Ketting loopt compleet vast bij groot-groot
Hallo iedereen,
Ten eerste, ik ben een beetje een n00b als het aankomt op fietstechniek. Met elk probleem
dat ik ervaar leer ik weer wat bij, zal ik maar zeggen.
Onlangs constateerde ik dat mijn voorblad behoorlijk versleten was. De ketting maakte nog
nauwelijks contact met het voorblad. Ik heb daarop mijn voorblad en ketting laten vervangen.
Verder kreeg ik nog het advies mijn cassette achter te vervangen. Ik dacht 'nou ja, dan kan ik
in ieder geval weer even vooruit met alles, dus doe maar'.
Wat is nu het geval? Sinds ik dit heb laten vervangen kan ik niet meer groot-groot rijden. Sterker nog,
de ketting loopt dan gelijk geheel helemaal vast. Ik weet dat groot-groot rijden ook niet bevorderlijk is voor
oa. de ketting, maar voorheen kon het wel tenminste. Dan hoorde ik hem een beetje ratelen en
wist ik dat ik anders moest schakelen. Nu loopt mijn ketting dus geheel vast, moet ik afstappen
en met een beetje pech moet ik zelfs mijn wiel er uit halen om de ketting weer goed te krijgen.
Met dit probleem ben ik meermaals terug gegaan naar de fietsenwinkel waar ik dat spul er op had laten zetten.
Aanvankelijk kon ik niet eens op de laatste 3 grote tandwielen achter komen. Ze hebben toen de derailleurs
opnieuw afgesteld, en nu beperkt het probleem zich tot alleen het grootste tandwiel achter. Volgens hen is dit
echter normaal, en hoort het zo.
Ik vind het erg vervelend, want ik had dit probleem nooit. Ik heb afgelopen weekend in Limburg gefietst,
en het is erg vervelend als je constant moet kijken of je niet per ongeluk naar het grootste tandwiel schakelt
als je bezig bent met een sportieve prestatie. Zie het onderstaande plaatje. De derailleurs hebben volgens mij
bij het op 2-na-grootste-tandwiel achter al een aparte positie. Volgens mij zouden ze normaal verticaler moeten
staan.
Mijn vraag is waar kan dit nu aan liggen? Is het simpelweg een foute afstelling van de derailleurs, heb ik
nu een te korte ketting, of is het zelfs zo dat de fietsenwinkel gelijk heeft (hetgeen ik mij bijna niet kan voorstellen)
en dat dit nu éénmaal zo hoort?
Ik heb de hoop dat die fietsenwinkel het probleem op kan/wil lossen maar opgegeven, maar voordat ik
eventueel zelf ga knutselen of naar een andere fietsenwinkel ga zou ik het erg prettig vinden om hier van
iemand te horen wat er waarschijnlijk aan de hand is.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Arjan
Ten eerste, ik ben een beetje een n00b als het aankomt op fietstechniek. Met elk probleem
dat ik ervaar leer ik weer wat bij, zal ik maar zeggen.
Onlangs constateerde ik dat mijn voorblad behoorlijk versleten was. De ketting maakte nog
nauwelijks contact met het voorblad. Ik heb daarop mijn voorblad en ketting laten vervangen.
Verder kreeg ik nog het advies mijn cassette achter te vervangen. Ik dacht 'nou ja, dan kan ik
in ieder geval weer even vooruit met alles, dus doe maar'.
Wat is nu het geval? Sinds ik dit heb laten vervangen kan ik niet meer groot-groot rijden. Sterker nog,
de ketting loopt dan gelijk geheel helemaal vast. Ik weet dat groot-groot rijden ook niet bevorderlijk is voor
oa. de ketting, maar voorheen kon het wel tenminste. Dan hoorde ik hem een beetje ratelen en
wist ik dat ik anders moest schakelen. Nu loopt mijn ketting dus geheel vast, moet ik afstappen
en met een beetje pech moet ik zelfs mijn wiel er uit halen om de ketting weer goed te krijgen.
Met dit probleem ben ik meermaals terug gegaan naar de fietsenwinkel waar ik dat spul er op had laten zetten.
Aanvankelijk kon ik niet eens op de laatste 3 grote tandwielen achter komen. Ze hebben toen de derailleurs
opnieuw afgesteld, en nu beperkt het probleem zich tot alleen het grootste tandwiel achter. Volgens hen is dit
echter normaal, en hoort het zo.
Ik vind het erg vervelend, want ik had dit probleem nooit. Ik heb afgelopen weekend in Limburg gefietst,
en het is erg vervelend als je constant moet kijken of je niet per ongeluk naar het grootste tandwiel schakelt
als je bezig bent met een sportieve prestatie. Zie het onderstaande plaatje. De derailleurs hebben volgens mij
bij het op 2-na-grootste-tandwiel achter al een aparte positie. Volgens mij zouden ze normaal verticaler moeten
staan.
Mijn vraag is waar kan dit nu aan liggen? Is het simpelweg een foute afstelling van de derailleurs, heb ik
nu een te korte ketting, of is het zelfs zo dat de fietsenwinkel gelijk heeft (hetgeen ik mij bijna niet kan voorstellen)
en dat dit nu éénmaal zo hoort?
Ik heb de hoop dat die fietsenwinkel het probleem op kan/wil lossen maar opgegeven, maar voordat ik
eventueel zelf ga knutselen of naar een andere fietsenwinkel ga zou ik het erg prettig vinden om hier van
iemand te horen wat er waarschijnlijk aan de hand is.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Arjan
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Waarom zou je groot-groot WILLEN rijden? Ongeacht of het technisch kan, is het natuurlijk compleet onnodig.
Stel dat je per ongeluk verkeerd schakelt, dan is het natuurlijk fijn dat niet meteen je hele wiel vastloopt.
Als het eerder wel kon, en het grootste tandwiel achter is even groot als op de oude cassette, dan lijkt het mij dat de ketting gewoon wat korter is dan de vorige ketting.
Als het eerder wel kon, en het grootste tandwiel achter is even groot als op de oude cassette, dan lijkt het mij dat de ketting gewoon wat korter is dan de vorige ketting.
- Stuntman Mike
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04
Te korte ketting idd.
Bedankt heren! Een te korte ketting dus. Het is idd niet dat ik per se groot-groot wil blijven rijden, maar als ik bezig ben met een beklimming wil ik niet continue naar mijn achterwiel moeten kijken of ik niet te klein schakel, om te voorkomen dat mijn ketting volledig vastloopt. Zoals gezegd kon ik voorheen dan iig gewoon alsnog naar mijn binnenblad schakelen.jorisb schreef:Stel dat je per ongeluk verkeerd schakelt, dan is het natuurlijk fijn dat niet meteen je hele wiel vastloopt.
Als het eerder wel kon, en het grootste tandwiel achter is even groot als op de oude cassette, dan lijkt het mij dat de ketting gewoon wat korter is dan de vorige ketting.
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo.
Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.
Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee
Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Tip: als je nu eens even 'groot-klein' schakelt, dan zouden bij een correcte kettinglengte de asjes van beide derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar moeten staan. Is dit niet zo, dan is inderdaad de ketting (veel) te kort. En daar lijkt het sterk op .
60 x Ventoux
Moraal van het verhaal: leer sleutelen, koop tools, koop je onderdelen bij bike-components.de of vergelijkbaar en monteer ze zelf.Arjan020 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Of zoek een andere fm die zijn vak wel verstaatscepticus schreef:Moraal van het verhaal: leer sleutelen, koop tools, koop je onderdelen bij bike-components.de of vergelijkbaar en monteer ze zelf.Arjan020 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo.
Laatst gewijzigd door jalex_h op 30 sep 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou wel eens willen weten wat die FM er over te zeggen heeft.
Dat die ketting te kort is is zo duidelijk als maar kan. Hoe kunnen ze nu zoiets monteren en dan ook nog volhouden dat het normaal is
Dat die ketting te kort is is zo duidelijk als maar kan. Hoe kunnen ze nu zoiets monteren en dan ook nog volhouden dat het normaal is
older Budweiser
Nog een tip van deze fietsenhandel. Smeren, smeren, smeren en nog eens smeren zei hij. Ik begrijp dat dit dus ook onzin is? Bedankt voor de tip!tommeke14 schreef:Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.
Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee
Laatst gewijzigd door Arjan020 op 30 sep 2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.