Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting loopt compleet vast bij groot-groot

Arjan020
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2014 15:36

Arjan020 30 sep 2014 16:10

Hallo iedereen,

Ten eerste, ik ben een beetje een n00b als het aankomt op fietstechniek. Met elk probleem
dat ik ervaar leer ik weer wat bij, zal ik maar zeggen. :)

Onlangs constateerde ik dat mijn voorblad behoorlijk versleten was. De ketting maakte nog
nauwelijks contact met het voorblad. Ik heb daarop mijn voorblad en ketting laten vervangen.
Verder kreeg ik nog het advies mijn cassette achter te vervangen. Ik dacht 'nou ja, dan kan ik
in ieder geval weer even vooruit met alles, dus doe maar'.

Wat is nu het geval? Sinds ik dit heb laten vervangen kan ik niet meer groot-groot rijden. Sterker nog,
de ketting loopt dan gelijk geheel helemaal vast. Ik weet dat groot-groot rijden ook niet bevorderlijk is voor
oa. de ketting, maar voorheen kon het wel tenminste. Dan hoorde ik hem een beetje ratelen en
wist ik dat ik anders moest schakelen. Nu loopt mijn ketting dus geheel vast, moet ik afstappen
en met een beetje pech moet ik zelfs mijn wiel er uit halen om de ketting weer goed te krijgen.

Met dit probleem ben ik meermaals terug gegaan naar de fietsenwinkel waar ik dat spul er op had laten zetten.
Aanvankelijk kon ik niet eens op de laatste 3 grote tandwielen achter komen. Ze hebben toen de derailleurs
opnieuw afgesteld, en nu beperkt het probleem zich tot alleen het grootste tandwiel achter. Volgens hen is dit
echter normaal, en hoort het zo.

Ik vind het erg vervelend, want ik had dit probleem nooit. Ik heb afgelopen weekend in Limburg gefietst,
en het is erg vervelend als je constant moet kijken of je niet per ongeluk naar het grootste tandwiel schakelt
als je bezig bent met een sportieve prestatie. Zie het onderstaande plaatje. De derailleurs hebben volgens mij
bij het op 2-na-grootste-tandwiel achter al een aparte positie. Volgens mij zouden ze normaal verticaler moeten
staan.

Afbeelding

Mijn vraag is waar kan dit nu aan liggen? Is het simpelweg een foute afstelling van de derailleurs, heb ik
nu een te korte ketting, of is het zelfs zo dat de fietsenwinkel gelijk heeft (hetgeen ik mij bijna niet kan voorstellen)
en dat dit nu éénmaal zo hoort?

Ik heb de hoop dat die fietsenwinkel het probleem op kan/wil lossen maar opgegeven, maar voordat ik
eventueel zelf ga knutselen of naar een andere fietsenwinkel ga zou ik het erg prettig vinden om hier van
iemand te horen wat er waarschijnlijk aan de hand is.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Arjan

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 30 sep 2014 16:35

Waarom zou je groot-groot WILLEN rijden? Ongeacht of het technisch kan, is het natuurlijk compleet onnodig.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 30 sep 2014 16:39

Stel dat je per ongeluk verkeerd schakelt, dan is het natuurlijk fijn dat niet meteen je hele wiel vastloopt.

Als het eerder wel kon, en het grootste tandwiel achter is even groot als op de oude cassette, dan lijkt het mij dat de ketting gewoon wat korter is dan de vorige ketting.

Gebruikersavatar
Stuntman Mike
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 06 jun 2013 21:04

Gebruikersavatar Stuntman Mike 30 sep 2014 17:12

Te korte ketting idd.

Arjan020
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2014 15:36

Arjan020 30 sep 2014 18:35

jorisb schreef:Stel dat je per ongeluk verkeerd schakelt, dan is het natuurlijk fijn dat niet meteen je hele wiel vastloopt.

Als het eerder wel kon, en het grootste tandwiel achter is even groot als op de oude cassette, dan lijkt het mij dat de ketting gewoon wat korter is dan de vorige ketting.
Bedankt heren! Een te korte ketting dus. Het is idd niet dat ik per se groot-groot wil blijven rijden, maar als ik bezig ben met een beklimming wil ik niet continue naar mijn achterwiel moeten kijken of ik niet te klein schakel, om te voorkomen dat mijn ketting volledig vastloopt. Zoals gezegd kon ik voorheen dan iig gewoon alsnog naar mijn binnenblad schakelen.

Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo. :evil:

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2030
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 30 sep 2014 19:25

Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.

Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee ;)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 sep 2014 19:57

Tip: als je nu eens even 'groot-klein' schakelt, dan zouden bij een correcte kettinglengte de asjes van beide derailleurwieltjes loodrecht onder elkaar moeten staan. Is dit niet zo, dan is inderdaad de ketting (veel) te kort. En daar lijkt het sterk op ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 sep 2014 21:30

Arjan020 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo. :evil:
Moraal van het verhaal: leer sleutelen, koop tools, koop je onderdelen bij bike-components.de of vergelijkbaar en monteer ze zelf. :idea:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jalex_h
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:24

Gebruikersavatar jalex_h 30 sep 2014 21:51

scepticus schreef:
Arjan020 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik dan dat hij bij de nieuwe ketting er te veel schakeltjes uit heeft gehaald,
en geen zin had om er een nieuwe op te zetten toen bleek dat hij veel te strak stond, en nu
dus blijft volhouden dat het prima zit zo. :evil:
Moraal van het verhaal: leer sleutelen, koop tools, koop je onderdelen bij bike-components.de of vergelijkbaar en monteer ze zelf. :idea:
Of zoek een andere fm die zijn vak wel verstaat 8-)
Laatst gewijzigd door jalex_h op 30 sep 2014 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 sep 2014 21:53

Ik zou wel eens willen weten wat die FM er over te zeggen heeft.
Dat die ketting te kort is is zo duidelijk als maar kan. Hoe kunnen ze nu zoiets monteren en dan ook nog volhouden dat het normaal is :roll:
older Budweiser

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1285
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 30 sep 2014 21:57

Uwe FM zal weightweenie zijn, enige logische verklaring :)

Arjan020
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2014 15:36

Arjan020 30 sep 2014 23:40

tommeke14 schreef:Te korte ketting. Groot-groot hoef je niet te rijden, maar wel praktisch als het gewoon kan. Zo voorkom je ellende.

Nog een tip; maak je ketting, cassette, derailleurwieltjes en voorbladen eens goed schoon. Je hebt het er net op laten zetten, maar het is nu al supersmerig. Smering is alleen maar nodig aan de binnenkant van de schakels van de ketting, de buitenkant moet zo schoon mogelijk zijn want dan trekt het minder vuil aan en gaat je ketting langer mee ;)
Nog een tip van deze fietsenhandel. Smeren, smeren, smeren en nog eens smeren zei hij. Ik begrijp dat dit dus ook onzin is? :oops: Bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door Arjan020 op 30 sep 2014 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie