Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnersvragen

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 08 mei 2011 17:01

Als ik jou was zou ik me niet zo druk maken om die zone's. Gewoon lekker fietsen en genieten. af en toe een rustige training, af en toe intervallen en ga anders eens een keer bij swift in leiden rijden. Daar kan je aan je snelheid werken.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 mei 2011 00:19

ik denk dat je niet persee zo hard moet willen, nogmaals het is geen schaatsen,. je hoeft geen snelle rondjes te maken, dit is toch meer om je conditie te onderhouden?

Ik houd me braaf aan mijn zones, ik vermoed echter dat jij je zones nog niet kent en dan kan je, je er ook niet aan houden.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

wilier76
Forum-lid

wilier76 09 mei 2011 00:39

Het is inderdaad om mijn conditie te onderhouden maar de spierkracht in mijn bovenbenen gaat hard achteruit als ik niet met grote regelmaat flink doortrap denk ik. Met schaatsen draag je je eigen gewicht in een diep zittende positie, fietsen is alleen daardoor al veel lichter dus ik zal moeten zorgen dat het zwaar genoeg blijft. En dan gaat die hartslag onherroepelijk omhoog. Daarnaast vind ik plezier toch ook wel een hele belangrijke factor. Sporten is voor mij ook zweten, moe worden. Als ik er niet moe van wordt heb ik ook niet het gevoel dat het iets zinnigs doet. Ik heb na een D1 training geen voldaan gevoel. Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk kloppen mijn zones niet en dan werkt het ook niet erg. (Al betwijfel ik of ze nu zoveel afwijken, gezien het feit dat ik met moeite op 180 slagen per min kwam, 200 als max zal ik dus echt niet hebben helaas.)

Ik heb gekeken op vrouwenwielrennen.nl maar helaas zijn er geen trainende groepjes bij mij in de buurt. (althans, niet volgens die site) Wel een fietstourclub dus die zal ik morgen eens bellen.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 mei 2011 11:17

Wilier76 schreef:Het is inderdaad om mijn conditie te onderhouden maar de spierkracht in mijn bovenbenen gaat hard achteruit als ik niet met grote regelmaat flink doortrap denk ik. Met schaatsen draag je je eigen gewicht in een diep zittende positie, fietsen is alleen daardoor al veel lichter dus ik zal moeten zorgen dat het zwaar genoeg blijft. En dan gaat die hartslag onherroepelijk omhoog. Daarnaast vind ik plezier toch ook wel een hele belangrijke factor. Sporten is voor mij ook zweten, moe worden. Als ik er niet moe van wordt heb ik ook niet het gevoel dat het iets zinnigs doet. Ik heb na een D1 training geen voldaan gevoel. Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk kloppen mijn zones niet en dan werkt het ook niet erg. (Al betwijfel ik of ze nu zoveel afwijken, gezien het feit dat ik met moeite op 180 slagen per min kwam, 200 als max zal ik dus echt niet hebben helaas.)

Ik heb gekeken op vrouwenwielrennen.nl maar helaas zijn er geen trainende groepjes bij mij in de buurt. (althans, niet volgens die site) Wel een fietstourclub dus die zal ik morgen eens bellen.

Ik denk dat je er goed aan doet om advies in te winnen en een trainingsschema te krijgen. De meeste fietsers zijn na een D1 training van 3 a 4 uur gewoon moe. Als je wilt kan je wel een keer met me meerijden als ik een duurtraining doe, maar ik ga niet stoempen.

Voor de kracht zou ik het fietsen niet gebruiken, daar is het krachthonk voor.

Je zou de vrouwenwielrennen groep in Ouderkerk aan de Amstel kunnen overwegen, daar rijden veel schaatsters mee.

wilier76
Forum-lid

wilier76 09 mei 2011 11:41

Superrose, super van je dat ik een keer met je mee mag rijden, maar als 151 bij jou nog steeds D1 is en bij mij D1 al ophoudt bij 123 dan vrees ik dat er voor jou echt niks aan is.
Maar wellicht wel een idee voor als ik bij het SMA die fietstest heb gedaan en mn exacte zones weet. Wat is trouwens stoempen? Nooit van gehoord! :-)
En hoe kom ik aan een trainingsschema? Zo'n groep, doet die elke week hetzelfde of steeds een andere training? Is er een soort van aanvoerder die de route en het tempo bepaald? Ik vind het erg lastig om mijn nivo in te schatten.
Erg bedankt voor het meedenken en voor je adviezen, ik waardeer het erg!
Oh ja, nog een vast enorm stomme vraag maar als het regent en je ketting wordt nat, moet je er dan nog wat mee doen? Drogen, inspuiten ergens mee?

mj
Forum-lid

mj 09 mei 2011 11:46

@ wilier, het kan best zijn dat jij met hartslag 123 veel harder rijdt dan rose met 150, alleen hartslag zegt niks.

