Wielset voor iemand 100+kg
Voor jou gewichtsklasse zouden Marchisio Solida's een perfecte keuze kunnen zijn. Halfhoge velgen met 28 spaken per wiel. Ze zijn speciaal gemaakt voor zwaardere rijders. Bij Marchisio heeft deze wielset de toevoeging X120 in zijn naamstelling. Juist om aan te geven dat deze wielen speciaal ontwikkeld zijn voor de zwaardere fietser. Terwijl het gewicht netjes onder de 1800 gram blijft.
Nam twee weken geleden deel aan een fietstest van blad "fiets" waarbij een vlaamse deelnemer juist voor de Solida's had gekozen omdat hij last had van spaakbreuk bij andere wielsets. Dit was over na de keuze voor de Solida's.
Meer informatie vind je o.a. op www.marchisio.biz of op www.grifotrade.com.
Als je beschikt over het laatste nummer van fiets, dan staat daar trouwens nog een goed stuk in over het handmatig of machinaal spaken van wielen. hierbij werd specifiek aangegeven dat fabrikanten meer een maximum moesten stellen aan het gewicht van rijders voor specifieke wielsets. "One size fit's all" bestaat niet of nauwelijks.
Nam twee weken geleden deel aan een fietstest van blad "fiets" waarbij een vlaamse deelnemer juist voor de Solida's had gekozen omdat hij last had van spaakbreuk bij andere wielsets. Dit was over na de keuze voor de Solida's.
Meer informatie vind je o.a. op www.marchisio.biz of op www.grifotrade.com.
Als je beschikt over het laatste nummer van fiets, dan staat daar trouwens nog een goed stuk in over het handmatig of machinaal spaken van wielen. hierbij werd specifiek aangegeven dat fabrikanten meer een maximum moesten stellen aan het gewicht van rijders voor specifieke wielsets. "One size fit's all" bestaat niet of nauwelijks.
Kaalpani
Woog zelf ook 100+ bij aanschaf van mijn huidige fiets. Ik ben errug enthousiast over de Fulcrum Racing 3! Lopen heerlijk en blijven recht/rond. Speling zoals Fausto noemt, heb ik zelf vooralsnog geen last van gehad.
Voor aanschaf had ik een mailtje naar Fulcrum Italië gestuurd en zij gaven volgende reactie:
"About Racing 3, we don’t give a weight limit, since these are wheels which are submitted to very strong tests.
The sole recommendation is to follow more carefully and frequently the maintenance cares.
Best regards,
Fulcrum Wheels S.r.l."
Ijzersterk dus, alleen wat vaker smeren/stellen!
Voor aanschaf had ik een mailtje naar Fulcrum Italië gestuurd en zij gaven volgende reactie:
"About Racing 3, we don’t give a weight limit, since these are wheels which are submitted to very strong tests.
The sole recommendation is to follow more carefully and frequently the maintenance cares.
Best regards,
Fulcrum Wheels S.r.l."
Ijzersterk dus, alleen wat vaker smeren/stellen!
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
Ik ben zelf 2 meter en weeg iets minder dan 100kg. Ik rijd zelf op de Easton Circuits. Zijn echt topwielen die je gewicht makkelijk kunnen dragen en toch erg ligt zijn. Lekker stijf in de bochten en draaien soepel. De Mavic Open Pro zou ik niet nemen, want ide schijnen vrij slap te zijn. De Mavic CXP 33 met 32 spaken lijkt me een betere optie.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Ik kan je twee opties aanraden:
Conventionele wielen dura ace naven en cxp33 velgen met Swiss DT Double butted spaken.
Andere optie die ik gebruik op mijn vakantiefiets (met 12 kilo bagage door de alpen) is een 40spaaks achterwiel. Dat weegt wel iets meer, maar is superstijf en gaat ook nooit meer stuk
Conventionele wielen dura ace naven en cxp33 velgen met Swiss DT Double butted spaken.
