Volgens mij verschilt dat gewoon per dame: ken genoeg dames die absoluut afgetraind zijn, nog wat vrouwelijke vormen hebben en geen smal gezichtje hebben.cannae schreef: Roxanne heeft nog vrouwelijke vormen en zo'n niet zo'n smal koppie dat je normaal krijgt van veel duursporten.
Tacx VR en gewicht
Het is vooral de software van tacx die de grootste problemen oplevert en niet de "hardware" om maar zo te zeggen.daniel1975 schreef:Zou dat ook nog zo zijn als je een nieuwe Fortius koopt?cannae schreef: VR trainers van Tacx staan dan ook bekend om hun software en interface problemen, als het werkt dan werkt het maar als het niet werkt kan het een hel zijn om aan de praat te krijgen. Misschien is de nieuwe Genius ook hierop ook een grote stap voorwaarts.
De Genius zal dus ook alleen maar een verbeterde(lees duurdere) versie van de fortius zijn, met dezelfde software...
Het helpt overigens als je wat geduld betracht met het installeren van de software

wbt het verschil tussen echt de Alp op of met een tacx, hier vindt ik zelf dat het op de tacx 5-10% gemakkelijker is.
Vooral boven de 10% is het niet echt realistisch meer, maar om het klimmen(maar ook andere trainingsvormen) te trainen in de winter is het een goed alternatief.
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
-
- Forum-lid HC
Bij Tour du Jour wordt een Bushido (of nieuw Genius) gebruikt en geen Fortius. De rollentrainer zelf komt niet in beeld maar soms zie je op het scherm "low power" of zoiets staan op het moment dat ze stoppen met trappen. Dit krijg je alleen met een Bushido omdat die draadloos is en een dynamo heeft ingebouwd.
De hardware van de Bushido kan theoretisch minder helling "weerstand" genereren dan een Fortius wat betekend dat ze waarschijnlijk een truuk uithalen waardoor het vermogen dat je moet trappen hetzelfde blijft (althans dat proberen ze te bereiken). Dit kan betekenen dat het achterwiel in werkelijkheid sneller draait dan de snelheid op de film die het apparaat aangeeft.
De vermogensmeting op beide Tacx apparaten moet op meerdere manieren gecalibreert worden, afhankelijk van bandendruk, warmte van de rem en soort band kan dit namlijk anders zijn. De Bushido kun je via ANT+ aan een Powertap of SRM koppelen waardoor der vermogensmeting van de powermeter wordt gebruikt in plaats van die wat in de trainer zit ingebouwd. (waarbij ik me afvraag welke nauwkeuriger is, het gaat zich namelijk bij simulatie om het vermogen wat op de straat terecht komt en niet om dat wat je op de trappers duwt)
Naast deze calibratie houdt tacx er een simulatie model op na wat wel degelijk rekening houdt met het gewicht van de renner, het gewicht van de fiets en de hellings hoek.
Met de rijwind wordt weining rekening gehouden.
Al dat wetende kan ik erbij vermelden dat ik op mijn Fortius (dus op een en hetzelfde apparaat) met de oude Fortius software veel langer over dezelfde klim doe dan met de Moderne Tacx Trainer software. Waarbij ik altijd dacht dat de oude software het meest realistisch was. Er zijn dus blijkbaar meerdere rekenmodellen bij Tacx! Bij Tour du Jour gebruiken ze de nieuwe software wat zou betekenen dat de tijden eerder optimistisch zouden moeten zijn dan Pessimistisch (tegenovergestelde van wat hier gesuggereerd wordt.) ??
Persoonlijk denk ik echter dat de tijden die ik gezien heb van Kneteman, Rooks en Smit vrij realistisch zijn. Als je namelijk wat oude Tour de France tijden op het internet opzoekt dan vind je naast de supertijden van Pantani/Armstrong onder de 40 minuten ook heel veel tijden van wat mindere rijders maar toch profs in recente jaren die wat ik echt wel behoorlijk hoger inschat als bovengenoemde, bijvoorbeeld: Nicky Sorensen in 2008: 58:25. Het viel me trouwens op dat Steven Rooks relatief weinig vermogen trapte, maar goed momentopnames.
De hardware van de Bushido kan theoretisch minder helling "weerstand" genereren dan een Fortius wat betekend dat ze waarschijnlijk een truuk uithalen waardoor het vermogen dat je moet trappen hetzelfde blijft (althans dat proberen ze te bereiken). Dit kan betekenen dat het achterwiel in werkelijkheid sneller draait dan de snelheid op de film die het apparaat aangeeft.
De vermogensmeting op beide Tacx apparaten moet op meerdere manieren gecalibreert worden, afhankelijk van bandendruk, warmte van de rem en soort band kan dit namlijk anders zijn. De Bushido kun je via ANT+ aan een Powertap of SRM koppelen waardoor der vermogensmeting van de powermeter wordt gebruikt in plaats van die wat in de trainer zit ingebouwd. (waarbij ik me afvraag welke nauwkeuriger is, het gaat zich namelijk bij simulatie om het vermogen wat op de straat terecht komt en niet om dat wat je op de trappers duwt)
Naast deze calibratie houdt tacx er een simulatie model op na wat wel degelijk rekening houdt met het gewicht van de renner, het gewicht van de fiets en de hellings hoek.
Met de rijwind wordt weining rekening gehouden.
Al dat wetende kan ik erbij vermelden dat ik op mijn Fortius (dus op een en hetzelfde apparaat) met de oude Fortius software veel langer over dezelfde klim doe dan met de Moderne Tacx Trainer software. Waarbij ik altijd dacht dat de oude software het meest realistisch was. Er zijn dus blijkbaar meerdere rekenmodellen bij Tacx! Bij Tour du Jour gebruiken ze de nieuwe software wat zou betekenen dat de tijden eerder optimistisch zouden moeten zijn dan Pessimistisch (tegenovergestelde van wat hier gesuggereerd wordt.) ??
Persoonlijk denk ik echter dat de tijden die ik gezien heb van Kneteman, Rooks en Smit vrij realistisch zijn. Als je namelijk wat oude Tour de France tijden op het internet opzoekt dan vind je naast de supertijden van Pantani/Armstrong onder de 40 minuten ook heel veel tijden van wat mindere rijders maar toch profs in recente jaren die wat ik echt wel behoorlijk hoger inschat als bovengenoemde, bijvoorbeeld: Nicky Sorensen in 2008: 58:25. Het viel me trouwens op dat Steven Rooks relatief weinig vermogen trapte, maar goed momentopnames.

Dit is onjuist, de bushido kan helingen tot 20% zonder de genoemde truuk nabootsen, zie de tacx site maar.ericpeters schreef:De hardware van de Bushido kan theoretisch minder helling "weerstand" genereren dan een Fortius wat betekend dat ze waarschijnlijk een truuk uithalen waardoor het vermogen dat je moet trappen hetzelfde blijft (althans dat proberen ze te bereiken). Dit kan betekenen dat het achterwiel in werkelijkheid sneller draait dan de snelheid op de film die het apparaat aangeeft.
Het grote verschil met een VR trainer is dat de bushido rem minder nauwkeurig is waardoor tacx zelf aangeeft dat als je boven een bepaald percentage komt de afwijkingen zo groot wordt als percentage van totale weerstand dat het model de werkelijkheid niet meer zo goed evenaard als dat van een top VR trainer. VR trainers moeten daarom dan ook verplicht aan een PC gekoppeld worden om dit realisme te realiseren, de bushido heeft zonder PC interface een eenvoudigere controller die alles aanstuurd.
enjoy the ride
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
Eigenlijk kunnen beide (Fortius en Bushido) het niet (altijd), behalve als de snelheid hoog genoeg is of het gewicht van de rijder laag genoeg.cannae schreef: Dit is onjuist, de bushido kan helingen tot 20% zonder de genoemde truuk nabootsen, zie de tacx site maar.
Het grote verschil met een VR trainer is dat de bushido rem minder nauwkeurig is waardoor tacx zelf aangeeft dat als je boven een bepaald percentage komt de afwijkingen zo groot wordt als percentage van totale weerstand dat het model de werkelijkheid niet meer zo goed evenaard als dat van een top VR trainer. VR trainers moeten daarom dan ook verplicht aan een PC gekoppeld worden om dit realisme te realiseren, de bushido heeft zonder PC interface een eenvoudigere controller die alles aanstuurd.
Zie: http://www.tacx.com/en/producten/Overzicht+remmen.dot" onclick="window.open(this.href);return false;
Met mijn gewicht en het vermogen wat ik kan trappen, zou ik rond de 12.5 km/u rijden op de Alp maar om een weerstand te kunnen generen voor het bijbehorende vermogen (280w) zou ik volgens de grafieken in de link rond de 14km/u moeten fietsen. Het resultaat is dat de rol (in het geval van de Fortius) gaat stotteren. Iemand wat lichter is die rijdt bij hetzelfde vermogen wel snel genoeg op de tacx.
Om 20% te kunnen simuleren kan dat dus bij beide trainers alleen met hele lichte of hele sterke rijders..

Als je het 'eerlijk' doet: dus vermogen instellen op 100%, gewicht goed invullen en bij elke rit calibreren, dan is de Tacx Fortius echt wel vergelijkbaar met de werkelijkheid. ZIjn mijn eigen bevindingen: kan wel een paar minuten schelen op zo'n klim, maar dat is in het echt ook zo: invloed van temperatuur en wind bijvoorbeeld.
In hoeverre ze in zo'n programma dat allemaal doen is natuurlijk de vraag!
In hoeverre ze in zo'n programma dat allemaal doen is natuurlijk de vraag!
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
Bij tour du jour was vandaag duidelijk te zien dat er gesjoemeld wordt. Er waren duidelijk 2 vermogens in beeld, ik zag 145 en eronder 87 wat staan. Het onderste wattage is het wattage wat getrapt wordt en het bovenste is het wattage waar de software je snelheid meeberekent. Het systeem stond dus ingesteld op 60%

-
- Forum-lid HC
Dat denk ik ook. Leotien rijd echt niet zo ff achter Bart aan.
Waar rekenen jullie die vermogen en tijden uit?
Ik wete dat er een site is maar kan hem niet vinden
Waar rekenen jullie die vermogen en tijden uit?
Ik wete dat er een site is maar kan hem niet vinden
-
- Forum-lid
In te Tacx trainer software zie je zowel het actuele vermogen, als het tot dan toe maximaal gegenereerde vermogen.ericpeters schreef:Bij tour du jour was vandaag duidelijk te zien dat er gesjoemeld wordt. Er waren duidelijk 2 vermogens in beeld, ik zag 145 en eronder 87 wat staan. Het onderste wattage is het wattage wat getrapt wordt en het bovenste is het wattage waar de software je snelheid meeberekent. Het systeem stond dus ingesteld op 60%
Dit is ook van toepassing op alle andere eenheden.
-
- Forum-lid HC
Dat is op een ander scherm, in dit geval (video + data eronder, zonder profiel) staat er het werkelijk en gecorrigeerd vermogen. Beide vermogens fluctueerden naar onderen en naar boven. Daarnaast staat, als het max vermogen in beeld staat, dit iets kleiner en onder het huidig vermogen, het vermogen wat hier onder stond was het laagste vermogen en dat kan natuurlijknnooit max zijn.