Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Snelheid bij D1 trainingen.

sapper
Forum-lid

sapper 15 okt 2007 11:47

Ik ben sinds een tijdje (deze zomer) wat meer gericht aan het trainen met hartslagzone's etc. Ik zorg nu dat een groot gedeelte (70 tot 80%) van mijn trainingen in d1 plaatsvind. Alleen de snelheden die ik haal in D1 zijn voor mijn gevoel erg laag, voor de wind gaat het allemaal wel. Maar tegenwind ben ik voor mijn gevoel niet vooruit te branden, snelheden tussen de 21 en 24 km/u afhankelijk van de wind en al begint het echt stevig te waaien dan ga ik maar naar d2.
Wat is jullie ervaring hiermee en hoe zou ik deze snelheid omhoog kunnen krijgen?

specliffeddes
Forum-lid

specliffeddes 15 okt 2007 12:02

Ik heb met hetzelfde fenomeen te maken gehad als jij. Moet zeggen dat icm met systematische D2, D3, W-trainingen die snelheid hand over hand toenam. Vooral ook door veel D1 in het begin. Was tot 25km/h, maar ligt nu toch wel met matige of geen tegenwind rond de 28 km/h of zelfs daarboven. Ik heb vooral baat gehad bij intervaltrainingen om mijn basissnelheid te verhogen. Het vergt wel wat discipline om in D1 te blijven soms; ik was ook regelmatig te verleiden om in de D2-zone te gaan fietsen als het gevoelsmatig te langzaam ging. Het hangt er helemaal vanaf natuurlijk wat je doelstellingen zijn. Als je wedstrijdjes gaat rijden en je wilt stapsgewijs en structureel beter worden, dan zul je je vrij rigide aan je schema's moeten houden. Ben je trimmer of recreant dan is er niets op tegen om van D1 in D2 te belanden.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 12:24

Ik rij ook sinds een aantal weken met een hartslagmeter, met dezelfde reden als Sapper. Na het "uitrekenen/vaststellen" van de zones met behulp van de formule van Karvonen ben ik begonnen met de basis te leggen voor de conditie en vorm van 2008 (klinkt ver maar we zijn er zo). De Tacx Ergometer staat in de slaapkamer met een trainingsfiets erop. 3 maal per week probeer ik minimaal 60 minuten op de Tacx te trainen. Dan rij ik voorlopig uitsluitend D1 (in mijn geval HF tussen 138 en 152). Daarbij rij ik dan tussen de 95 en 100 omwentelingen per minuut op 42/17.
Gisteravond had ik blijkbaar een bloedvorm want na 100 minuten op de Tacx had ik een gemiddelde snelheid van 29 kilometer per uur bij een gemiddelde HF van 138.
Nu is dit natuurlijk niet met buiten te vergelijken maar misschien dat je ook in het bezit bent van een Tacx, dan heb je alvast een klein beetje vergelijkingsmateriaal.
Verder sluit ik mij aan bij Specliffeddes, voor een goeie seizoensopbouw is het belangrijk dat je je aan je trainingsschema houd, waar heb je deze anders voor.

Succes!

sapper
Forum-lid

sapper 15 okt 2007 12:38

Ik heb inderdaad ook een tacx en train daar regelmatig op, bij de tacx moet je volgens mij niet kijken naar de snelheid maar naar het gemiddelde vermogen dat je gedurende een training geleverd heb. De snelheid is bij de Tacx volgens mij geen goed ijkpunt (geen voor of tegenwind). Ik let bij de Tacx vooral op het gemiddelde vermogen, als dat bij eenzelfde training in de loop van de tijd omhoog gaat weet ik dat ik vooruitgang boek.

sapper
Forum-lid

sapper 15 okt 2007 12:41

Airjay, als ik naar je d1 hartslag limieten kijk lijken mij die vrij hoog, waar ligt je omslagpunt, wat is je Hf-max?

arnojanssen
Forum-lid

arnojanssen 15 okt 2007 13:19

Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn! Een paar pointers die misschien kunnen helpen:

In de winterperiode kun je prima vooruit met je Tacx. Bedenk wel dat vanwege de tijdsduur bepaalde aspecten beter/minder goed te trainen zijn. Een uurtje (of iets meer) duurtraining zal niet zo heel effectief zijn, kijk maar eens naar het begrip 'duur' wat in deze duurtraining (of D1) gesloten zit. Beter naar buiten hiervoor om met minimaal een paar uur een goede D1-training af te werken. Te koud/nat/geen zin? Prima, wachten tot het voorjaar hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van je doelen.
Tacx is wel weer goed geschikt om te trainen op kracht en interval. Hiermee kun je juist in de winter progressie maken die je in het seizoen goed helpt. Maak dit in de winter nog niet té zwaar; beter om uitgerust de winter uit te komen en nog 'rek' te hebben qua trainbaarheid voor in het seizoen.
Let tijdens trainingen, vooral D1-trainingen zijn hiervoor geschikt, ook eens op je trapfrequentie. Als je deze boven de 100 of nog beter 110 houdt helpt dit je ook voor wanneer je de echte snelheid en souplesse nodig hebt. Ook dit is te trainen, als je er goed op let.
En: gemiddelde bij een D1-training is geen doel. Dit is niet voor niks een training dus dan lijkt mij een gemiddelde niet meer dan een indicator. Samen met je hartslag geeft die de kwaliteit van je training aan. Beter om, zoals jullie al schetsen, in je zone te blijven, uiteindelijk heb je hier meer aan en op de lange termijn zul je zien dat je zeker verder komt! Macht en daarmee snelheid komt door juist te trainen en ook met de km's die je in je benen hebt. Succes!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 13:36

Arno heeft eigenlijk alle relevante zaken al gezegd.

