Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

welke wielen

dominic
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 okt 2005 16:13

dominic 27 jun 2006 14:33

nieuwe eurus is niet echt aero, vooral dan door de afgeplatte velg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jun 2006 15:56

Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 27 Juni 2006

ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
 
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?


Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 27 jun 2006 17:10

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Juni 2006


Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 27 Juni 2006

ik weet niet wat aerodynamisch in jouw woordenboek betekend maar de eurus 2006 versie heeft platte spaken gekregen
http://www.campagnolo.com/pics/EURUS-Black_Spokes.jpg
 
en wat heeft de materiaalkeuze nu in gods naam met aerodynamica te maken?


Die "platte" alu spaken zijn vreselijk dik in vergelijking met een stalen spaak als bijv Sapim Race. Daardoor zijn ze totaal niet aerodynamisch. Een alu spaak met de dikte van een stalen spaak maken zou resulteren in een wiel waar meteen de spaken uitbreken. Alu spaken moeten dik zijn om sterk genoeg te zijn.
Platte spaken zijn Sapim CX-ray en DT aerolite bijv. Zo'n spaak valt in het niet bij zo'n lompe aluminium spaak.


heb je die wielen reeds in je handen gehad ? ik heb ze eens goed bekeken bij van eyck,en die spaken zijn allesbehalve dik , en de dikte heeft er zelfs ook niet zoveel mee te maken, meer de vorm van je spaak.
bv een LW wiel heeft redelijk dikke spaken, echter qua aero kan er niemand aan tippen door hun vorm.
nu, wat ik reeds zei, de eurus velg is geen super aero veld, maar wel iets tussenin licht en aero (in die prijsklasse althans) .
 

dominic
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 okt 2005 16:13

dominic 27 jun 2006 18:59

ja dat klopt wel, de eurus is (vooral dan gezien het lage aantal spaken) een goed semi-aero wiel
ps: een lw-wiel is nu niet bepaald aerodynamisch te noemen ivm de andere hoogprofiel wielen, zipps zijn daarvoor veel geschikter

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 jun 2006 19:40

Ik ben het wel eens met amclassic, heb nu net even m'n spaken goed bekeken en ze zijn inderdaad wel dik. Wat ik echter denk is dat ze ondanks hun dikte toch aero zijn vanwege hun platte vorm. Ze zijn als het ware langer (tov de wind waar ze doorheen snijden) geworden. Dit is aero, denk maar aan die brede zadelpennen die ze bijvoorbeeld bij Giant weleens hadden.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 27 jun 2006 20:38

Tour testje: Eurussen zijn goede allrounders: Meer aero dan de lichte en of lage velgen, veel minder natuurlijk dan de Ventoux's e.d. Ze vallen net beneden gemiddeld op aerodynamika.

rudyvde
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2005 12:31

rudyvde 17 jul 2006 17:49

Koop geen DTSWISS RR1450 als je meer dan 80kg weegt.
Na een jaar gegarandeerd barsten in velg thv nippels.
Ook al een spaak gebroken in achterwiel, en nieuwe spaken bijna niet te vinden. Naven zijn prima!!!!!!!

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 17 jul 2006 18:48

Kijk eens naar de Ritchey WCS Protocol wielen.
Zijn redelijk hoog ( goed voor triathlon ) en minder dan 1500 gr per setje.
Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.
Ik heb er zo'n 2000 km tot nu toe mee gereden en ze bevallen mij uitstekend.
Zijn nieuw verkrijgbaar voor rond de 300 euro .

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jul 2006 21:07

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 Juli 2006

Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.

Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 18 jul 2006 00:29

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 17 Juli 2006Zijn echt mooie wielen om te zien en niet iedereen rijd er mee. Achter 24 en voor 20 aero spaken, dus ook redelijk stevig.


Die conclusie snap ik niet helemaal. 20/24 roept bij mij toch geen idee van stevigheid ofzo op.



Kijk bijvoorbeeld eens naar Shimano wielen met maar 16 spaken. Heb bij andere 1 spaak zien knappen en meteen is met het wiel niet meer te rijden.
Natuurlijk is een een 32 spaakswiel degelijker, maar helaas vaak zwaarder.
De Ritchey wielen zijn een mooi compromis tussen gewicht, aero eigenschappen en stevigheid voor een redelijke prijs.
Tevens zijn het ook wielen die er goed uitzien.

Plaats reactie