Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnersvragen

wilier76
Forum-lid

wilier76 08 mei 2011 01:31

Sinds een paar weken ben ik (vrouw, 35 jr) begonnen met wielrennen, so far vind ik het erg leuk. (Al is het met dit mooie weer natuurlijk ook niet zo moeilijk om het leuk te vinden om actief bezig te zijn buiten!) Ik vind alleen mijn gemiddelde snelheid belabberd laag: tussen de 20-24,5km/u. (overigens wel gemeten op stukken incl stoplichten, kruisingen enz die je gemiddelden natuurlijk behoorlijk omlaag brengen maar laten we het erop houden dat ik als "cruising speed" 25-28km/u goed vol kan houden voor 1 a 2 uur. Ik train met hartslagmeter (vind de D1 trainingen overigens een ongelofelijk saaie training, is daar nog wat aan te doen? Opleuken met intervalletjes ofzo? Of geen goed plan?). Hoe kun je je gemiddelde snelheid het beste verbeteren? (en graag zsm natuurlijk) En is er iets te zeggen over hoeveel rek er nog in zit? Kun je nu al voorspellen dat ik never nooit hoger dan 30km/u gemiddeld ga komen? Ik heb hiervoor altijd 1 uur per keer gesport, dus geen uren achteren. Wel 3-4x per week. (skeeleren, schaatsen, steps)
En tot slot: Ik kom regelmatig kuddes wielrenners tegen. :-) Zijn dat clubs die voor wedstrijden trainen? Of kun je je ook bij zo'n groep aansluiten zonder wedstrijden te willen rijden? Het lijkt me gezellig om met een groepje te fietsen maar geen idee of dat normaal dan trainingen zijn die iemand van te voren uitdenkt en die ook moeten leiden tot verbetering of dat je dan elke week een vast rondje rijdt met zn allen. (1x of vaker per week?)
Ik hoop dat iemand me een beetje wegwijs kan maken in de wondere wereld van het wielrennen! :-)

Wilier76

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 08 mei 2011 01:53

Welkom op het forum!

Zo te lezen is er met je basisconditie niet veel mis. Als je trainingen in D1 saai vindt, dan maak ik daar uit op dat je met hartslagmeter traint. Doet inmiddels bijna iedereen, maar pas er wel voor op dat je ook je eigen gevoel moet leren vertrouwen. Om een training leuker te maken, is er niks op tegen om af en toe een stukje voluit te rijden. dat kan in een sprintje, maar ook op een langer stuk tegen de wind in. Maar.....alleen rijden is voor velen erg moeilijk om lang vol te houden.
De groepjes die je tegenkomt, zijn zonder al te veel uitzonderingen allemaal toerfietsers. Vaak rijden deze mensen in clubverband een van tevoren bedachte route. Veel verenigingen (zoek maar eens op internet naar toerclubs in jouw buurt), hebben niveaugroepen. Met jouw basisniveau kun je waarschijnlijk al met veel clubs meefietsen. Het voordeel daarvan is dat je vaak leuke routes fietst, dat je aanspraak hebt onderweg, en dat je eenvoudiger op een hogere snelheid kunt fietsen. Hoe dan ook, de tijd schiet lekker op in zo'n clubje.
Ikzelf rijd iedere zondagochtend met mijn club een tocht. de rest van de week maak ik mijn kilometers alleen, en probeer ik op verschillende manieren wat aan mijn snelheid te werken.

Veel plezier en succes!

