Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De Tik is terug ... HELP?

neetje
Forum-lid

neetje 13 apr 2007 00:20

De vraag is natuurlijk ook of je de "klik" ook "voelt" tijdens het fietsen. Als het alleen gaat om een "klik" waarbij je verder geen gevolgen hebt, dan kan het van alles zijn natuurlijk.
Mijn Pinarello met Campa Chorus heeft ook een "klik" maar dit voel ik ook in mijn pedalen (Chorus). Het vreemde is wel dat het niet bij elke omwenteling is maar bij iedere 2de. Het lijkt me dat als het in de trapas zit je dit bij iedere (nagenoeg) omwenteling moet merken. Of ik het nu op mijn buitenblad of binnenblad (double) probeer dat maakt niet uit. Hieruit concludeer ik dat het niet aan het kettingblad ligt, niet aan de trapas, niet aan de pedalen maar dat ik moet denken aan de ketting. Kan iemand deze theorie bevestigen? Het lijkt er op dat de "klik" ook een soort "slip" is tijdens iedere 2de omwenteling. De originele Campa ketting zit er op (3000 km) en ziet er op het oog goed uit. Iedere schakel heb ik goed bekeken maar er zit ook geen schakel vast. Of zou het ook kunnen zijn dat mijn derailleur niet goed afgesteld staat en de ketting iedere keer scheef loopt. Wie heeft voor mij een suggestie waar naar te kijken met de bovenste info achter de hand?

jelled
Forum-lid

jelled 13 apr 2007 16:01

Mijn pinarello met ultegra 9speed heeft er jammer genoeg ook last van. Nu heb ik elk onderdeeltje aan mijn pedaal al eens ingeolied en het is nog steeds niet beter. Ik ga nu enkel nog proberen mijn schoenplaatje aan te spannen. Mss komt het gekraak van mijn schoenen. Indien het dit niet is, ben ik ten einde raad.
Pinarello Galileo, shimano ultegra, mavic ksyrium sl.

charlatan
Forum-lid

charlatan 13 apr 2007 18:58

Zelfde probleem hier.  Fiets kraakt dat het een lieve lust is, maar alleen wanneer er druk op de pedalen gezet wordt.
Fm beweert dat het komt door de alu bus in het bracket die  zich zet bij koude temperatuur en of vochtigheid. Kan ook water zijn zegt hij, maar heb nooit in de regen gereden, dus dat is bij mij zeker het probleem niet.
Ik denk ....... beetje vet is geen verlet.

free your mind and the ass will follow

chaingang
Forum-lid

chaingang 14 apr 2007 12:03

Heb dit ook gehad. Op de trappers staan om aan te zetten en vervelend getik/gekraak te horen. Ook van alles geprobeerd tot ik de gouden tip kreeg van een forumlid op wielertoerist.be. Deze raadde mij aan om de padden van voor- en achtervork lichtjes in te vetten met montagepaste en de wielen vaster te zetten. En wonder boven wonder. Rij al een volledige week rond zonder die vervelende bijgeluiden. Hopelijk lost dit jullie problemen ook op!
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 14 apr 2007 22:26

zie pagina 2 racefietsen: het topic van borsboom.

gaat over zijn B-Stay met dergelijke problemen.

em01
Forum-lid

em01 15 apr 2007 00:21

nderdelen zonder vet of pasta monteren of het nu staal, aluminium of carbon delen zijn, je hebt in iedergeval de garantie dat het gaat kraken of hinderlijk tikken.

chaingang
Forum-lid

chaingang 15 apr 2007 00:40

Quote: Origineel geplaatst door EM01 op 14 April 2007
nderdelen zonder vet of pasta monteren of het nu staal, aluminium of carbon delen zijn, je hebt in iedergeval de garantie dat het gaat kraken of hinderlijk tikken.

Kan ik dus beamen. M'n potje montagepasta van Tacx staat vanaf heden altijd paraat.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

jsparie
Forum-lid

jsparie 15 apr 2007 22:58

Probeer eens of je de tik ook hoort als je op de pedalen staat. Dus uit het zadel. Bij een aluminium frame komt het soms ergens anders vandaan dan je denkt. Zadelpen opnieuw invetten is ook zonder technisch inzicht goed te doen lijkt mij en anders zou ik toch naar de fietstenmaker gaan om de trapas opnieuw en met heel veel vet te laten monteren. Kijk ook eens of er toevallig een bladboutje (waarmee je tandwiel vast zit) niet helemaal vast zit.

gazelle-v4-
Forum-lid

gazelle-v4- 17 apr 2007 01:30

Ik heb ook last van die "tik" maar alleen als ik op mijn middelste blad fiets (ultegra triple) ben er ook nog niet achter hoe dat komt..

nils
Forum-lid

Gebruikersavatar nils 17 apr 2007 19:07

Mannen,

Heb zat ochtend effe snel de pedalen los gehaald en ingevet en terug gezet ... zondag fietsen .... tik was er weer .. zal van de week eens de zadelpen invetten (kraakte toen ik heen en weer schoof over het zadel ... dat zal er wel apart hebben uitgezien voor de mensen die me zagen fietsen  ) en toch eens kijken naar de plaatjes onder mijn schoenen kan het ook zijn ... ik merkte dat als ik mijn voeten bewoog er een lichte tik te horen was ... als ik sta hoor je de tik niet maar wel de wielen in mijn fiets maar dat is bekend lijkt me zijn de slapste bontrager wielen ooit gemaakt  
No I'm not big headed my head is just big

mgeelen
Forum-lid

mgeelen 19 apr 2007 16:09

Quoten: Origineel geplaatst door Gazelle-V4- op 16 April 2007

Ik heb ook last van die "tik" maar alleen als ik op mijn middelste blad fiets (ultegra triple) ben er ook nog niet achter hoe dat komt..

Dit heb ik nu dus ook. Fiets is gloednieuw, dus slijtage lijkt me dan uitgesloten. Zodra ik trap ( met of zonder veel kracht ) hoor ik een 'tikje'.
Het tikje lijkt op een ijzerdraadje dat langs de spaken gaat. Probleem treedt alleen op bij het middenblad.
Als ik mijn benen stil hou, dan hoor ik het ook niet.
Iemand nog suggesties?

whocares
Forum-lid

whocares 19 apr 2007 19:08

Quote: Origineel geplaatst door mgeelen op 19 April 2007
Als ik mijn benen stil hou, dan hoor ik het ook niet.Iemand nog suggesties?

Benen dus voortaan stil houden

Mijn tik ,pedalen SPD-SL , heb ik stil gekregen door een stuk tape vooraan de pedalen te plakken ( een paar keer rond draaien met de tape )
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie