Trainingsopbouw na kruisband reconstructie
-
- Forum-lid
Na mijn operatie (okt. 2006) waarbij een stuk uit de Patella (pees onder de knieschijf) is weggenomen en als nieuwe voorste kruisband is geplaatst heb ik met fysio (tot aug. 2007) een goed herstel gehad. Totdat ik deze zomer mijn fietstraining weer oppakte en na enkele tochten (Limburgs Mooiste en LBL 170) pijn aan de voorkant van mijn knie (van quadriceps tot scheenbeen) terug kreeg zoals ik die had net na de operatie. Toen ik ook nog een blauwe plek onder aan de patella zag na LBL (niet gevallen) werd ik toch ongerust.
Via orthopeed terug bij Fysio. Deze constateerde een atrofie (verschil in spieromvang links en rechts) van 1,5 cm. Het advies is nu: lichter/minder trainen, pijn kwijtraken en spierverschil rechttrekken.
Is er iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt en weet iemand wat een verantwoorde trainingsopbouw is na zo'n ingreep ?
Ik ben ook benieuw of ik het verlies aan kracht kan compenseren door meer conditietraining?
Groeten,
Sjaak.
Het veiligst is om het zwakkere been apart en specifiek te trainen onder begeleiding van de fysio (initieel). Dit kan door oefentherapie waarbij het accent op kracht ligt en door bijv. electrostimulatie. Op de fiets inderdaad geleidelijk aan verder trainen op een lichter verzet en zonder overdrijven. Eens alles genormaliseerd is kun je weer verder werken aan de opbouw van de conditie.
Met conditietraining op zich zal je niet verder geholpen worden, je moet specifieker werken (onder begeleiding dus in het begin).
Met een onevenwicht trainen is niet aan te raden omdat dit andere problemen kan geven.
succes en geduld.
timper
Met conditietraining op zich zal je niet verder geholpen worden, je moet specifieker werken (onder begeleiding dus in het begin).
Met een onevenwicht trainen is niet aan te raden omdat dit andere problemen kan geven.
succes en geduld.
timper
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nooit maar met 1 been krachttraining gaan doen! In het begin zal dit niet heel erg zijn, echter loop je het risico dat het been dat nu zwakker is uiteindeijk sterker zal worden. wat dan wel? Met beide benen gelijk trainen. In het begin zal dit voor je sterkere been uiteraard niet belastend zijn.
Als je nog vragen hebt stuur maar even een PM.....
Als je nog vragen hebt stuur maar even een PM.....
~live fast, die young ~
@ Girlinred: Niet (of nooit zoals jij zegt..) met 1 been trainen?? En dan maar lekker gaan compenseren met je "goede" been?? Lijkt me niet erg handig.
Gewoon naar een goede (sport)fysiotherapeut gaan, als het goed is weet die wel raad met dit soort problemen.
Trouwens wel erg amateuristisch dat je vorige fysiotherapeut je de deur heeft laten uitlopen met zo'n groot kracht en omvangsverschil vwb je quadriceps. Niet meer terug naar die prutser dus!! Bij krachttraing/revalidatie is het regelmatig meten van kracht en in jou geval ook spieromvang belangrijk om vooruitgang te meten.
Wat je in ieder geval niet moet doen: "trainen"door middel van electro-stimulatie. Hierboven al wel aangeraden zag ik, maar dit is grote onzin. Uiteraard is het beter dan helemaal niets doen, maar het is heel veel minder effectief dan het daadwerkelijk actief trainen van spieren. Dus de tijd die je normaal zou doorbrengen met electroden op je been moet je gewoon besteden aan echt trainen!!
Wat jij wil is hypertrofie (omvangs toename en dus toename van kracht) van je spieren. Ook wil je de (trek)sterkte van je patella pees verbeteren.
