Voor al je afspraakjes

Fietsonvriendelijk Vlaams Brabant

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 aug 2006 10:56

In belgie zijn best streken waar het heerlijk en rustig fietsen is als je de weg maar wat kent.
Bvb Henegouwen ( pays des collines, denderpaden, scheldeweg,kanaal Ath-Blaton), de vlaamse ardennen,het pajottenland ( gooik, pepingen, enz..), namen ( streek van chimay, mariembourg, dinant), West -Vlaanderen...
Een groot gedeelte van O-Vlaanderen (Gent, Aalst) en van Vlaams Brabant (Straal van 20 kms zuidelijk rond brussel) is echt niet prettig om op de weg te fietsen. Maar met een mountainbike is het in brabant toch wel een paradijs om te fietsen ( oud-heverlee, overijse, huldenberg, rotselaar).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 11 aug 2006 18:15

Bij ons - in belg. Limburg - hebben we het voordeel van het fietsroute-netwerk dat de laatste tijd constant in de belangstelling staat en dus bijzonder goed onderhouden wordt. Heerlijk fietsen 's avonds of in het koudere voorjaar. Overdag in de weekends er wegblijven, wegens overbevolking. Fiets ook veel op de jaagpaden langs de kanaaltjes, geen blikverkeer.
Zogauw er wat zwaardere ritten aankomen (bv deze periode nu) is het hier niet veel beter dan in Vl-Brabant. Boodschap is om rustige wegen zonder fietspad uit te kiezen. Al blijft ook dat gevaarlijk, gisteren nog een jonkie tegengekomen met een opgeschilderde auto die dacht dat ie op een circuit aan 't rijden was, puur geluk dat er geen doden gevallen zijn.
Fietspaden langs drukke wegen worden éénmaal aangelegd en dan gedurende de volgende 50 jaar vergeten. De recente paden worden idd bestraat met klinkers, rampzalig. De ouwe paden uit betonplaten zijn nog erger gesteld: gebroken en verbrokkeld, omhoog gekomen door vorst. De enkele fietspaden uit asfalt zijn niet beter want uitgebobbeld door de wortels van de erlangs staande bomen.
Wat jaartjes geleden fietste ik eens toevallig op met Johan Sauwens die toen vlaams minister van verkeer was, en ik wees hem op de slechte staat van 't fietspad in Bokrijk. Hij had al heel wat fietspaden laten aanleggen maar hij vond 't niet zo belangrijk, hij reed wel op de rijweg. En Steve Stevaert die de naam had om fietsvriendelijk te zijn ondertekende als federaal minister van verkeer 't besluit om fietsers de voorrang te ontnemen bij 't dwarsen van een autostrade op- of afrit. Daar moet je nu als fietser achterstevoren op je fiets gaan zitten om iets aan te zien komen (razen). Er gebeuren daar nu nog evenveel ongelukken met fietsers maar nu zijn ze tenminste zelf in fout.
De fietsersbond probeert een beetje druk te zetten maar ze hebben blijkbaar wat te weinig gewicht (lees: stemmen) om gehoord te worden. Als je met een P van de F begint, mijn stem heb je al vast.

riherm1
Forum-lid

riherm1 18 aug 2006 12:28

even over een zin die in de topicstart staat:
Zoals de situatie zich thans voordoet kan je in onze streek enkel vrij veilig in groep met een racefiets rijden, omdat je dan wel op de openbare weg mag.
Is dit echt zo?,  mag je in een peleton op de openbare weg, of moet je op het fietspad blijven?, Is dat ook zo in Nederland?

t.trapper
Forum-lid

t.trapper 18 aug 2006 13:27

Oww, even topic uit 't oog verloren. Ik heb dus géén ervaring met de fietsersbond hoor, maar ik zal es rondneuzen.

cornelis
Forum-lid

cornelis 20 aug 2006 01:44

Heb, als met in het algemeen goede fietsvoorzieningen verwende Nederlander, vier jaar in Brussel gewerkt en daar gedurende de weekdagen ook gewoond. Aan de Zuid-oost kant, dicht bij het Zoniënwoud. Het eerste jaar durfde ik nauwelijks te fietsen en maakte ik m'n kilometers uitsluitend in het weekend in NL, maar op een gegeven moment ben ik toch de omgeving gaan verkennen en dan kom je dus in Vlaams-Brabant. De ervaringen zijn overwegend gelijk aan die van Raff, vaak geen of heel slechte fietspaden, diepe putten en allerlei vuil op de strook waar je geacht wordt te rijden, weinig of geen respect van andere verkeersdeelnemers. Toch waren er wel enkele stukken met goede paden, ik kon bijvoorbeeld de route Brussel -Tervuren - Leuven voor een zeer groot deel over een behoorlijk fietspad afleggen. Vanaf Leuven pakte ik dan het jaagpad langs het kanaal naar Mechelen, daar kon je flink tempo maken en met het laatste stuk terug naar Brussel had ik dan een rondje van een kleine 100 km te pakken. Ook de route via Overijse - Huldenberg - Heverlee e.d. was redelijk te doen, zij het grotendeels zonder speciale paden. Het is inderdaad verwonderlijk dat in een land met een grote wielertraditie op bestuurlijk niveau zo weinig oog is voor de 'noden' van de fietser. En dat terwijl de Minister-president Guy Verhofstadt een fervent fietser is!! Een sterke belangvereniging moet daar toch iets kunnen bereiken?

dijlespurter
Forum-lid

dijlespurter 30 sep 2006 00:09

achja ik train in vakantie altijd rond de kanten van leuven,bertem,kumtich,beauvechain... en die fietspaden daar zijn niet om aan te zienenja ik woon ook in vlaams brabant

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 30 sep 2006 12:35

Ik woon in de grensstreek tussen Limburg en Vlaams Brabant.  Je mag een keer raden welke richting ik meestal kies om te trainen.  Je moet het gewoon met je eigen ogen gezien hebben om te geloven hoe slecht de fietspaden zijn in het Brabantse, als er al zijn tenminste.  Vooral de streek rond Tienen is een ramp.  De meeste sportieve fietsers die ik daar tegenkom, rijden dan ook niet meer op het fietspad, maar op de rijweg, wat heel begrijpelijk is.
Het gebied wordt ook nog eens doorsneden door drukke wegen, waardoor je dikwijls voet aan de grond moet zetten om te kunnen oversteken.  Bijna iedere weg daar bestaat uit betonplaten.  De ene is verzakt, de andere weer omhooggeduwd.  Soms lijkt het wel de springschans van Garmisch-Partenkirchen.
Pas echt rottig wordt het in de periode dat de landbouwers veel op hun akkers moeten zijn om te oogsten of te ploegen en dit in combinatie met regenachtig weer.  Dan kun je net zo goed gaan cyclo crossen, je wordt even vuil. (is overigens overal een probleem).

Plaats reactie