FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Juist, de vraag is:
Kan je een cassetre van shimano 12speed road op een sram groep gebruiken?
Hebben sram en shimano 12speed weg cassettes dezelfe spacing?
Natuurlijk is de spline anders, voor velen is dit niet relevant, want de vraag ging over spacing.
Ik heb ook wel intersse in het antwoord, zodat de force22 ooit 24 zal worden. De sram cassette kan mij niet smaken.
Het enige wat ik op t www kon vinden: ze zijn uitwisselbaar, zonder praktijk ervaringen.
Kan je een cassetre van shimano 12speed road op een sram groep gebruiken?
Hebben sram en shimano 12speed weg cassettes dezelfe spacing?
Natuurlijk is de spline anders, voor velen is dit niet relevant, want de vraag ging over spacing.
Ik heb ook wel intersse in het antwoord, zodat de force22 ooit 24 zal worden. De sram cassette kan mij niet smaken.
Het enige wat ik op t www kon vinden: ze zijn uitwisselbaar, zonder praktijk ervaringen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Dat snap ik.thominator_cycling schreef: ↑01 feb 2022 18:59Nee dat kan niet, SRAM AXS heeft een volledig andere body dan de Shimano 12-speed.
Maar mijn vraag was een iets andere...
Zie bovenstaand antwoord van TKMP.
Nou heb er geen ervaring mee maar als beide dezelfde ketting 12-speed kunnen gebruiken zal de 'spacing' wat mij betreft hetzelfde moeten zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hallo
Ik heb een TT fiets met een 105 groepset/mech.schijf (Quintana Roo).
Daarnaast een Trek emonda ALR 5 / velgrem uit 2016 met eveneens 105 groepset.
Qua wielset heb ik FFWD 90 op mijn TT met 11sp/105 cassette,
DTSwiss P1800 32m disc alu met 11sp/105 cassette ("oude set")
De Trek is met fulcrum setje met 11s/105 cassette.
Ik ga mijn trek fiets vervangen en vind de SRAM 12speed electrische groepset een mooie set (betaalbaar en beschikbaar op een aantal modellen)
Is het dan erg lastig om de wielen bijv. uit te wisselen? of andere zaken?
Ik heb een TT fiets met een 105 groepset/mech.schijf (Quintana Roo).
Daarnaast een Trek emonda ALR 5 / velgrem uit 2016 met eveneens 105 groepset.
Qua wielset heb ik FFWD 90 op mijn TT met 11sp/105 cassette,
DTSwiss P1800 32m disc alu met 11sp/105 cassette ("oude set")
De Trek is met fulcrum setje met 11s/105 cassette.
Ik ga mijn trek fiets vervangen en vind de SRAM 12speed electrische groepset een mooie set (betaalbaar en beschikbaar op een aantal modellen)
Is het dan erg lastig om de wielen bijv. uit te wisselen? of andere zaken?
Je vraag is me niet helemaal duidelijk.
Om te starten: SRAM 12 speed cassette vragen wielen met een specifieke SRAM 'xdr body'. Voor bestaande 11 speed wielen, moet je dus een XDR body zoeken.
Wil je dus je wielen 'uitwisselen', of gebruiken voor je 11 speed en 12 speed groepset fietsen, moet je de body steeds wisslen. Dat is lastig .
Andere zaken: je zal ze zelf moeten benoemen aan welke zaken je denkt.
Om te starten: SRAM 12 speed cassette vragen wielen met een specifieke SRAM 'xdr body'. Voor bestaande 11 speed wielen, moet je dus een XDR body zoeken.
Wil je dus je wielen 'uitwisselen', of gebruiken voor je 11 speed en 12 speed groepset fietsen, moet je de body steeds wisslen. Dat is lastig .
Andere zaken: je zal ze zelf moeten benoemen aan welke zaken je denkt.
Bedankt.
Andere zaken zijn wellicht de ketting?
Een overstap naar een ander merk groepset is dus lastig als je met name de wielen wilt kunnen uitwisselen of het is het begin van een switch.
Mijn DT Swiss wielen 32mm zijn nog back-up mocht het te hard waaien tijdens een wedstrijd (FFWD 90 op mijn TT voor en achter). Bij sommige nieuwe fietsmodellen met de SRAM groepset zijn de wielen erg basic. Hier had ik de 32mm wielen gebruiken.
Andere zaken zijn wellicht de ketting?
Een overstap naar een ander merk groepset is dus lastig als je met name de wielen wilt kunnen uitwisselen of het is het begin van een switch.
Mijn DT Swiss wielen 32mm zijn nog back-up mocht het te hard waaien tijdens een wedstrijd (FFWD 90 op mijn TT voor en achter). Bij sommige nieuwe fietsmodellen met de SRAM groepset zijn de wielen erg basic. Hier had ik de 32mm wielen gebruiken.