Hierbij is het niet nuttig om maximale krachttraining uit te voeren, maar zgn sub-maximale krachttraining. Wil je dit goed doen dan moet er voor aanvang van de revalidatie een maximale krachtmeting plaatsvinden, anders kun je je trainings intensiteit nooit goed bepalen.
Als je -zoals reeds eerder vermeld- een goede (sport)fysiotherapeut (of een goede fitness trainer die echt verstand heeft van fysiologie en trainings opbouw) opzoekt dan moet je met goede, gerichte training binnen een maand ot 3-4 voldoende vooruitgang hebben geboekt om zonder problemen te kunnen fietsen.
Kan je dus mooi de winter voor gebruiken!!
In de tussentijd kun je uiteraard wel doorfietsen, maar doe dan wel rustig aan!! Dus: lichte versnellingen, niet te veel en /of te lang klimmen (en zeker niet met een te groot verzet!) en beter 3 maal een rit van 2 uur dan 1 keer en rit van 6 uur!
Succes!! Voor vragen : post maar!
Oh ja: conditie training is vrijwel zinloos om het verschil in kracht te compenseren!
Gewoon naar een goede (sport)fysiotherapeut gaan, als het goed is weet die wel raad met dit soort problemen.
Trouwens wel erg amateuristisch dat je vorige fysiotherapeut je de deur heeft laten uitlopen met zo'n groot kracht en omvangsverschil vwb je quadriceps. Niet meer terug naar die prutser dus!! Bij krachttraing/revalidatie is het regelmatig meten van kracht en in jou geval ook spieromvang belangrijk om vooruitgang te meten.
Wat je in ieder geval niet moet doen: "trainen"door middel van electro-stimulatie. Hierboven al wel aangeraden zag ik, maar dit is grote onzin. Uiteraard is het beter dan helemaal niets doen, maar het is heel veel minder effectief dan het daadwerkelijk actief trainen van spieren. Dus de tijd die je normaal zou doorbrengen met electroden op je been moet je gewoon besteden aan echt trainen!!
Wat jij wil is hypertrofie (omvangs toename en dus toename van kracht) van je spieren. Ook wil je de (trek)sterkte van je patella pees verbeteren.
Hierbij is het niet nuttig om maximale krachttraining uit te voeren, maar zgn sub-maximale krachttraining. Wil je dit goed doen dan moet er voor aanvang van de revalidatie een maximale krachtmeting plaatsvinden, anders kun je je trainings intensiteit nooit goed bepalen.
Als je -zoals reeds eerder vermeld- een goede (sport)fysiotherapeut (of een goede fitness trainer die echt verstand heeft van fysiologie en trainings opbouw) opzoekt dan moet je met goede, gerichte training binnen een maand ot 3-4 voldoende vooruitgang hebben geboekt om zonder problemen te kunnen fietsen.
Kan je dus mooi de winter voor gebruiken!!
In de tussentijd kun je uiteraard wel doorfietsen, maar doe dan wel rustig aan!! Dus: lichte versnellingen, niet te veel en /of te lang klimmen (en zeker niet met een te groot verzet!) en beter 3 maal een rit van 2 uur dan 1 keer en rit van 6 uur!
Succes!! Voor vragen : post maar!
Oh ja: conditie training is vrijwel zinloos om het verschil in kracht te compenseren!
Gang is alles!!
-
- Forum-lid
Beste Timper, Girlinred en Composite,
Ik ben positief verrast door jullie reakties tot nu toe, hardstikke leuk om te lezen!
Inmiddels heb ik dus inderdaad wel een andere fysio, die meer sport-gericht is en de vorige had me inderdaad niet moeten laten gaan met dat verschil van 1,5 cm...
De reakties waren een bevestiging van mijn eigen vermoedens, maar het is toch prettig om medefietsers dat te horen vertellen.
Ik heb afgelopen zaterdag weer even voorzichtig getraind (30 km met 31 gemiddeld) en dat was wel het max. haalbare zonder pijn tijdens en na het fietsen. Maar goed, het viel me nog geeneens tegen.
