Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Goed zadel

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 17 sep 2011 19:35

Hier ook een tevreden gebruiker van Specialized zadels. Op beide MTB's een Specialized Phenom en op de racefiets een Toupe. Allen in 143mm breedte.
Toupe is zelfs nog iets harder dan de Phenom, maar zit perfect.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

twangeelen
Forum-lid

twangeelen 20 sep 2011 13:21

mrcoffee schreef:Niets zo specifiek en persoonlijk als een goed zadel...... Er zijn zoveel verschillende soorten zadels van keiharde carbon planken tot superzachte, met gelpads gevulde zeteltjes. Ga uitproberen, er zijn veel merken met testzadels, en ga er maar vanuit zat je hier en daar een miskoop zal hebben. Zo even uit mnij hoofd hebben Selle Italia, Fizik en SMP testzadels beschikbaar bij een aantal dealers.

Ook belangrijk te vermelden is om een goed passende broek met prettige zeem te hebben anders heeft het beste zadel nog geen nut

Inderdaad wat hierboven wordt vermeld door mrcoffee, ik weet niet wat je voor een fietsbroek hebt maar vaak ligt het ook daar aan, als je een goedkope zeem in je broek hebt die vlak is krijg ik meestal een dovend gevoel, ik raad je een dure broek aan met een hele goede zeem die uit verschillende hoogtes bestaat.

Een echte aanrader zijn fietsbroeken van het merk Assos ook verkrijgbaar bij Math salden ( http://www.salden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)

duur mara zeker aan te raden en het geld waard!

Superstick
Forum-lid

Gebruikersavatar Superstick 20 sep 2011 13:31

Als ik nu echt verder ga , wil ik dat wel proberen. Maar 150 euro heb ik gewoon even niet liggen. Zeker niet voor een koersbroek.

otje2
Forum-lid

otje2 20 sep 2011 14:47

Een goed zadel is voor iedereen weer anders. De combi zadel + bibshort/zeem moet goed zijn. Naar mijn idee is een goede bibshort met een goede zeem een eerste stap in de goede richting. En een nieuw zadel is altijd wennen voor een km of 500.

Ik rijd nu een Fizik Aliante op mijn mtb (wat zachter en met een soort van curve, dus niet plat) wat me erg goed bevalt (op de mtb) door de extra 'demping' ik kan hier goed 100+ tochten mee rijden. Het tegenovergestelde (behalve het merk) heb ik op mijn racer zitten. Een Fizik Pave van een aantal jaartjes oud. Dit is plat, hard en relatief zwaar...........maar het fijnste zadel dat ik ooit gehad heb.

De zadels met 'gat' hebben mij nooit kunnen bekoren, ik heb het 'gevoel' dat zo'n zadel me meer drukpunten geeft en vooral rond mijn kruis.

Tip: die nieuwe ritchey zadels (pro, wcs) blijken ook fijn te zijn en niet al te duur. Maar het blijft persoonlijk.

Pletsj
Forum-lid

Pletsj 05 nov 2011 10:01

Een goed zadel is voor iedereen verschillend. Ik ben laatst bij sportmaster in Soest geweest, daar kunnen ze zadeldrukmetingen doen. Je komt dan met je eigen fiets en fietskleding en met de drukmeting kunnen ze dan je probleemgebieden identificeren. Verder kunnen ze je voor-achter afstelling van je zadel bepalen. Ze zorgen ervoor dat je een zo groot mogelijk oppervlak van je zadel benut, zodat je gewicht over dit grotere oppervlak verdeeld word en er lokaal een lagere drukbelasting is.
Verder hebben ze de mogelijkheid om een zadel op maat te laten maken. Dit gebeurd bij het Duitse bedrijf gebioMized (die heeft ook de drukmeting ontwikkelt). Hierbij wordt er op basis van je drukpatroon in verschillende houdingen een zadel gemaakt dat is aangepast aan jouw anatomie. Op de plekker waar de druk belasting het hoogst is wordt er als het ware een gedeelte van het zadel afgeschaaft.
Voor meer info kijk op: http://www.sportmaster.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.gebiomized.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Superstick
Forum-lid

