frames
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5625
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Quoten: Origineel geplaatst door Stefan op 02 Oktober 2006
Tour heeft in juli 2004 een Advanced met een Composite vergeleken. De bracketstijfheid van een composite is heel goed maar de torsiestijfheid was vrij hopeloos. Dit waren allebei standaard zwarte Giants. Dus niet van een Ploeg ofzo zoals Tour van juli 2005 of juli 2006 (wel toevallig dat er een jaar tussen zit telkens.)2004 Standaard advanced bracket 86Nm torsie 67Nm2005 T-mobile Andreas Klier bracket 98Nm torsie 73Nm2006 T-mobile Andreas Kloden bracket 114Nm torsie 76Nm2004 Composite bracket 101Nm torsie 56NmVrij grote verschillen dus.
Zijn allemaal leuke cijfertjrs hoor! Maar waar ik nu echt benieuwd naar ben, bij welke waarde kun je nu zeggen dat is een slap frame en dat wordt onverantwoord?
Neem aan dat voor de meeste fietsers de stijfheidswaarde van de standaard advanced nog dik in orde zijn!
Zolang je niet af hoeft te sprinten zal je toch weinig merken van die mindere torsie stijfheid??
Tour heeft in juli 2004 een Advanced met een Composite vergeleken. De bracketstijfheid van een composite is heel goed maar de torsiestijfheid was vrij hopeloos. Dit waren allebei standaard zwarte Giants. Dus niet van een Ploeg ofzo zoals Tour van juli 2005 of juli 2006 (wel toevallig dat er een jaar tussen zit telkens.)2004 Standaard advanced bracket 86Nm torsie 67Nm2005 T-mobile Andreas Klier bracket 98Nm torsie 73Nm2006 T-mobile Andreas Kloden bracket 114Nm torsie 76Nm2004 Composite bracket 101Nm torsie 56NmVrij grote verschillen dus.
Zijn allemaal leuke cijfertjrs hoor! Maar waar ik nu echt benieuwd naar ben, bij welke waarde kun je nu zeggen dat is een slap frame en dat wordt onverantwoord?
Neem aan dat voor de meeste fietsers de stijfheidswaarde van de standaard advanced nog dik in orde zijn!
Zolang je niet af hoeft te sprinten zal je toch weinig merken van die mindere torsie stijfheid??
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Een advanced lijkt mij ook vrij stijf. In elk geval stijf genoeg. Een composite is toch wel minder. Gewoon slapjes eigenlijk.
Toch zou ik hem wel kopen als hij ergens in de aanbieding zou zijn.
Toch zou ik hem wel kopen als hij ergens in de aanbieding zou zijn.
Het is niet alleen bij sprinten dat je stijfheid kunt gebruiken. In de bocht kan een slap frame gaan zwabberen. Stijver is alleen niet altijd maar beter! Te stijf kan een frame oncomfortabel maken, ervoor zorgen dat je een bocht uittrilt. Alleen kun je met wielen/banden weer veel goed maken in beide rihtingen. Verder, voor een mannetje van 60 kilo zoals ik, is een frame sneller te hard dan een kerel van 100 kilo, die laat een stijver frame ook wel lekker doorbuigen.
Persoonlijk bevalt me de CR1 erg goed, stijf genoeg, maar volgt lekker het wegdek en comfortabel.
Persoonlijk bevalt me de CR1 erg goed, stijf genoeg, maar volgt lekker het wegdek en comfortabel.
Tja en bij dit alles moet je natuurlijk ook bedenken dat je de prijs moet laten meewegen!
Bijv: ik had de keuze tussen de advanced 2005 en de Cervelo soloist carbon,
Puur kwalitatief lijkt me de Cervelo beter!!! Maar dan ga je afwegen........
hoe serieus fiets ik nog?
En heb ik die 1000 euri meer daar dan voor over??
Op zich wel maar ik vind het onverantwoord! Daarbij ga ik er denk ik toch op vooruit van een Bianchi EV3 van 2003 naar een advanced.
Bijv: ik had de keuze tussen de advanced 2005 en de Cervelo soloist carbon,
Puur kwalitatief lijkt me de Cervelo beter!!! Maar dan ga je afwegen........
hoe serieus fiets ik nog?
En heb ik die 1000 euri meer daar dan voor over??
Op zich wel maar ik vind het onverantwoord! Daarbij ga ik er denk ik toch op vooruit van een Bianchi EV3 van 2003 naar een advanced.