Ik hoop inderdaad dat ik, door net onder die grens te gaan zitten, weer langzaam wat kracht en daarmee mn gemiddelde (voordat ik last kreeg reed ik op dat rondje 34 gemiddeld) kan opbouwen.
Ik ben wel benieuwd waar jullie de kennis vandaan hebben (ervaring / beroepsmatig ) of dat het gewoon een kwestie van "lijkt me logisch" is...
Als er nog anderen zijn die ervaring / kennis hebben op dit gebied houd ik me aanbevolen. Het is een goede second opinion om in het achterhoofd te houden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Gr.
Sjaak
@ composite. Wat dacht je van bvb de leg press eenbenig uitvoeren, maar dan niet enkel met het zwakke been (zoals hierboven aangeraden werd), maar vervolgens ook met het sterke been maar wel met dezelfde gewichten?
en hoe wil jij een squat doen met 1 been? Gewoon goed op de uitvoering letten zodat er niet/zo min mogelijk gecompenseerd wordt
en hoe wil jij een squat doen met 1 been? Gewoon goed op de uitvoering letten zodat er niet/zo min mogelijk gecompenseerd wordt
~live fast, die young ~
- daniel1975
- Forum-lid HC
Daniel gaat achter Girlinblue staan....
Ik heb een verleden met knieblessures (aanhechtingen in knieholte). Ook daar zaten na de eerste gehandeling krachtoefeningen bij met 1 been. Wel om en om met het goede been uiteraard om de boel in balans te houden. Dit is een hele normale training hoor!!
Ik heb een verleden met knieblessures (aanhechtingen in knieholte). Ook daar zaten na de eerste gehandeling krachtoefeningen bij met 1 been. Wel om en om met het goede been uiteraard om de boel in balans te houden. Dit is een hele normale training hoor!!
Less is bore
@jaakwisse, nu je weer een fysio hebt waarin je vertrouwen hebt zal het probleem wel adequaat aangepakt worden. Hij is best op de hoogte van je probleem, hij kan het in vivo onderzoeken en zien hoever je staat. Volg zijn raadgevingen en da komt goed
.
In het begin (de acute fase) is het inderdaad niet abnormaal de zwakke kant apart of extra te trainen ev. in combinatie met electrostimulatie ( als extra, niet als enige behandeling uiteraard gezien je mobiel en gezond genoeg bent om zelf te bewegen).
Jij zit al een fase verder nu, dus een zwaarder oefenschema is al mogelijk. Maar zoals gezegd : je zal wel in goede handen zitten nu...spoedig herstel
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
In het begin (de acute fase) is het inderdaad niet abnormaal de zwakke kant apart of extra te trainen ev. in combinatie met electrostimulatie ( als extra, niet als enige behandeling uiteraard gezien je mobiel en gezond genoeg bent om zelf te bewegen).
Jij zit al een fase verder nu, dus een zwaarder oefenschema is al mogelijk. Maar zoals gezegd : je zal wel in goede handen zitten nu...spoedig herstel
trek x 500 2008
Ik reageer zowel beroepsmatig als uit ervaring, of mijn antwoorden logisch zijn mag ieder voor zich uitmaken.
@ Girlinred: Een squat is inderdaad wat lastig uit te voeren op 1 been ja...
.
Ik pleit ook niet voor het uitsluitend trainen van/op 1 been, maar zeker de oefeningen waarbij de spierkracht het hoofddoel is (dus niet per definitie coordinatieve oefeningen) is het zinvol het aangedane been te isoleren. Wat is je gedachte achter het toch trainen van het niet aangedane been (vwb spierkracht)?
Maar goed, uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik denk dat voorop moet staan dat je zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk nivo moet zien te komen.
Mijns inziens kan dit alleen maar door zo specifiek en gericht mogelijk te trainen.
