Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid bij D1 trainingen.

sapper
Forum-lid

sapper 15 okt 2007 14:00

Als ik zeg dat mijn omslagpunt op 165 slagen per minuut ligt, waar kom ik dan uit met mijn trainingszones, volgens jullie?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 14:02

D1: 124 - 140
D2: 141 - 157
D3: 158 - 165

Zie *link*.

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 14:06

Om mijn omslagpunt te bepalen heb ik meerdere malen een Conconitest gedaan. Helaas bleef de grafiek bij mij tot drie keer toe een vlakke lijn, geen knik te bekennen. Wellicht een Sport Medisch Adviescentrum raadplegen en een Labtest uit laten voeren? Daar komen wellicht nog meer interessante gegevens uit naar voren.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 14:16

Maar waarom doe je niet gewoon een veldtest, zoals deze beschreven staat op Zitvlees.nl ?
Zoek een stuk weg waarop je onafgebroken een half uur kunt fietsen. In deze weg mogen wel bochten zitten, maar geen zaken die je tot (bijna) stoppen dwingen, zoals stoplichten e.d. Nadat je een half uur hebt warm gereden in je normale tempo, begin je aan de test.

Je begint met vijf minuten fietsen met een hartslag van ongeveer 80% van je maximumhartslag (dus niet je omslagpunt, die moet je immers nog bepalen!). Als je je maximumhartslag niet precies weet, dan kan je die schatten: 220 (als man) of 224 (als vrouw) minus je leeftijd.

Na vijf minuten verhoog je je hartslag met vijf slagen. Dit herhaal je elke vijf minuten, totdat je de vijf minuten echt met moeite kunt volbrengen: je benen lopen vol, je hebt je ademhaling niet meer onder controle. Je maakt deze vijf minuten nog vol en rijdt daarna rustig uit.

De laatste periode van vijf minuten die je nog fatsoenlijk uit kon rijden, verminderd met 8 hartslagen, is dan bij benadering je omslagpunt. Dit is dus niet de laatste periode die je hebt uitgereden, maar de voorlaatste.

Voorbeeld:

Stel: je bent een man van 29. Je geschatte maximumhartslag is dan 220 – 30 = 191 hartslagen per minuut. 80% hiervan is 153 hartslagen. Na een half uurtje warm rijden rij je dus de eerste vijf minuten met een hartslag van 153 slagen per minuut.

Na die vijf minuten verhoog je je hartslag met 5 slagen naar 158 hartslagen, vervolgens fiets je hier weer 5 minuten in en verhoog je de hartslag weer met 5 slagen: 153 – 158 – 163 – 168 – 173 – 178 – 183 . Bij 183 kom je echt in de problemen. 178 hartslagen kon je nog redelijk uitfietsen. 178 verminderd met 8 is 170.

Je omslagpunt in dit voorbeeld is dan 170 hartslagen per minuut.

sapper
Forum-lid

sapper 15 okt 2007 14:23

@Airjay
Heb je de conconi test goed uitgevoerd? op de Tacx website staat bijvoorbeeld een test die volgens mijn info niet juist is, hierbij kreeg ik ook geen knik. Vervolgens op de volgende manier uitgevoerd;

http://web.inter.nl.net/hcc/j.vd.bosch/confiets.html

Toen kreeg ik een veel beter resultaat. Het heeft in het kort gezegd te maken met de het tijdsinterval dat variabel moet zijn om de geleverde energie per blok gelijk te laten zijn. Alles staat keurig uitgelegd onder bovenstaande link

@Havana
Die waarden had ik idd ook. Thnx voor de bevestiging

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 14:43

[quote="havana"]Maar waarom doe je niet gewoon een veldtest, zoals deze beschreven staat op Zitvlees.nl ?
[/quote]

Ik gooi het maar op "Haastige spoed" Uit het stukje van meneer v.c. Bosch blijkt maar weer dat ook aan het doen van testen een uitvoerige studie voorafgaat. De test zoals beschreven door mijnheer v.d. Bosch ga ik ook maar eens proberen. Een veldtest kan ik ook nog eens doen, volgens mij heeft de wielervereniging in Lisse een aardig openbaar parcour met slechts een bruggetje erin. Lijkt mij ideaal testterrein. De "Bult" van Swift welke bij mij om de hoek ligt is minder geschikt vanwege, je raadt het al, "de Bult" erin.
Als ik het niet vergeet laat ik mijn bevindingen hier achter.

gtranquillity
Forum-lid

gtranquillity 15 okt 2007 21:33

Ook ik heb een extreem hoge hartslag.
Ik ben 37 en mijn max hf is 210 en mijn omslagpunt ligt op 198 (beide afgelopen augustus middels een sma bepaald)
Net als de topic starter zit ik altijd te klooien met die D1 training (hf 151 - 165)
Wind mee is natuurlijk geen enkel probleem, maar vanaf windkracht 2-3 tegen wil het me niet lukken om binnen D1 te blijven. Oók niet als ik terug schakel naar mijn kleinste verzet.
Ik rij daarom vaak wind mee op de grens rec/D1 zone en wind tegen zo laag mogelijk in D2. Over het algemeen kom ik dan thuis met een gem. hartslag van 156 (precies midden D1) en een gem. snelheid van 29.5 km/u. Toch zou ik graag eens hele trainingen in D1 rijden...
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 15 okt 2007 21:42

[quote="Gtranquillity"]Ook ik heb een extreem hoge hartslag.
Ik ben 37 en mijn max hf is 210 en mijn omslagpunt ligt op 198 (beide afgelopen augustus middels een sma bepaald)
Net als de topic starter zit ik altijd te klooien met die D1 training (hf 151 - 165)
Wind mee is natuurlijk geen enkel probleem, maar vanaf windkracht 2-3 tegen wil het me niet lukken om binnen D1 te blijven. Oók niet als ik terug schakel naar mijn kleinste verzet.
Ik rij daarom vaak wind mee op de grens rec/D1 zone en wind tegen zo laag mogelijk in D2. Over het algemeen kom ik dan thuis met een gem. hartslag van 156 (precies midden D1) en een gem. snelheid van 29.5 km/u. Toch zou ik graag eens hele trainingen in D1 rijden...[/quote]

------------------

1. Je omslagpunt lijkt me abnormaal hoog voor iemand van 37.

2. Als je een hele training in D1 wilt rijden moet je een lichter verzet monteren en niet naar de snelheid kijken. Nu blijkt het lichtste verzet nog te zwaar om bij geringe tegenwind binnen je zone te blijven.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

gillio
Forum-lid

gillio 15 okt 2007 23:01

[quote="havana"]D1: 124 - 140
D2: 141 - 157
D3: 158 - 165

Zie *link*.[/quote]

Ik sta ook echt verbaasd van die geweldig hoge getallen die jullie allemaal roepen. Bovenstaande van Havanna is exact ook mijn waarde. Ik ben 29 en ook al zouden julle 19 zijn dan is het verschil nog maar 75 % van 10 slagen als je max hartslag hetzelfde is. Ik heb echt het idee dat jullie met je max hartslag te hoog zitten. Maar ja je hebt een test gedaan dus ja, dat zou toch duidelijk moeten zijn. Ik ben zelf meer voorstander van gewoon zelf testen op de weg zoals ook al genoemd. Je bent dan denk ik wat meer in de juiste omgeving dan in zo'n lab. Mijn max hartslag is keurig netjes 193. (er moet toch iemand de gemiddelde zijn :) )

timper
Forum-lid

timper 15 okt 2007 23:22

Ik sta ook te kijken van die hoge waarden. Ikzelf 'volg' het boek van Paul VDB (trainer oa. Nijs...); ik ben 33 jaar. Mijn waarden : LSD : 125-137
EXT DT : 138-145
Dus mijn D1 zit ongeveer tussen 125 - 145.
INT DT : 146 -156 = D2
TEMPO DT : 157 -165 = D3 (net onder overslag)
Het is 's winters inderdaad soms moeilijk om traag maar soepel te rijden maar het is de moeite om vol te houden. Ik zat toen bijv. eens in het wiel van Devolder en die was daar duidelijk ook mee bezig (maar uiteraard langer dan).
Ik heb geen al te hoge maximumpols (theorie : 187/praktijk 182).

trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 okt 2007 11:19

Gillio: dat zijn niet mijn waarden, overigens wel bijna.

Overigens: HF max en omslagpunt kun je niet in één test bepalen. Is dat wel gebeurd heb je een slechte SMA gehad. Dit dient elk in een afzonderlijke test bepaald te worden.

Omslagpunt in een SMA is ook maar een aribitrair getal, gebaseerd op de omstandigheden van de test. Op een racefiets 'out in the open' kan je daadwerkelijke omslagpunt zo maar 0-10 slagen anders liggen. Vandaar dat ik een testresultaat van een SMA altijd nog eens zelf zou testen m.b.v. een veldtest. Bovendien is omslagpunt ook onderhevig aan omstandigheden. Bij veel mensen ligt het omslagpunt tijdens een lange klim 5 slagen hoger (zelf ervaar ik dat ook zo).

Waarom blind afgaan op het resultaat van een SMA? Ik heb hier al SMA tests voorbij zien komen waar menig inspanningsfysioloog echt tranen van in de ogen krijgt.

gtranquillity
Forum-lid

gtranquillity 16 okt 2007 20:31

Ik begrijp jullie reacties, maar ik heb het jaar ervoor (toevallig óók in augustus) al eens een test gedaan bij een ander test centrum en daar kwam ik op nagenoeg dezelfde waarden uit (het protocol was nét iets anders)
Ook op de weg (vlak) haal ik een hartslag van 205 als ik even flink door trap en onlangs heb ik nog een rondje van 1.44 min met een gem. hartslag van 191 gefietst.
Verzuurd ben ik nog nooit, óók niet toen ik laatst in Berg en Dal 3x Tivoli en 2x Beek met de 42/14 op gefietst ben. Alle keren (muv de laatste keer Tivoli) haalde ik een max hf van 207, maar ik ben toen bewust niet voluit gegaan, omdat ik wist dat ik nog een paar km's moest fietsen.
Kortom: ik twijfel geen seconde aan het feit dat mijn hf 210 is (om eerlijk te zijn verwacht ik dat hij nog iets hoger is, want ik had bloedarmoede toen ik de laatste sma deed) en mijn omslagpunt 198, omdat ik deze hartslagen op de weg óók goed haal en zoals gezegd, omdat ik nog nooit verzuurd ben.

Groetjes
Diana
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>

Plaats reactie