Bij DTSwiss is dit niet waar. Daar is een body wisselen kinderspel.
Hoe het zit met jouw andere wielen weet ik niet. FFWD wielen willen ook vaak DTSwiss naven hebben dus dat kan meezitten.
Ride bikes, not tanks!
12 speed Shimano cassettes kunnen op een 11 speed Shimano body . En 12 speed Shimano zou compatibel zijn met 12 speed SRAM groepen .Dus als je 12 speed Shimano cassettes gebruikt is er geen noodzaak om body's te wisselen van de wielsets.walter- schreef: ↑15 mar 2022 22:49 Je vraag is me niet helemaal duidelijk.
Om te starten: SRAM 12 speed cassette vragen wielen met een specifieke SRAM 'xdr body'. Voor bestaande 11 speed wielen, moet je dus een XDR body zoeken.
Wil je dus je wielen 'uitwisselen', of gebruiken voor je 11 speed en 12 speed groepset fietsen, moet je de body steeds wisslen. Dat is lastig .
Andere zaken: je zal ze zelf moeten benoemen aan welke zaken je denkt.
Het remgevoel zal anders (lichter) zijn, want hydraulisch.TKMP schreef: ↑13 jan 2022 09:36 ik ben een leuke set tegen gekomen, een techniek en uitvoering die ik zelf heel interessant vind,
-sram red hyrdoR rimbrake-
is het remgevoel als een normale velgrem?
zijn ze onderhouds gevoelig?
het is nooit echt een succes geworden mogelijk door de prijs/kwaliteit en over sneeuwing van de new kid van toen schijfremmen.
misschien heeft iemand er ervaring mee, en wil dat dan delen. positief/negatief/opmerkingen/meningen zijn allemaal welkom.
Het concept me achterhaald. Je kunt nog steeds matig remmen als het regent en ook maximaal 25mm banden rijden.
Als ik mij niet vergis heeft SRAM dit begin 2014 op de markt gebracht, en wisten ze niet hoe gauw ze er weer mee moesten stoppen wegens een aantal problemen die er waren.
is iemand bekend met het aanpassen van zijn binnenblad op een campy/shimano 12speed?
wij polder fietsers hebben in het compact tijdperk, veel 38/50 of 39/50 gereden.
op Shimano r8000 kan je ketting tussen de bladen eindigen, heeft iemand al een R8100 aangepast naar 39/50?
ik was zelf graag gebruiker van 36/48 (5x110bcd of sram 11sp) en gaat goed als je FD laag genoeg kan.
mijn volgende frame kan de fd niet zo laag tenzij de groep er op ontworpen is, dus ik heb een paar opties:
1) campy chorus 32-48 en het binnenblad aanpassen naar mijn bekende 36-48
2) campy chorus 34-50 en het binnenblad aanpassen naar, 39-50 of 38-50
3) shimano R8100 met 34-50 en het binnenblad aanpassen naar, 39-50 of een 38-50
iemand ervaring met het bovenstaande??
wij polder fietsers hebben in het compact tijdperk, veel 38/50 of 39/50 gereden.
op Shimano r8000 kan je ketting tussen de bladen eindigen, heeft iemand al een R8100 aangepast naar 39/50?
ik was zelf graag gebruiker van 36/48 (5x110bcd of sram 11sp) en gaat goed als je FD laag genoeg kan.
mijn volgende frame kan de fd niet zo laag tenzij de groep er op ontworpen is, dus ik heb een paar opties:
1) campy chorus 32-48 en het binnenblad aanpassen naar mijn bekende 36-48
2) campy chorus 34-50 en het binnenblad aanpassen naar, 39-50 of 38-50
3) shimano R8100 met 34-50 en het binnenblad aanpassen naar, 39-50 of een 38-50
iemand ervaring met het bovenstaande??
Op mijn (gravel) fiets zit een Shimano GRX achterderrailleur, met een shimano 10-Speed cassette (CSHG5000, 11-34).
Op mijn reservewegwiets zit een Shimano 9 speed Cassette (Cs HG200-G).
Ik lees wat verschillende dingen over compatibiliteit; bijnde weggroep set zou de combi kunnen, MTB weer niet. De GRX gravelset is compatibel met een weg-cassette, maar of je dan ook weg komt met een 9 speed?
Iemand die hier meer over kan zeggen?
Op mijn reservewegwiets zit een Shimano 9 speed Cassette (Cs HG200-G).
Ik lees wat verschillende dingen over compatibiliteit; bijnde weggroep set zou de combi kunnen, MTB weer niet. De GRX gravelset is compatibel met een weg-cassette, maar of je dan ook weg komt met een 9 speed?
Iemand die hier meer over kan zeggen?