Ik zet (zeker in het begin van het seizoen) niet eens mijn snelheid in beeld van mijn Polar tijdens een D1 training. Ik heb wel gemerkt dat D1 training enorm zinvol is, met name als je trainingen van minimaal 2 uur of liever nog 3 uur doet. Pas dan is D1 effectief, en ook pas wanneer je 3x of vaker per week traint. Train je minder, doe je liever alleen D2 training.

Als ik nu - aan het eind van het seizoen - kijk waar het me gebracht heeft stel ik vast dat ik nu eigenlijk nooit onder de 30 gemiddeld zit in D1. Dat was in het begin van het seizoen wel anders.

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 15 okt 2007 13:41

Ik ben ook voor dit jaar voor het eerst intensief bezig met een hartslagmeter. Ik heb mijn zones begin dit jaar laten bepalen bij een sportarts. Voor mijn leeftijd heb ik nog een vrij hoge max. hf (ca. 200). Ik moet zeggen i.c.m. intervaltraining begint dit behoorlijk zijn vruchten af te werpen.

Ik rijd gemiddeld 28/29 km/h bij een gemid. hf van 148.

Hieronder een overzicht van mijn zones:
H Hersteltraining 115-145
D1 Rustige duurtraining 142-158
D2 Intensieve duurtraining 158-172
D3 MLSS-training 168-178
W Weerstandstraining 177-187

Is trouwens een must om deze goed te laten bepalen door een sportarts.

'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 13:45

[quote="Sapper"]Airjay, als ik naar je d1 hartslag limieten kijk lijken mij die vrij hoog, waar ligt je omslagpunt, wat is je Hf-max?[/quote]

Blijkbaar zijn er verschillende opvattingen over wat nu precies een D1-training is. Ik ben uitgegaan van de berekening die op de website van Tacx staat. Althans, berekening, meer de indeling van zones. Tacx houdt voor een rustige duurtraining (D1) een percentage aan van 65% tot 75% van het verschil tussen de maximale- en de rusthartslag. In mijn geval kom ik dan op 138-152 slagen uit.
Op de website van zitvlees.nl wordt echter een andere indeling aangehouden, namelijk tussen de 60% en 70% van het verschil tussen de maximale- en de rusthartslag. Tsja, dillema. Wat moet ik volgen?
Mijn laagste rusthartslag is 44 slagen, mijn hoogste hartslag bedraagt 188. Volgens mijn zwager zou mijn maximale hartslag nog iets hoger kunnen zijn omdat ik deze "getest" heb door 10 minuten te knallen tegen de wind in. 188 was dus het resultaat. Volgens mijn zwager kan ik mijn maximale hartslag beter "testen" door maximaal een flinke col op te fietsen en dan te meten. Voorlopig werk ik met de tot op heden vastgestelde waarden.
Misschien moet ik eens uitgaan van andere, gemiddelde percentages? tussen de 62,5% en de 72,5%? In ieder geval, als ik na het fietsen mijn Polar uitlees dan geeft'ie meestal een vetverbrandingspercentage aan van 50%. Tot nu toe lijkt mij dat reeël, ik ben in twee weken tijd 3 kilo afgevallen, alleen maar door te fietsen, ik heb mijn (vr)eetpatroon niet aangepast.
Wellicht is er iemand die uitsluitsel kan geven over de percentages? Blijkbaar bestaat daar nog wat onduidelijkheid over?

bull
Forum-lid

Gebruikersavatar bull 15 okt 2007 13:51

@Airjay, niets is zo persoonlijk als hoe je hart zich gedraagt tijdens inspanning. Mijn advies, ga naar een sportarts en laat deze je zones vaststellen. Ik dacht voordat ik dit had gedaan dat er iets met me mis was omdat mijn hartslag structureel 20 slager hoger lag in vergelijking met mijn fietsmaten.....Ik heb dit seizoen de 195 bpm gehaald op de fiets!
Rusthartslag is vrij hoog (52) 's ochtends gemeten.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

airjay
Forum-lid

airjay 15 okt 2007 13:55

@ Bull, Nee, ik ben niet "bang" dat er iets niet in orde is met mij, ik weet gewoon dat ik makkelijk een hoge hartslag haal. Als ik op de fiets stap schiet mijn hartslag gelijk omhoog tot het punt waarop ik wil trainen, om vervolgens bijna gelijk te blijven totdat ik stop of intensiever train. Nee, mijn hart is prima in orde. Mijn vrouw daarentegen heeft een vreselijk trage hartslag. 35 in de ochtend is niet vreemd. Verder moet zij verschrikkelijk haar best doen om de hartslag op hetzelfde niveau te krijgen als het mijne. Maar ook zij maakt zich er niet druk over.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 okt 2007 14:00

Is trouwens een must om deze goed te laten bepalen door een sportarts.
Ik lees Oege Hiddema op Wielertoerist.nl zeggen: "er schijnt weinig boven een veldtest te gaan". Oege is iemand die zich regelmatig door een sportarts laat testen dus als hij zoiets zegt dan zegt dat wel wat vind ik.

Ik werk overigens met het bepalen van de zones n.a.v. je omslagpunt. Dat is veel relevanter dan maximum hartslag en ook veel nauwkeuriger te bepalen.

Plaats reactie