Gebruikersavatar Superstick 05 nov 2011 10:11

Als je even de vorige opmerkingen had doorgelezen, had je kunnen zien dat ik al bij sportmaster ben geweest. ;)
Inmiddels heb ik een Brooks Professional aangeschaft, en gaat het allemaal een stuk beter. En het helpt als ik iedere 10-15 km heel even uit het zadel kom (10 seconden).

vsopking
Forum-lid

vsopking 27 dec 2011 19:14

Het kan ook helpen je zadel ietsje naar links danwel naar rechts te draaien... Hoeft maar een héél klein beetje te zijn (punt ca 2-3mm naar links), en dat maakte bij mij net het verschil.
Ik heb in de loop er tijd geloof ik meer dan 10 zadels geprobeerd; had uiteindelijk pas na een jaar of twee door dat ik met elk zadel ongeveer dezelfde pijntjes voelde... maar door het zadel iets naar links te draaien helemaal klacht vrij was. Ik had het zadel al eens iets gedraaid, maar naar rechts.... Kortom: probeer de juiste hoogte te vinden; start horizontaal en probeer als niets helpt puntje van zadel ook 's iets naar links of naar rechts te draaien. Kan een hoop geld schelen...

otje2
Forum-lid

otje2 29 dec 2011 10:26

Zadelmetingen zijn ook maar giswerk. Dat kun je zelf met een stift en een stukje karton ook doen (zitbotjes opmeten, en op zadels leggen). Daarnaast moet je wennen aan een nieuw zadel (ik zo'n 500 km). Op mijn oude fizik pave had ik in het begin echt zadelpijn, toen de 'bips' gewend was kreeg ik het 'gevoelloze probleem' (alleen bij lange 140+ tochten). Ik heb het zadel toen iets schuin naar voren gezet....opgelost.

Ik heb ook een fizik alliante op mijn mtb, fantastisch comfortabel zadel..........voor op de mtb. Op mijn racer was dit niet zo'n succes. Ik kreeg bij lange tochten toch een 'warm' gevoel op sommige plekken wat niet echt super was.

Ik heb nu een fizik antares versus met een soort van airco kanaal wat de bloeddoorstroming zou moeten bevorderen.........en dat klopt! wel is het een hard zadel wat wat gewenning nodig heeft.

Bovenstaande zadels zijn allemaal verschillend qua breedte, padding, lengte en hardheid. Ik kan op al deze zadels fietsen, kost gewoon wat tijd om de gewenste afstelling te vinden. Probeer eerst je zadel iets hoger/lager/waterpas/naar voren hangend in te stellen, dat kan al veel problemen verhelpen. Als je na flink wat km's over een langere periode nog steeds pijntjes hebt..........ga dan pas kijken naar iets nieuws.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 29 dec 2011 10:55

In belgie kun je een helemaal maat zadel laten maken, dat is het giswerk voorbij.
De meeste mensen nemen een te zacht of te smal zadel overigens.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

niels1979
Forum-lid

niels1979 15 apr 2012 19:18

Iemand ervaring met de Specialized Romin Evo?
In tegenstelling tot de Romin is deze iets smaller, de neus en het midden.
Op dit moment rijd ik met een Toupe, maar daarmee haal ik telkens mijn liezen mee open.

Maar ben benieuwd naar de ervaringen.

Marksken!
Forum-lid

Marksken! 16 apr 2012 19:04

Ikzelf rij met een selle italia slr... nooit meer iets anders.
Als je iets zwaarder bent zou een regale beter zijn...

Borghesia
Forum-lid

Borghesia 26 apr 2012 18:45

De San Marco Regale staat er bekend om comfortabel te zijn en toch racy.
Pas een aangeschaft na zadelpijn met mij Selle de Italia X2.
Wat een verschil, ik denk dat je op dit zadel zelfs met een goedkope renbroek een grote toertocht mee kan maken.
Scheelt weer in de aanschaf van dure renbroeken.

Plaats reactie