Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keuze Fulcrum Racing 3 - 1

pierre22
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2010 01:41

pierre22 24 jul 2011 11:49

Hoi,
Ben aan het kijken voor een nieuw setje wielen, uiteindelijk uitgekomen bij Fulcrum. Twijfel nu tussen de Racing 3 en 1.
Heb nu Easton EA 50 SL, rij voornamelijk vlak maar ook regelmatig tochten in Limburg/Ardennen en 1x per jaar een col in Frankrijk/Italië. Gewicht is 73 kg. Budget 650 euro.
Is de Racing 3 een verbetering ten opzichte van de EA 50 SL en waar merk je dat aan? Is het een upgrade of is het verschil miniem? Is de Racing 3 misschien stijver, betere lagers?
Wat is het verschil tussen de Racing 3 en 1? De Racing 1 is toch een stukje duurder, waar zit um het verschil dan in, behalve de prijs?
Alvast bedankt.

dimitrid
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jul 2010 11:36

dimitrid 24 jul 2011 14:51

Ik heb net zoals jij gereden op de Easton EA50 sl. Wou een ander setje heb ook zitten twijfelen tussen de racing 1 en 3. Uiteindelijk gekozen voor de 3, pomdat het minimale gewichtsverschil niet opwoog tegen de hogere kostprijs.
Voor mij zijn de racing 3 tov de Eastons, stijver en "bollen" beter. Denk dat de lagers ook wel beter zijn, maar daar kan ik tot nu toe nog niet over oordelen.
Kijk voor jezelf eens wat je het belangrijkste vindt, het gewicht of het geld?

succes met je keuze!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 jul 2011 16:48

De R1 is zowiezo lichter dan de R3, terwijl ze zeker net zo stijf zijn. De spaken van de R1 zijn breder dan van de R3, de R1 ziet er veel beter uit. Daarnaast hoor ik en zie ik dat er wat meer problemen zijn met de R3 2011 mbt het breken van spaken. De R3 van 2006, heb ik zelf gehad, hadden bredere spaken en waren iets zwaarder maar veel sterker. Datzelfde geldt voor de spaken van de R1, die zijn in 2009 iets smaller geworden waardoor het gewicht van het wiel iets lager geworden is.
Ikzelf heb de R1 van 2010 met de alu spaken op de kop kunnen tikken voor E.500,- en heb er al zo'n 2000 km zonder problemen mee gereden.
Mijn buurman heeft de R3 van 2011 gekocht op mijn advies en heeft in 2 maanden tijd 3 spaken kapot gereden, wielen zijn terug naar AGU maar heeft nog niets gehoord.
Mijn advies: R1 !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16636
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2011 17:44

Als je er het juiste bedrag voor wil/kan betalen, neem dan de R1
- gewicht
- uitstraling
- lagers
- topwielen
- all round wielen
I know myself like no one else
Nothing to defend

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 24 jul 2011 21:03

lcsmt schreef:Als je er het juiste bedrag voor wil/kan betalen, neem dan de R1
- gewicht
- uitstraling
- lagers
- topwielen
- all round wielen
+1. Heb ze nu twee jaar (R1 uit 2009) en het zijn fantastische wielen.
Real men wear blûk!!! Marcel

pierre22
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2010 01:41

pierre22 20 aug 2011 14:30

Keuze is gevallen op de R1. Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn als gewone versie (zwart-zilver)en de 2-way fit (rood-zwart). Op de 2-way fit kunnen als ik het goed begrijp ook gewone draadbandjes? Ben namelijk nog aan het twijfelen tussen beide vanwege de kleur. Velglint is meen ik voor beide ook niet nodig?
Heeft iemand ervaring met de 2-way fit?
Pieter

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 aug 2011 19:09

De 2-way fit kun je met draadbandjes en tubeless bandjes gebruiken. Het gewicht van de 2-way is iets hoger, evenals de prijs. Velglint is niet nodig, je moet je afvragen of je wel tubeless gaat rijden. Anders gewoon kiezen voor de zwart zilveren uitvoering, is ook nog makkelijker combineren kwa kleur, past vrijwel overal bij.

pierre22
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 sep 2010 01:41

pierre22 20 aug 2011 19:32

Prijs bij bike-components.de nu gelijk, 599,- (shimano body), daarom twijfel ik. De 2 way fit zelfs inclusief wieltassen! Alleen levertijd in dat geval 20 dagen of meer....................voor als je geen haast hebt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 aug 2011 08:00

Informeer eens bij Vos in Zwanenburg, daar zijn ze wat goedkoper. Ik weet, het is niet de beste Fm die je je kan wensen, maar dan heb je ze wel sneller. Ik heb mijn R1 daar ook gehaald, model 2010 dus met de zilveren spaken, voor E.500,-. En ze zijn nog steeds niet defect.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 aug 2011 21:03

marcelb schreef:
lcsmt schreef:Als je er het juiste bedrag voor wil/kan betalen, neem dan de R1
- gewicht
- uitstraling
- lagers
- topwielen
- all round wielen
+1. Heb ze nu twee jaar (R1 uit 2009) en het zijn fantastische wielen.
Ook hier +1, heb ze er nu ook 2 jaar (destijds voor een prikkie op de kop kunnen tikken bij Salden).

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 22 aug 2011 09:21

Hopmans in Bergen op Zoom, daar zijn ze ook goedkoop
Whistle

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2011 11:11

lcsmt schreef:- lagers
De lagers zijn nagenoeg hetzelfde in beide wielen, gewoon goed. Verschil in uitstraling valt wel mee, zonder stickers zien de meeste fietsers echt niet wat de R1's zijn. Keuze is denk ik gewoon afhankelijk van wat je uit wilt geven. Ik zou niet de laatste euro's uit de spaarpot bij elkaar schrapen om per sé R1's te kopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie