Aangezien er vaak vragen worden gesteld over de verschillende groepen van de verschillende fabrikanten hierbij een globaal overzicht. Ik heb niet de pretenties om 100% compleet te zijn, slechts een eerste bron van informatie.
Als eerste een overzicht van de verschillende groepen en de positionering in de markt:
Beginnersklasse
- Shimano Sora
- Shimano Tiagra
Middenklasse
- Campagnolo Veloce
- Campagnolo Centaur alu
- Shimano 105
- Sram Apex
Campagnolo heeft een aantal jaren wat problemen met de schakel kwaliteit van de Veloce en Centaur groep gehad. Met de modellen vanaf 2011 is dit opgelost. Vanaf 2011 zijn de achter-derailleurs echter niet meer compatible met de oudere 10 speed shifters van Campagnolo! Deze nieuwe derailleurs zijn wel compatible met 11 speed van Campagnolo. Grootst mogelijk te monteren cassette is 13-29.
Sram Apex is een direct iets goedkopere afgeleide van de Rival groep. Sram maakt geen triple's, daarom is de Apex groep geintroduceerd die een 11-32 cassette aan kan. De Apex achter-derailleur kan ook bij de duurdere Sram groepen gebruikt worden.
Hoge middenklasse
- Campagnolo Centaur Carbon
- Campagnolo Athena
- Campagnolo Chorus
- Shimano Ultegra
- Shimano Ultegra DI2
- SRAM Force
De Shimano Ultegra groep is de duurste groep die nog leverbaar is als triple uitvoering. De concurentie houdt 't bij de duurdere groepen op dubbele en compacte crankstellen. Echter zou Campagnolo mogelijk in 2013 weer met meer triple opties komen. Voor 2012 is de Ultegra groep ook leverbaar in een elektronische uitvoering, de elektronische groep is wel aanzienlijk duurder dan de andere groepen in deze categorie.
De Force groep is op dit moment (december 2011) een directe afgeleide van de duurdere Red groep. Veel verschil is er qua functionaliteit niet tussen beide groepen.
Topklasse
- Campagnolo Record
- Campagnolo Record EPS
- Campagnolo Super Record
- Campagnolo Super Record EPS
- Shimano Dura Ace
- Shimano Dura Ace DI2
- SRAM Red
Werking:
Bij Shimano gebeurt op- en afschakelen met de wijs- en middelvinger. Een tikje tegen de kleine hendel aan de binnenkant van de remgreep is opschakelen, een tik tegen de volledige remhendel is terugschakelen.
Campagnolo kiest er voor om op te schakelen met de duim (palletje aan de zijkant van de handgrepen) en terug te schakelen met een hendeltje aan de binnenkant van de grote remhendel.
SRAM als laatste gebruikt zo zowel op- als terugschakelen dezelfde hendel: twee korte tikjes is opschakelen, 1 lange tik is terugschakelen. Klinkt ingewikkeld, maar in praktijk went het zeer snel.
9-12-2011: Startpost compleet geupdate door Amclassic-fan