Wat ik merk als ik met mijn vriendin fiets is dat haar hartslag veel hoger is, dit is gewoon per persoon heel erg verschillend. Haar conditie is ongeveer gelijk aan mijne.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 mei 2011 11:50

Inderdaad, mensen met verschillende hartslag kunnen heerlijk met elkaar fietsen. Mijn trainingsmaatje is altijd verbaasd om te horen hoe mijn hartslag zit, maar ik zit dan nog gewoon in d1 en babbel er op los en trap lekker mee.

Als je bij een beetje sportarts gaat testen dan kan je ook advies krijgen, kost wat, maar dan heb je ook wat. Je kan ook snel je zones goed bepalen. Je kan ook eens aan andere schaatsers vragen hoe zij het doen.

Die groepen, dat zit wel snor, er zijn nivo verschillen, daar wordt rekening meegehouden. En ja ze doen elke week wat anders

Na een regenbui>>> fiets schoonmaken, tandwielen ketting etc niet spuitspul gebruiken, dat is troep

Hoe je fiets schoon te maken kan je op internet vinden. Ik maak de mijn e sowieso 1 keer in de week goed schoon want je fiets hoort de blinken, is goed voor de moraal (fietsers zijn neuroten)

torro
Forum-lid

torro 09 mei 2011 11:59

Jammer dat je als beginner al helemaal in beslag wordt genomen door cijfers en getallen, ga lekker fietsen en je merkt vanzelf dat je conditie stijgt, geniet er van !

wilier76
Forum-lid

wilier76 09 mei 2011 12:10

@MJ Superrose fietst echt veel harder dan ik volgens mij, ik fiets maar 16-20km/u in D1, vandaar dat ik me echt kapot zit te vervelen, het voelt als 50 rijden op de snelweg. Of op het racecircuit van Zandvoort rijden en dan niet harder dan 60 mogen. Het voelt gewoon raar, op een racefiets zitten en zo langzaam gaan.

@Superrose, hahaha ja dat is waar, je fiets moet blinken! De mijne heeft veel wit dus die moet helemaal schoon zijn, dat snap je.
Ik fiets met een paar vriendinnen maar zij fietsen zonder hartslagmeter. Dus ik zit standaard in D2 of D3 als ik met hen fiets. Dat is jammer want juist D1 lijkt me ideaal om samen met iemand te doen, voor de gezelligheid. Het zijn meestal langere tochten dus wel zo leuk met 2 of meer.

@Torro, meten is weten he! ;-) Mijn conditie is prima, ik vind het alleen leuk om progressie te zien en als je dat vastlegt en meet dan weet je dat. Vind ik leuk. Verder zou ik alleen maar keihard fietsen elke keer, en dan gefrustreerd raken als ik de volgende dag nog niet hersteld zou zijn, wat natuurlijk gaat gebeuren als je alleen maar knalt. Dus voor mij is het goed om met een hartslagmeter te werken, het helpt me om ook rustiger te fietsen en te focussen op iets anders dan snelheid.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 09 mei 2011 13:25

Misschien moet je maar gewoon lekker fietsen en je om de rest inderdaad niet druk maken tot je bij de sportarts bent geweest

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 09 mei 2011 14:36

Hartslag is relatief. Als ik met mijn zwager fiets heeft die een veel lagere hartslag dan mij. Echter de maximale hartslag van mij is veel hoger dan die van mijn zwager. Aan het eind zitten we dan toch gelijk qua bereik.

Schaatsen is een heel ander verhaal. Goed schaatsen is veel intensiever dan fietsen. Als ik een marathon schaats rijd ik ca. 25 minuten boven mijn omslagpunt zonder al te veel problemen. Op de fiets daarentegen lukt het mij absoluut niet om zo lang zo intensief te fietsen.

bibske
Forum-lid

bibske 09 mei 2011 16:35

Wacht even rustig het SMA af voor je je druk maakt over je zones. Je bent nu nog volop het racefietsen aan het ontdekken dus geniet daar gewoon even van. Probeer ook te leren om in groep fietsen en maak er een spelletje van om steeds sneller door bochtjes te gaan. Probeer zo goed mogelijk in het wiel van degene voor je te gaan zitten en ga lekker mee sprinten met de rest. Op die manier ga je vooral je fietstechniek wat verbeteren en is het begin juni voor je het weet.
Daarna kan je gerichter met je conditie bezig zijn want tot die tijd weet je eigenlijk niets. Meten is weten maar als je niet weet waar je de getalletjes mee moet vergelijken ben je er nog niet veel mee.

Ik reed de vorige 2 jaar bijna altijd met een hartslagmeter zonder mijn zones te kennen. wel leerde ik dat ik een hoge max heb want ik hou een hoge hartslag lang vol. Ook leerde ik welke hartslag ik ongeveer moest aanhouden om een tocht van een bepaalde tijd te kunnen fietsen. Ik heb ook gevoeld wat het is om te veel te doen, je hartslag wil dan niet meer omhoog ook al vragen je spieren erom. Nu rijd ik zonder omdat het batterijtje leeg is maar eigenlijk mis ik hem niet want ik voel ondertussen beter aan wat ik kan volhouden of niet.

Plaats reactie