Weleens naar de lak kwaliteit van een cervelo gekeken? Giants zijn echt niet slechter. Persoonlijk denk ik dat stijfheid iets is waar enkel toerders in geinteresseerd zijn. De gemiddelde prof heeft zoveel stuurvaardigheid dat het hem worst is waar hij op rijdt (alhoewel ik er verschillende ken die een sterke voorkeur voor alu hebben t.o.v carbon).
Persoonlijk vindt ik de "loop" van een fiets veel belangrijker dan de zogenaamde stijfheid. Heb de laatste tijd op teveel ultrastijve frames gereden die gewoon minder snel of ronduit onprettiger aanvoelden als hun "slappe" collega's.
Een "slappe" Caad8 of Six13 voelt om de een of andere duistere reden veel sneller aan en rijdt vloeiender dan bijvoorbeeld een canyon F10 die hem puur op technische waarden volledig wegblaast.
Voor mij is de hele meetcultus inmiddels iets geworden van Duitse Bladen (die ik nauwelijks meer lees) en bouw en koop ik liever frames die me als combinatie aanstaan...
Persoonlijk vindt ik de "loop" van een fiets veel belangrijker dan de zogenaamde stijfheid. Heb de laatste tijd op teveel ultrastijve frames gereden die gewoon minder snel of ronduit onprettiger aanvoelden als hun "slappe" collega's.
Een "slappe" Caad8 of Six13 voelt om de een of andere duistere reden veel sneller aan en rijdt vloeiender dan bijvoorbeeld een canyon F10 die hem puur op technische waarden volledig wegblaast.
Voor mij is de hele meetcultus inmiddels iets geworden van Duitse Bladen (die ik nauwelijks meer lees) en bouw en koop ik liever frames die me als combinatie aanstaan...
Bouw al jaren voor een aantal toprenners en geloof me het merendeel is tevreden met een frame van max 1000 Euro. Een duurder frame is aan hen niet besteed en het investeren in ander materiaal stukken zinvoller (een frame is veel te kwetsbaar en moet goedkoop en snel te vervangen zijn).
Frames van boven de 2000 Euro voegen voor de prestaties niets meer toe en worden enkel gemaakt voor de (kapitaalkrachtige) kopers die er vaak geen 10 van het potentieel uithalen.
Frames van boven de 2000 Euro voegen voor de prestaties niets meer toe en worden enkel gemaakt voor de (kapitaalkrachtige) kopers die er vaak geen 10 van het potentieel uithalen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 03 sep 2005 02:39
Sharkie, ik denk dat je hier iets aankaart! Dat vermoeden heb ik namelijk ook. Bij mening wedstrijdrenner zie je aan de start geen super dure frames. Meestal idd de "gewone" en dan gecombineerd met het materiaal dat voor die wedstrijd/dag het beste geschikt is. Luxe....ja het is duur.
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 06 Oktober 2006
Bouw al jaren voor een aantal toprenners en geloof me het merendeel is tevreden met een frame van max 1000 Euro. Een duurder frame is aan hen niet besteed en het investeren in ander materiaal stukken zinvoller (een frame is veel te kwetsbaar en moet goedkoop en snel te vervangen zijn).Frames van boven de 2000 Euro voegen voor de prestaties niets meer toe en worden enkel gemaakt voor de (kapitaalkrachtige) kopers die er vaak geen 10 van het potentieel uithalen.
Hier schuilt een groot deel waarheid in.
Profs krijgen hun materiaal gratis. Dus da's simpel. Als het voor mij gratis was dan reed ik ook met een Pinarello Paris Carbon, met Campa Bora wielen.
Eliterenners rijden vaak met huismerken (vb Lombardenteam uit België) om er maar één te noemen.
Dat zijn ook geen frames van boven de 1000 €, en die gasten rijden daar ook grote wedstrijden en goeie uitslagen mee.
De profs rijden gewoon met het beste wat er te verkrijgen is en dat moet dan het uitstalraam van de fabrikant worden naar de consument toe.
't Is aan ons om er met de ogen wijd open in te lopen of niet.
Een goeie "wielertoerist" (is eigenlijk geen goed woord, wat heeft dat met toerisme te maken?) gaat volgens mij het verschil niet kunnen rechtvaardigen tussen een hele dure en een normaal geprijsd frame. Zeker niet als je het aspect prijs/kwaliteit in acht neemt.
Denk niet dat een frame van 3000 €, 3 keer beter te berijden valt dan een van 1000 €.
Je kan het natuurlijk ook doen voor de looks of de naam, en als je het kan permitteren, so what.
Voor elk wat wils, maar je moet nog steeds zelf stampen.