wilier76
Forum-lid

wilier76 08 mei 2011 02:17

Hey Robbebopper, bedankt voor je reactie! Ik ga binnenkort een fietstest doen bij een sportarts want ik ben benieuwd wat nou echt mn omslagpunt en max hartslag is. Volgens de door mn hartslag berekende zones begint bij mij D3 bij 151 slagen pm maar ik kan prima een uur lang in D3 rijden en nog een gesprek voeren ook, ik raak niet buiten adem en ook niet verzuurd. Ik hoop dus ook dat die zones anders liggen dan de hartslagmeter berekend heeft, dan mag ik dus harder fietsen in D1 want dan is de max HR van D1 dus hoger dan ik nu hanteer. Wat je zegt over op je eigen gevoel vertrouwen vind ik een lastige. Wat gebeurt er als ik me niet aan die zonetrainingen hou en gewoon lekker ga knallen in een tempo dat ik lekker vind en goed vol kan houden? Is dat slecht voor je lijf (ik ga 100 worden namelijk)? Er zijn volgens mij ook hordes mensen die zonder zo'n ding fietsen. Wat is het verschil tussen hen en de mensen met hartslagmeter? Fietsen die laatsten harder? Blijven ze langer gezond? Ik ben met die hartslagmeter gaan trainen op advies van mn schaatsinstructeur. En ik lees op zitvlees.nl dat je effectiever traint. Maar het is me niet helemaal duidelijk wat je winst nu werkelijk is. En als je een toertocht rijdt, doe je dan nog wat met die hartslag, of rij je gewoon in een door de groep bepaald tempo, hartslag doet er niet toe? Lijkt me anders niet te doen.

Toerfietsers zijn het dus, die kuddes. Ga ik naar op zoek, klinkt leuk!

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 mei 2011 11:05

Ik denk dat er een grote kans bestaat dat je hele andere zones gaat krijgen uit de test bij de sportarts. 151 is bij mij nog gewoon D1.

Wat de gemiddelde snelheid betreft, dat is zo'n onzinnig getal. Als ik bij mijn broer fiets (Overijssel) ligt mijn gemiddelde snelheid stukken hoger dan thuis (Amsterdam) wat je zelf al zegt, stoplichten enzo spelen een enorme rol. Daarbij kijk ik liever naar het gemaakte aantal uren op welke hartslag.

Wat het meefietsen met anderen betreft, je kan op de site van de NTFU kijken en daar vind je vast een aantal toertochten bij je in de buurt. Die tochten zijn hartstikke lekker om kilometers te maken en om mooie routes te vinden bij jou in de buurt. Wil je wat meer dan met de handjes op het stuur - je had het al over snelheid - dan kan je eens kijken op vrouwenwielrennen.nl Er zijn door heel Nederland trainingsgroepen. Sommige doen mee voor alleen de training, anderen zijn schaatster en gebruiken de groep voor de zomer en weer anderen rijden wedstrijden. Het is een mooie manier om wat mensen te leren kennen en te leren.

Nu die snelheid van je, of dat sneller kan? Jazeker! Alleen dat is niet iets wat overnight gebeurd. Ik merk dat ik dit jaar snelheden bereik waar ik vorig jaar nog stuk op ging. Dat komt omdat ik veel op de fiets heb gezeten en naast de D1 training ook 1 keer in de week op snelheid train, maar dat deed ik in mijn eerste jaar op de fiets niet hoor, toen heb ik lekker rondgereden en genoten van de schoonheid van het land. Koetjes, schaapjes, molnetjes dat soort dingen. Lekker met vriendinnen een koffie doen en verder fietsen.

Ik heb nu als ik train - op de clubtraining na dan - niet zo'n behoefte om heel snel te rijden, het is echt genieten met mijn iPod op of gezellig kletsend met een vriend.

Wat trouwens wel belangrijk is om te weten, ik las dat je schaatst en skeelert enzo. Fietsen is echt ook wel een sport waar die rustige trainingen bij horen, kijk eens of je een manier kan vinden om daar van te genieten, drie uur lang, ga ook een keer in de week mee met mannen en ga helemaal los, dat het schuim je op de bek staat zeg maar. Dan heb je die uitdaging ook :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

wilier76
Forum-lid

wilier76 08 mei 2011 12:10

Hi superrose, wauw, 151 nog D1!! Dat lijkt me ook wel wat! Al denk ik dat dat wel erg hoog is, ik denk niet dat ik zo'n hoge max HR heb. Maar you never know, ik ga het begin juni horen.

Bedankt voor je praktische tips. En inderdaad, ik ben ook nog erg aan het genieten van alle beestjes in de wei en de schoonheid van ons land (beetje jammer van de hooikoorts en de pollenmania op dit moment). Met de MP4 op mn hoofd vermaak ik me ook wel, die rustige uren in D1, maar ik ben gewoon meer van de actie, beetje afzien, beetje voelen dat ik wat doe. Al voel ik dat ook wel na 3 uur D1 (met name mn zitvlak!).