Andere optie die ik gebruik op mijn vakantiefiets (met 12 kilo bagage door de alpen) is een 40spaaks achterwiel. Dat weegt wel iets meer, maar is superstijf en gaat ook nooit meer stuk
lior63 schreef:Ik kan je twee opties aanraden:
Conventionele wielen dura ace naven en cxp33 velgen met Swiss DT Double butted spaken.
Andere optie die ik gebruik op mijn vakantiefiets (met 12 kilo bagage door de alpen) is een 40spaaks achterwiel. Dat weegt wel iets meer, maar is superstijf en gaat ook nooit meer stuk
Je hoeft toch niet gelijk een dura ace naaf te steken? Kan veel goedkoper [tenzij je het er aan uit wilt geven natuurlijk] en een goede DT Swiss naaf met industrielagers is prima en veel minder onderhoudsintensief dan de kogellagers van Shimano.
Een 40 spaaks achterwiel lijkt me ook een beetje overdreven als je niet 12 kg bagage hoeft mee te nemen
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
Seger schreef:lior63 schreef:Ik kan je twee opties aanraden:
Conventionele wielen dura ace naven en cxp33 velgen met Swiss DT Double butted spaken.
Andere optie die ik gebruik op mijn vakantiefiets (met 12 kilo bagage door de alpen) is een 40spaaks achterwiel. Dat weegt wel iets meer, maar is superstijf en gaat ook nooit meer stuk
Je hoeft toch niet gelijk een dura ace naaf te steken? Kan veel goedkoper [tenzij je het er aan uit wilt geven natuurlijk] en een goede DT Swiss naaf met industrielagers is prima en veel minder onderhoudsintensief dan de kogellagers van Shimano.
Een 40 spaaks achterwiel lijkt me ook een beetje overdreven als je niet 12 kg bagage hoeft mee te nemen
Mee eens, maar ik kon toevallig goedkoop aan deze wielen met Dura ace komen. Wat ik bedoel is, dat er veel is te zeggen voor conventioneel gespaakte wielen.
En wat betreft overdreven: Ik (85 kg) + bagage (12 kg) = 97 kg
lior63 schreef:Mee eens, maar ik kon toevallig goedkoop aan deze wielen met Dura ace komen. Wat ik bedoel is, dat er veel is te zeggen voor conventioneel gespaakte wielen.
En wat betreft overdreven: Ik (85 kg) + bagage (12 kg) = 97 kg
Dan ben jij met volle bepakking slechts een paar kilo's zwaarder dan ik zonder bepakking. Het is natuurlijk wel duurzamer, wat wel lekker is als je op vakantie bent, maar gewoon 32/36 spaaks [of in het geval van de circuits 24/28 spaaks] spaaks is ook prima als je geen bepakking wilt meenemen op de fiets.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
bertil schreef:bedankt voor deze snelle racties
ben net nog bij de fm geweest en ook hem gevraagd wat een goed wielsetje is voor mijn gewicht. hij had het ook over easton vista of handgespaakt velgen met een goede naaf en mavic open pro, maar hij kwam ook aanzetten met een setje fulcrum racing 5 die volgens hem ook mijn gewicht aankan en een uitstekend gespaakt en goed setje is.
nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met de fulcrum racing 5 wielen en deze ervaring met mij wil delen
Natuurlijk ook een testje in de februari editie van Fiets!
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
bertil schreef:maar hij kwam ook aanzetten met een setje fulcrum racing 5 die volgens hem ook mijn gewicht aankan en een uitstekend gespaakt en goed setje is.
nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met de fulcrum racing 5 wielen en deze ervaring met mij wil delen
Ik heb die wielen als trainingswielen gekregen, daarvoor gaat het goed. Maar ik weeg <67 kg en ik kan met deze wielen wel de velgen tegen de blokjes aanrijden in een sprintje. Toen we zaterdag met de ploeg een stuk klinkers op draaide hoorde je nog al wat velgen tegen de blokken aanschuren. Met bijv handgespaakte wielen met Open Pro naven is dat me nog nooit gelukt, dus als ik jouw wielen moet adviseren zou ik nooit de Fulcrums adviseren.