Vanuit die optiek is het -voor mij in elk geval- logisch om ook (dus naast training die met beide benen word gedaan) het aangedane been geisolerd te trainen.
@ Girlinred: Een squat is inderdaad wat lastig uit te voeren op 1 been ja...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ik pleit ook niet voor het uitsluitend trainen van/op 1 been, maar zeker de oefeningen waarbij de spierkracht het hoofddoel is (dus niet per definitie coordinatieve oefeningen) is het zinvol het aangedane been te isoleren. Wat is je gedachte achter het toch trainen van het niet aangedane been (vwb spierkracht)?
Maar goed, uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik denk dat voorop moet staan dat je zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijk nivo moet zien te komen.
Mijns inziens kan dit alleen maar door zo specifiek en gericht mogelijk te trainen.
Vanuit die optiek is het -voor mij in elk geval- logisch om ook (dus naast training die met beide benen word gedaan) het aangedane been geisolerd te trainen.
Gang is alles!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Composite, ik denk dat Ilona bedoeld dat je de oefening met 1 been uitvoert, maar dat je dit wel met beide benen doet. Dus bijv. eerste 20x legpress met 30kg met je rechterbeen en dan 20x legpress met 30kg met je linkerbeen. Je gezonde been zal dan beduidend makkelijker zijn, maar je blijft wel gelijk op gaan.
Volgens mij hebben jullie het over hetzelfde.
Volgens mij hebben jullie het over hetzelfde.
Less is bore
Dat begrijp ik wel, na je aangedane been je "goede" been trainen.....maar als je dat dan doet met hetzelfde gewicht en de zelfde hoeveelheid herhalingen moet je je wel realiseren wat dit dan voor een trainingseffect heeft op je goede been (of gebrek daaraan). De vraag is dan ook of dit wel zinvol is......
Maar goed, de vraag stellen is hem vaak al beantwoorden. Het kan dus geen kwaad om ook je goede been te trainen, alleen het doel is voor mij discutabel, en derhalve is het -volgens mij- niet nodig/wenselijk en misschien zelfs zonde van je tijd en energie.
Je goede been is tenslotte al sterker, en deze dan ook nog eens geisoleerd trainen (na je aangedane been) heeft logischerwijs tot gevolg dat er langer een verschil blijft bestaan in de kracht van beide benen (ook al is het effect op je goede been minder groot).
De kracht van je goede been blijft echt wel op peil door het dagelijks- en sport- gebruik van je benen. Hier dus tijd aan besteden, lijkt me overbodig.
@Girlinred (binnenkort blue lees ik?? Mysterieus allemaal:/)
Volgens mij hebben we het in grote lijnen wel over hetzelfde, maar zoals gewoonlijk gaat het over nuances en/of kleine verschillen in inzicht.
Om nog maar een keer een bekend cliche erin te gooien: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (jaja, daar is ie weer....)
Maar goed, de vraag stellen is hem vaak al beantwoorden. Het kan dus geen kwaad om ook je goede been te trainen, alleen het doel is voor mij discutabel, en derhalve is het -volgens mij- niet nodig/wenselijk en misschien zelfs zonde van je tijd en energie.
Je goede been is tenslotte al sterker, en deze dan ook nog eens geisoleerd trainen (na je aangedane been) heeft logischerwijs tot gevolg dat er langer een verschil blijft bestaan in de kracht van beide benen (ook al is het effect op je goede been minder groot).
De kracht van je goede been blijft echt wel op peil door het dagelijks- en sport- gebruik van je benen. Hier dus tijd aan besteden, lijkt me overbodig.
@Girlinred (binnenkort blue lees ik?? Mysterieus allemaal:/)
Volgens mij hebben we het in grote lijnen wel over hetzelfde, maar zoals gewoonlijk gaat het over nuances en/of kleine verschillen in inzicht.
Om nog maar een keer een bekend cliche erin te gooien: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (jaja, daar is ie weer....)
Gang is alles!!