Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsopbouw na kruisband reconstructie

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 10 sep 2007 19:56

haha jaja rij sinds zaterdag in het blauw! heb profiel al aangepast, maar hij pakt hem niet??

Daniel heeft mij idd goed verwoord. In het begin zal het trainen van het gezonde been inderdaad weinig uithalen, maar ter preventie ben ik toch voor het gelijk opgaan. heb ook wel eens gevallen gezien waarbij enkel het zwakkere been werd getraind, in het begin niet erg, maar dat wil ook nog wel eens tot problemen leiden wanneer er wel zwaar getraind kan worden.......

Ben trouwens sowieso geen fan van de apparaatoefeningen. Hou het liever zoveel mogelijk functioneel. Alhoewel ik me er uiteraard bewust van ben dat dit niet altijd opgaat en apparaten soms juist de voorkeur verdienen!

~live fast, die young ~

composite
Forum-lid

composite 10 sep 2007 22:19

Laten we hopen dat Sjaak zo snel mogelijk weer met knoeperds van bovenbenen op de fiets zit ;)!!

@ girlinred/blue/wat voor kleur dan ook: ook werkzaam in de (para)medische sector neem ik aan?? Altijd handig voor je fietsmaatjes, zo'n fietsende medische vraagbaak!
Gang is alles!!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 10 sep 2007 22:48

Haha, hou het maar op "girlinthe unitedcoloursofthegloriousnationofkazachstan"zoals iemand hier pas zo mooi zei...

Ja heb een diploma in de paramedische sector, maar sinds een week btje werkeloos. maar goed, kan ik me nuttig maken door mensen gratis advies te geven ;)
~live fast, die young ~

composite
Forum-lid

composite 11 sep 2007 20:43

Ziet er erg Vino's uit hoor die outfit! Misschien kun je aan de slag bij de Kazachstaanse wielerbond.....:D
Gang is alles!!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 11 sep 2007 23:53

haha nou nee.... Ja hij is leuk he, het eerste dopingcommentaar is al binnen! Maar ach, ik vind het superkleding!
~live fast, die young ~

rudo
Forum-lid

rudo 14 sep 2007 00:00

[quote="sjaakwisse"]
Na mijn operatie (okt. 2006) waarbij een stuk uit de Patella (pees onder de knieschijf) is weggenomen en als nieuwe voorste kruisband is geplaatst heb ik met fysio (tot aug. 2007) een goed herstel gehad. Totdat ik deze zomer mijn fietstraining weer oppakte en na enkele tochten (Limburgs Mooiste en LBL 170) pijn aan de voorkant van mijn knie (van quadriceps tot scheenbeen) terug kreeg zoals ik die had net na de operatie. Toen ik ook nog een blauwe plek onder aan de patella zag na LBL (niet gevallen) werd ik toch ongerust.

Via orthopeed terug bij Fysio. Deze constateerde een atrofie (verschil in spieromvang links en rechts) van 1,5 cm. Het advies is nu: lichter/minder trainen, pijn kwijtraken en spierverschil rechttrekken.

Is er iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt en weet iemand wat een verantwoorde trainingsopbouw is na zo'n ingreep ?

Ik ben ook benieuw of ik het verlies aan kracht kan compenseren door meer conditietraining?

Groeten,

Sjaak.[/quote]

Ha Sjaak,

Ik heb een aantal jaar geleden hetzelfde gehad. Kwam van het voetballen en bij mij hebben ze een stuk van m'n hamstring gebruikt... In de revalidatie ben ik zodra de fysio het ok vond op m'n racefiets gaan zitten. Zo licht mogelijk rijden en vooral niet forceren. Ik ben toen ongeveer met het virus besmet geraakt. heerlijk dat fietsen. Maargoed. Ik heb, terwijl ze m'n patellapees met rust gelaten hebben, zo af en toe (zeker bij slecht warmfietsen, kou en te zwaar stoempen) ook flink last van druk op m'n knieschijf en patella. Meestal krijg ik het met een supercadans wel weg.

Over het verschil tussen links en recht merkte ik in het begin dat m'n goede been steeds zwaar verzuurde (compensatie dus). Naarmate de patellapijn, angst en luiheid van m'n slechte been afnam kreeg ik een minder zuur linker been en trok het verschil in kracht flink bij. Ik denk dat je je niet blind moet staren op wat je noemt atrofie. Gewoon een basisniveau behalen met je slechte been en vervolgens moet het laatste beetje vanzelf wel bijtrekken. Ik denk trouwens (hoe heb je het gemeten?) dat 1,5 cm behoorlijk meevalt.. Als ik m'n eigen pootje nog een beetje weet te herinneren...brrr. Ik heb trouwens een soort van revalidatieschemaatje bijgehouden van hoe ik ging met fysio, lopen, fietsen en hardlopen, misschien iets voor je? Mail me...

Verder, maak jezelf niet gek, trap soepel en licht, bij kou flink in de vaseline zetten en maak je niet te druk om links-rechtsverschil, dat komt vanzelf.

Groet en succes! Rudo
groetjes Rudo

papito
Forum-lid

papito 14 sep 2007 01:20

Hoi Sjaak,

Ook ik heb het zelfde ondergaan als jij.
Een reconstructie met de patellapees.

Ik heb een skie ongeluk gehad waarbij mijn been volledig was omgedraait en mijn skies niet uit waren gegaan.

Het heeft bij mij ruim 2 jaar geduurt voordat ik bijna (90%) weer terug was op mijn niveau.
Ook mijn hele binnen minicus was kapot en is bij 2 operaties verwijderd.
Je moet zeker niet forceren en gedult hebben want het is nou eenmaal een zeer langdurige blessure.
Kijk maar naar die top voetballers die dagelijks topsport doen.
Die zijn er toch ook een jaar mee bezig om terug te komen wat vaak niet zonder tegenslag gaat.
Ik heb zo'n 4 jaar lang last gehad van mijn patellapees en het is nu 7 jaar geleden.
Nu ben ik weer 100% alleen doe ik niet meer aan hardlopen omdat ik met afzetten wat problemen heb waardoor ik pijn in mijn andere knie krijg.

Sterkte en krachtsport 3x per week is een aanrader voor de aankomende 2 jaar.
"When I was a kid I used to pray every night for a new bicycle. Then I realised that the Lord doesn\'t work that way so I stole &#111;ne and asked Him to forgive me."<br>
- Emo Philips

Plaats reactie