Zijn die trainingsgroepjes overigens gemengd of vrouwen en mannen apart? Ik kan me voorstellen dat de meeste mannen toch harder rijden dan vrouwen. Ik ga er hoe dan ook naar op zoek want het lijkt me wel gezellig. En ook erg fijn om mooie routes te vinden, van de week had ik na 3 uur D1 waarvan 10km over klinkers (fietsroute volgens mn Tomtom), erg veel zin om mn fiets op Marktplaats te zetten.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 08 mei 2011 12:21

Vrouwenwielrennen zijn allemaal vrouwen, verder zijn er overal tourclubs, maar ook clubs die met wedstrijden bezig zijn, met beide zou je kunnen proberen mee te trainen, maar wat mij is opgevallen is dat om het te leren is dat vrouwenwielrennen erg fijn. Ik zie gewoon een verschil in handigheid tussen mij (34) en meiden van 18 die op hun 13e al op de fiets zaten, dus training bij de club is soms best pittig voor me, dan liojk ik wel het huisvrouwtje :)

En wat betreft dat los willen, gewoon doen, je kan bijvoorbeeld een korte intensieve training inplannen, helemaal los, diep gaan, daarna een dag rust. Dat is hartstikke okay en goed voor de moraal. Ik doe dat wel om mezelf te overtuigen dat ik mee kan komen met eenmwedstrijd. Een soort metale fiks, zo van "als ik in mijn eentje zo lang zo hard kan, dan ben ik echt niet te sloom voor een wedstrijdje." Dan durf ik het mentaal ook aan om te starten. Ik doe dat soort trainingen bij mij in de buurt op een parcours, gewoon rondjes rijden met verrekte goede takkeherrie op mijn iPod ..... best leuk.

Waar woon je eigenlijk?

Wat die 151 in D1 betreft, dat zegt niet zoveel hoor. Wat zijn jouw zones dan? Hoe heb je dat berekent?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 08 mei 2011 12:23

Als je hartslagmeter heeft 'berekend' dat 151 in je D3-zone ligt, en je vervolgens een uur zodanig kunt fietsen dat je een gesprek kunt voeren, kan die 'berekening' van je hartslagmeter nooit kloppen. Het zou me niets verbazen als die 151 gewoon (bovenin) je D1-zone ligt. Ter vergelijk, mijn D1-zone is van 143-162 (heb een vrij hoog omslagpunt).

En hoe je zones liggen ten opzichte van anderen, zegt niets over je getraindheid, talent etc.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 mei 2011 12:44

Omslagpunt en zones zeggen idd helemaal niks over getraindheid.

Hoe lang je kan fietsen op 't omslagpunt en hoeveel vermogen je rond 't omslagpunt kan wegtrappen wel.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 08 mei 2011 13:02

Het lijkt haast wel alsof iedereen tegenwoordig met een hartslagmeter fietst, voor de recreatieve fietser is dat toch nergens voor nodig. Ik kan me voorstellen dat als je wedstrijden rijdt, je het maximale uit jezelf wilt kunnen halen en dat gerichte training met een hartslagmeter noodzakelijk is.

Ik heb nog nooit een hartslagmeter gebruikt en fiets al enkele jaren ook zonder snelheidsmeter. Mijn ervaring is dat het alleen maar frustreert als blijkt dat ik tijdens een rit m'n huidige snelheid niet kan vasthouden of langzamer ga dan de vorige keer. Wat ik belangrijker vind is het plezier dat ik aan het fietsen beleef en dat ik er voldoening uit haal.