Op een Rolex van enkele duizenden euro's is kwart na 3 ook even laat dan op een goedkope Casio. Get it? Just the looks.
Bouw al jaren voor een aantal toprenners en geloof me het merendeel is tevreden met een frame van max 1000 Euro. Een duurder frame is aan hen niet besteed en het investeren in ander materiaal stukken zinvoller (een frame is veel te kwetsbaar en moet goedkoop en snel te vervangen zijn).Frames van boven de 2000 Euro voegen voor de prestaties niets meer toe en worden enkel gemaakt voor de (kapitaalkrachtige) kopers die er vaak geen 10 van het potentieel uithalen.
Hier schuilt een groot deel waarheid in.
Profs krijgen hun materiaal gratis. Dus da's simpel. Als het voor mij gratis was dan reed ik ook met een Pinarello Paris Carbon, met Campa Bora wielen.
Eliterenners rijden vaak met huismerken (vb Lombardenteam uit België) om er maar één te noemen.
Dat zijn ook geen frames van boven de 1000 €, en die gasten rijden daar ook grote wedstrijden en goeie uitslagen mee.
De profs rijden gewoon met het beste wat er te verkrijgen is en dat moet dan het uitstalraam van de fabrikant worden naar de consument toe.
't Is aan ons om er met de ogen wijd open in te lopen of niet.
Een goeie "wielertoerist" (is eigenlijk geen goed woord, wat heeft dat met toerisme te maken?) gaat volgens mij het verschil niet kunnen rechtvaardigen tussen een hele dure en een normaal geprijsd frame. Zeker niet als je het aspect prijs/kwaliteit in acht neemt.
Denk niet dat een frame van 3000 €, 3 keer beter te berijden valt dan een van 1000 €.
Je kan het natuurlijk ook doen voor de looks of de naam, en als je het kan permitteren, so what.
Voor elk wat wils, maar je moet nog steeds zelf stampen.
Op een Rolex van enkele duizenden euro's is kwart na 3 ook even laat dan op een goedkope Casio. Get it? Just the looks.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
bjectief bekeken is er niets dat een prijs van 3000 euro voor een frame rechtvaardigt. je betaalt dan zogezegd voor het superlichte gewicht. In werkelijkheid is het verschil tussen een frame van 800 euro en een van 3000 ruwweg geschat 500 à 800 gram. Veel geld voor die grammen.
Zo is het ook met stijfheid en stevigheid en duurzaamheid. De meest exclusieve carbon frames, zelfs van de gerenommeerde merken kunnen dikwijls de vergelijking op deze gebieden nog niet eens aan met een simpel plain alu frame.
Zo is het ook met stijfheid en stevigheid en duurzaamheid. De meest exclusieve carbon frames, zelfs van de gerenommeerde merken kunnen dikwijls de vergelijking op deze gebieden nog niet eens aan met een simpel plain alu frame.
interessant wat sharkman zegt over die frameprijzen, en waar toprenners mee rijden.
Vind ook dat de benen het moeten doen uiteindelijk. Een goede fiets is natuurlijk een vereiste, maar de vraag is hoever ga je daarin??
Een hoop wielertoeristen (vooral die op leeftijd) gaan daar ver in! En dat mag natuurlijk ook, ze moeten het toch zelf betalen!
Buiten het feit dat het soms een beetje belachelijk overkomt (vind ik), zullen ze er niet harder mee rijden dan met een fiets van 3000 euri minder!
Ik rijd graag op mooi materiaal (rij geen wedstrijden meer) maar zoek daarvoor wel de aanbiedingen op, zodat het in het reele blijft!
Bv: ik verkoop mijn oude fiets voor 1000 euri, en koop dan een frame en groep tegen een scherpe prijs voor terug!
Dan heb ik een topfiets voor 1500 euri!
Vind ook dat de benen het moeten doen uiteindelijk. Een goede fiets is natuurlijk een vereiste, maar de vraag is hoever ga je daarin??
Een hoop wielertoeristen (vooral die op leeftijd) gaan daar ver in! En dat mag natuurlijk ook, ze moeten het toch zelf betalen!
Buiten het feit dat het soms een beetje belachelijk overkomt (vind ik), zullen ze er niet harder mee rijden dan met een fiets van 3000 euri minder!
Ik rijd graag op mooi materiaal (rij geen wedstrijden meer) maar zoek daarvoor wel de aanbiedingen op, zodat het in het reele blijft!
Bv: ik verkoop mijn oude fiets voor 1000 euri, en koop dan een frame en groep tegen een scherpe prijs voor terug!
Dan heb ik een topfiets voor 1500 euri!