. Ik ben in januari 2007 gestart met schaatsen, vandaar dat ik vorige maand ben gestart met wielrennen.
Maar iemand die mijn schema aan zou willen passen? Zou het fijn vinden als ik aan de hand van een schema kan trainen.
Wat ik helemaal mis in je schema is een paar keer echt ver fietsen. Je langste training nu is 4 uur d1 als ik het goed begrijp. Ik zou het weekend gewoon de hele dag erop uit gaan. En toertochten of cyclo in de ardennen rijden e.d. Je zit misschien wel 11 uur op de fiets bij de marmotte ! De eerste keer ben je dan kapot, maar je zult merken dat je de tweede of de derde keer het al veel lekkerder gaat. Doordeweeks dan kort intensief. Twee weken vooraf gas terugnemen.
Buiten dat je een zeer goede conditie moet hebben moet je ook gewend zijn aan
lang op de fiets zitten. Wat gast zeg is zeer terecht. Maak ook een paar echt lange ritten.
Je zult merken dat je lichaam echt moet wennen aan uren achtereen in een bepaalde houding te zitten.
Na 5 uur fietsen zul je echt verschil gaan merken. Stijve benen, last van je rug en zitvlak enz.
Hier kun je je lichaam dus aan laten wennen door lang te trainen.
Als je niet 200 km op het vlakke kunt rijden wordt La Marmotte echt heel zwaar.
lang op de fiets zitten. Wat gast zeg is zeer terecht. Maak ook een paar echt lange ritten.
Je zult merken dat je lichaam echt moet wennen aan uren achtereen in een bepaalde houding te zitten.
Na 5 uur fietsen zul je echt verschil gaan merken. Stijve benen, last van je rug en zitvlak enz.
Hier kun je je lichaam dus aan laten wennen door lang te trainen.
Als je niet 200 km op het vlakke kunt rijden wordt La Marmotte echt heel zwaar.
http://www.1world2wheels.org/" onclick="window.open(this.href);return false;