Ondanks dat ik geen gebruik maak van een hartslag/snelheids-meter lukt het mij toch om langdurig (>3 uur) een stevig tempo te kunnen rijden. Met een gerichte training zou het wellicht best nog wel sneller kunnen, maar ik vind het wel best zo.
Afbeelding

wilier76
Forum-lid

wilier76 08 mei 2011 13:09

@superrose, ik woon in Den Haag. En lang leve de Twinny Load, ik fiets overal in NL. Heb een paar fietsende vriendinnen dus meestal rij ik naar hen toe.
Ik ben erg benieuwd naar die handigheid van die 18 jarigen die op hun 13e al fietsen. Ik verkeer nog in de onwetende veronderstelling dat fietsen fietsen is, how hard can it be?! Maar daar zal ik vast op terugkomen als ik jou zo hoor.
Mijn zones heeft mijn hartslagmeter (CS300 Polar) berekend op basis van mijn rusthartslag volgens mij. Ze lopen als volgt:
D1 103-122
D2 122-150
D3 150-169
max 169-188

@eelcoz en Havana: Ik weet dat omslagpunt en zones niks zeggen over getraindheid en talent. Maar het zou in mijn geval wel fijn zijn als de zones hoger lagen, dat geeft me meer ruimte om harder te trappen. Je kunt door goed te trainen je omslagpunt verhogen (dus bij een hogere hartslag je omslagpunt leggen) maar je max en rusthartslag liggen in principe vast. Ik weet ook dat 70% van je max souplesse, snelheid en kracht al vast ligt op het moment dat je in je wieg gemikt wordt. 30% is trainbaar. Laat ik nou een volkomen a-sportieve familie hebben... :-S

eelcoz

eelcoz 08 mei 2011 13:22

Ik zou die zones van je Polar maar snel vergeten. Vreemd dat Polar nog steeds dat soort 'functies' heeft.

Zones zijn in principe als volgt:

D1: 75-85% van omslagpunt
D2: 85-95% van omslagpunt
D3: 95-100% van omslagpunt

Op basis van je D3-zone, zou je omslagpunt dan 169 moeten zijn. Echter, dan klopt je D1-zone weer niet. En wat er bedoeld wordt met max. is me ook niet duidelijk. Je maximum hartslag is in principe geen zone, maar gewoon de hoogst haalbare hartslag (mits je goed uitgerust bent).

Als je je omslagpunt wilt weten kun je het beste een inspanningstest doen bij een Sport Medisch Adviescentrum, of een veldtest uitvoeren.

wilier76
Forum-lid

wilier76 08 mei 2011 16:31

Ik bedenk nu dat het niet de Polar was die de zones berekende, die gaf alleen mn max hartslag aan. Op basis daarvan kon ik op zitvlees.nl mn zones berekenen dus zo heb ik het gedaan. Heeft iedereen hier het bij een SMA laten berekenen? Dat ga ik dus begin juni doen dus daar moet ik nog even op wachten.
Met max wordt bedoeld: het laatste stukje tot aan je maximale hartslag. Dat kun je nooit langer dan 30 sec volhouden. In trainingen is dat je kracht/weerstandtraining.

Ik heb net 50km gefietst en eens gekeken hoe hoog ik mn hartslag kon krijgen. Dat bedacht ik pas tegen het einde van mn 30 min in D3 maar goed, ik kreeg hem dus niet boven de 180 uit. Dus zo gek is die berekening van Polar misschien nog niet. Wat me opvalt is dat mijn marge tussen "niet meer kunnen" en "goed vol te houden" vrij klein is. Ik kan best een kwartier of langer met een hartslag van 170 fietsen maar die 180 hou ik echt geen minuten vol. Nu is het erg warm vandaag en het waait flink, ik weet niet welke invloed dat heeft op je prestaties. Ik vond het in ieder geval leuk dat ik een gespierde kerel met geschoren kuiten toch zeker 10 km heb bijgehouden met rond de 32km/u. :-) Toen nam hij een afslag waar ik niet heen moest.
Ik merk dat het een stuk makkelijker achter iemand fietst en dat ik sowieso harder ga als ik met anderen fiets. Je hebt meer een houvast voor je tempo. Maar je hartslagzoneplan is wel meteen over boord. Ik vind het vrij lastig om me strikt aan die zones te houden, gewoon omdat ik lekker door wil fietsen en nu steeds in moet houden omdat ik boven mn zone uit kom. Maar ik ben bang dat als ik dat niet doe, ik niet gezond train en daarnaast niet snel verbeter. De theorie van de hartslagzones is immers dat je sneller rendement hebt als je ermee traint. Hoe gaan jullie daar mee om?

Plaats reactie