Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

V-Brakes versus Magura

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 12 mei 2011 16:36

Ik zou een clinic of een club bezoeken, waar een ervaren rijder of een erkend instructeur eens naar je rij-en daaltechniek kan kijken.
De juiste beheersing van je fiets leer je niet op een steile afdaling, maar op lage snelheid op het vlakke (grasveldje oid). Denk aan slalommen, achtjes, een noodstop maken, sturen met 1 hand.... Het vertrouwen dat je op die manier opdoet is van goudwaarde op technische passages.

Wat voor mijzelf goed werkt, is dezelfde passage kort na elkaar rijden. Eerst een aantal maal met genoeg reserve, en zo stukje bij beetje de grens opzoeken met meer snelheid, minder remmen, en 'aggressief' stuurwerk.
Let erop dat je je ellebogen nooit op slot zet, en ook je knieen dienen licht gebogen te blijven als je uit het zadel komt op moeilijk terrein.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 12 mei 2011 23:24

Moet men tijdens de ganse steile afdaling vooraan lichtjes remmen of eerder af en toe vrij hard remmen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 mei 2011 23:50

Af en toe vrij hard. Een rollend wiel is een veilig wiel. Zodra je een veiliger/vlakker stukje ziet even flink remmen en de snelheid terugbrengen.
Lichtjes remmen geeft controleverlies en ontwikkelt enorm veel warmte. Je velg wordt te warm met uiteindelijk zelfs mogelijk een klapband. Bij schijfremmen branden je blokken gewoon weg na een tijdje.
Less is bore

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 mei 2011 21:59

die schijfremmen vertragen wel erg goed hoor: in alle omstandigheden, in het begin zul je moeten wennen aan die heftige vertraging. ook in een afdaling kun je je voorwiel goed gedoseerd laten rollen (met alleen achter redt je het niet meestal)
en ze houden je mooie velgen keurig in tact.
als je veel in zand te vinden bent kunnen remblokjes wat sneller slijten
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 15 mei 2011 22:17

een mooie route om te oefenen is de camerig naar beneden via de vijlener mtb route(snelle en zeer steile stukken) als je daar goed kan afdalen kan je het overal. Ik rem zelf meestal met voor en achter tegelijk en met tussen pauzes van 5-10 seconden.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

douwetrapper
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:49

douwetrapper 16 mei 2011 14:00

Ik zou beginnen met je techniek te verbeteren.

Ik heb in maart/april meegedaan met een Fiets-Fit clinic voor MTB van het NTFU. Wordt op verschillende locaties in Nederland gegeven. Het bestaat uit 6 praktijklessen waar de elementaire technieken worden aangeleerd door gediplomeerde instructeurs. Kosten €37.50.

Ik ben in Eerbeek geweest waar de lessen werden gegeven door instructeurs van MTB-vereniging Last Gear. Erg veel geleerd, gezellig en nu meer gemotiveerd om vaker op de MTB te gaan zitten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2011 14:07

bram21 schreef:een mooie route om te oefenen is de camerig naar beneden via de vijlener mtb route(snelle en zeer steile stukken) als je daar goed kan afdalen kan je het overal. Ik rem zelf meestal met voor en achter tegelijk en met tussen pauzes van 5-10 seconden.


Nee, die is niet geschikt voor een beginner. Daar moet je echt wat basisvaardigheden voor hebben. m.n het laatste stuk is erg tricky met de spoelgeulen en de grote stenen.
Erg leuke afdaling, maar wel voor gevorderden.
Less is bore

michon
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 feb 2008 19:43

michon 16 mei 2011 23:03

Daniel1975 schreef:
bram21 schreef:een mooie route om te oefenen is de camerig naar beneden via de vijlener mtb route(snelle en zeer steile stukken) als je daar goed kan afdalen kan je het overal. Ik rem zelf meestal met voor en achter tegelijk en met tussen pauzes van 5-10 seconden.


Nee, die is niet geschikt voor een beginner. Daar moet je echt wat basisvaardigheden voor hebben. m.n het laatste stuk is erg tricky met de spoelgeulen en de grote stenen.
Erg leuke afdaling, maar wel voor gevorderden.


Al vind ik het weer iets overdreven om te stellen dat je overal naar beneden kan als je het daar kunt.

Verder sluit ik me aan bij wat al meerdere malen gezegd is. Trainen, trainen, trainen of oefenen, oefenen, oefenen zo je wilt.
Afdalen is een dicipline binnen de dicipline en moet geleerd worden.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39545
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2011 23:06

Michon schreef: Al vind ik het weer iets overdreven om te stellen dat je overal naar beneden kan als je het daar kunt.


Helemaal mee eens.
Hij is beetje lastig, maar voor Ardennen of Alpenbegrippen niet meer dan een blauwe piste.
Less is bore

Gebruikersavatar
mtbonderhoud
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jun 2011 15:08
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar mtbonderhoud 20 jun 2011 12:46

Ben het helemaal met de meeste hier eens, remtechniek belangrijker dan keuze rem. Daarnaast is de keuze van type rem ook weer afhankelijk in welk terrein je je het meeste bevindt. Schijfremmen zijn niet aan te raden als je veel strandritten rijdt maar weer wel in berg/heuvelachtig terrein.
Wij steun team ad6 tweets met hun doel 6x de Alpe d'HuZes te beklimmen!
Kijk op http://mtb-onderhoud.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; hoe wij dit doen.....

Plaats reactie