Beschadiging carbon vorkbuis
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
De expander waar ik op doelde is inderdaad van het type rechts op je plaatje. Je moet dan wel boven je stuurpen een spacer van minimaal 5 mm plaatsen i.v.m. de op de stuurbuis liggende rand (zwarte deel) van de expander. Met zo'n expander heb je echter wel de zekerheid van een goede steun voor de klemming van de stuurpen. En e.e.a. door een ter zake deskundige FM laten beoordelen is uiteraard verstandig...
60 x Ventoux
lvgh,
Heb iets soortgelijk voorgehad met de stuurbuis van mijn orbea.
zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=51721" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien de FM, importeur en orbea Spanje van geen garantieinruil willen horen zelf een oplossing gezocht. Een RVS lugje laten draaien met een wandddikte van ca. 0,8 mm. en buitendiameter 0.05 mm kleiner dan de inwendige diameter van de stuurbuis. In mijn geval volstond 35 mm lengte om de beschadiging te overbruggen. Dit in de stuurbuis gelijmd met 2-comp. lijm (loctite 9461). In jouw geval is de beschadiging wel over een grote lengte, je zal ook moeten opletten dat je de expander nog in de stuurbuis krijgt als er een extra buisje in komt.
Ik zou ook in ieder geval de opinie van een deskundige fietsmaker vragen.
Heb iets soortgelijk voorgehad met de stuurbuis van mijn orbea.
zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=51721" onclick="window.open(this.href);return false;
Aangezien de FM, importeur en orbea Spanje van geen garantieinruil willen horen zelf een oplossing gezocht. Een RVS lugje laten draaien met een wandddikte van ca. 0,8 mm. en buitendiameter 0.05 mm kleiner dan de inwendige diameter van de stuurbuis. In mijn geval volstond 35 mm lengte om de beschadiging te overbruggen. Dit in de stuurbuis gelijmd met 2-comp. lijm (loctite 9461). In jouw geval is de beschadiging wel over een grote lengte, je zal ook moeten opletten dat je de expander nog in de stuurbuis krijgt als er een extra buisje in komt.
Ik zou ook in ieder geval de opinie van een deskundige fietsmaker vragen.
Lijkt mij toch dat dit komt door een keer een stuurpen of de verkeerde stuurpen (te weinig klem oppervlak) te strak aandraaien. Met name stuurpennen met grote openingen rondom het klem bereik zijn gevaarlijk icm carbon. Hierdoor is het een risico hiermee door te fietsen. Maar moeilijk in te schatten.
Het risico van volledig afbreken is volgens mij niet groot. Vooral als je de adviezen van hiervoor opvolgt.
Ik raad je wel aan één en ander regelmatig te bekijken en dan vooral het gedeelte onder de expander (in het balhoofd).
Ik heb zelf een zelfde soort verschijnsel gehad bij een zadelpen. Regelmatig de zadelpen gecontroleerd. Daarnaast met carbonpasta en een momentsleutel nooit het maximale aanhaalmoment genomen om één en ander vast te draaien.
Ik raad je wel aan één en ander regelmatig te bekijken en dan vooral het gedeelte onder de expander (in het balhoofd).
Ik heb zelf een zelfde soort verschijnsel gehad bij een zadelpen. Regelmatig de zadelpen gecontroleerd. Daarnaast met carbonpasta en een momentsleutel nooit het maximale aanhaalmoment genomen om één en ander vast te draaien.
Ik zou hier niet mee door fietsen.
@jsparie heeft denk ik gelijk, te stak aangedraaid, geen krakje gehoord?!
Ik heb dit ooit bij een carbon zadelpen gehad, en deze brak zo maar spontaan als koek doormidden ruim een jaar later, zonder enig protest vooraf.
Kortom: ik zou er geen risico mee nemen, en de vork vervangen.
@jsparie heeft denk ik gelijk, te stak aangedraaid, geen krakje gehoord?!
Ik heb dit ooit bij een carbon zadelpen gehad, en deze brak zo maar spontaan als koek doormidden ruim een jaar later, zonder enig protest vooraf.
Kortom: ik zou er geen risico mee nemen, en de vork vervangen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Had een vergelijkbaar probleem. Race Face stuurpen gekocht omdat die er mooi uitzag, zakte vervolgens door het zeer beperkte klemoppervlak zo in de buitenste laag carbon. Ik probeer die beschadiging te ondervangen met een andere stuurpen, die eigenlijk geschikt is voor 1,25 inch, een Syntace F119. Het idee is dan dat het verloophulsje de klemkracht over de hele vorkbuis verdeeld, zodat het beschadigde deel wordt ontlast. Ik blijf het wel goed in de gaten houden, door eens in de maand even te checken of de schade niet ernstiger wordt, maar vooralsnog gaat het al een jaar prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat lijkt me nog een aardige optie als je geen andere vork wilt kopen of kan krijgen.
Een F119 monteren met de verloop huls.
Bedenk je wel dat als het breekt en er gebeurt iets serieus dat je dat je hele leven niet meer vergeet.
Het zal niet breken als je rustig rijd maar misschien net als je een afdaling pakt en met 50/60 ff een kuiltje tikt dan gaat ie doorscheuren en daar heb je dan geen weet van.
Ik zou het risico nooit nemen voor die paar euro
Een F119 monteren met de verloop huls.
Bedenk je wel dat als het breekt en er gebeurt iets serieus dat je dat je hele leven niet meer vergeet.
Het zal niet breken als je rustig rijd maar misschien net als je een afdaling pakt en met 50/60 ff een kuiltje tikt dan gaat ie doorscheuren en daar heb je dan geen weet van.
Ik zou het risico nooit nemen voor die paar euro
Ik heb advies gevraagd bij een lokale Isaac dealer. Die vond het eigenlijk onverantwoord om ermee te rijden dus ik had weinig andere keus dan de vork te vervangen. Uiteindelijk zit je niet lekker op de fiets met zo'n beschadiging en bij een breuk ben je helemaal de sigaar. Een originele blauwe vork was zoals gevreesd niet leverbaar, wel een zwarte die volgens mij geleverd werd op de '08 Sonic. Deze kon ik met korting kopen en werd erg snel geleverd en gemonteerd. Het resultaat:
Als iemand ooit een blauwe Sonic vork te koop heeft/ziet, hoor ik het graag. Zit er nu wel aan te denken om mijn Deda Superzero zadelpen te monteren ipv de blauwe Isaac voor het kleurevenwicht.
Als iemand ooit een blauwe Sonic vork te koop heeft/ziet, hoor ik het graag. Zit er nu wel aan te denken om mijn Deda Superzero zadelpen te monteren ipv de blauwe Isaac voor het kleurevenwicht.
Ziet er toch weer netjes uit.... En helpt tussen de oren.lvgh schreef:Ik heb advies gevraagd bij een lokale Isaac dealer. Die vond het eigenlijk onverantwoord om ermee te rijden dus ik had weinig andere keus dan de vork te vervangen. Uiteindelijk zit je niet lekker op de fiets met zo'n beschadiging en bij een breuk ben je helemaal de sigaar. Een originele blauwe vork was zoals gevreesd niet leverbaar, wel een zwarte die volgens mij geleverd werd op de '08 Sonic. Deze kon ik met korting kopen en werd erg snel geleverd en gemonteerd. Het resultaat:
Als iemand ooit een blauwe Sonic vork te koop heeft/ziet, hoor ik het graag. Zit er nu wel aan te denken om mijn Deda Superzero zadelpen te monteren ipv de blauwe Isaac voor het kleurevenwicht.
Ik heb net een superzero op mijn pina gemonteerd. Kost wel een vermogen voor een simpel zadelpennetje, maar het ziet er werkelijk gelikt uit Ik heb er geen spijt van!
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike