Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

BartNL
Forum-lid

BartNL 07 aug 2014 09:57

wat ik zelf mee vind vallen is de kwaliteit van de Shimano groep. De EX400 groep die op deze Batavus zit was destijds denk ik vergelijkbaar met wat nu Tiagra is. Ik vind de constructie tot in detail solide en na 25 jaar werkt dat dan ook allemaal nog perfect. Is misschien ook net de bedoeling van dit soort spul, het is gewoon degelijk.

@EmPeHa
fiets in je avatar komt ook uit die periode?

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 07 aug 2014 10:08

Ja, nieuw gekocht in 1991 met Exage 300 groep. Helaas wel iets aangeroest vanwege niet ideale stalling, maar werkt nog feilloos.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 07 aug 2014 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 07 aug 2014 12:13

@sonicboy
Je zou haast zeggen dat de kooi van de voorderailleur te breed is? Ouder type voor 5 v.? Of van een randonneursfiets o.i.d.?
De lengte van de trapas zou geen invloed hierop moeten hebben, het kleine zowel als het grote blad komen 2mm verder naarbuiten. (Het heeft een klein beetje invloed op je kettinglijn, zou moeten kunnen)
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 aug 2014 13:00

Vieux chnoque schreef:@sonicboy
Je zou haast zeggen dat de kooi van de voorderailleur te breed is?
is ook mijn eerste conclusie

BartNL
Forum-lid

BartNL 07 aug 2014 17:17

inderdaad, een dura ace front derailleur uit die tijd gebruiken i.p.v. dit blijkbaar niet compatibele exemplaar?

H-W
Forum-lid

Gebruikersavatar H-W 08 aug 2014 09:44

Gelukkig maakte men destijds ook al onderdelengroepen die nog steeds goed meekunnen tegenwoordig. Op de Gazelle CM uit 1983 zat een Shimano 105 groep, die zelfs na jaren van stilstand het nog prima deed nadat ik er wat olie op gedaan had.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 08 aug 2014 09:52

Vieux chnoque schreef:@sonicboy
Je zou haast zeggen dat de kooi van de voorderailleur te breed is? Ouder type voor 5 v.? Of van een randonneursfiets o.i.d.?
De lengte van de trapas zou geen invloed hierop moeten hebben, het kleine zowel als het grote blad komen 2mm verder naarbuiten. (Het heeft een klein beetje invloed op je kettinglijn, zou moeten kunnen)
5-6-7-8 speed rijdt allemaal met een 1/2 x 3/32 ketting dus dat is 't niet. Wellicht staat de derailleur te hoog? Dat de oude Shimano 600 en DuraAce crankstellen wat erg krap op de tandbladen staan is lastig maar 't moet mogelijk zijn om 't zo af te stellen dat 't wel gaat werken; op mijn Batavus Professional werkt 't ook

BartNL
Forum-lid

BartNL 08 aug 2014 15:39

theodorocampagnolo schreef:5-6-7-8 speed rijdt allemaal met een 1/2 x 3/32 ketting dus dat is 't niet. Wellicht staat de derailleur te hoog? Dat de oude Shimano 600 en DuraAce crankstellen wat erg krap op de tandbladen staan is lastig maar 't moet mogelijk zijn om 't zo af te stellen dat 't wel gaat werken; op mijn Batavus Professional werkt 't ook
Is je Batavus qua ruimte en voor derailleur vergelijkbaar? Op de foto ziet deze derailleur er te breed uit. Ben het dus met eerdere posters eens. Met een zo brede derailleur bij zo weinig ruimte lijkt het mij niet te kunnen werken en dat staat dan los van de gebruikte ketting.

BartNL
Forum-lid

BartNL 08 aug 2014 15:45

@EmPeHa
je Gazelle heeft inderdaad heel wat overeenkomsten waaronder de opvallende Biopace kettingbladen die destijds populair waren. Exage 400 groep werkt op mijn Batavus ook nog perfect heb in de loop der jaren alleen de normale slijtage onderdelen vervangen (kabels, remblokken, ketting en achter tandwielen).

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 08 aug 2014 16:26

BartNL schreef: Is je Batavus qua ruimte en voor derailleur vergelijkbaar? Op de foto ziet deze derailleur er te breed uit. Ben het dus met eerdere posters eens. Met een zo brede derailleur bij zo weinig ruimte lijkt het mij niet te kunnen werken en dat staat dan los van de gebruikte ketting.
Schijn bedriegd Bart...

'The first generation(s) of Shimano 600 parts. Like the Dura-Ace group it came from some fairly humble beginnings appearing to be only a small step up from the recreational use components that Shimano was producing at the time. By the early 1980's, parts took on the 6100 series model numbers and the "Shimano 600 Series" name. These parts continued to be produced for a few years after the introduction of 600EX, but was eventually phased out entirely by the end of 1984, about the time that Shimano introduced S.I.S. into the 600EX lineup.'

De derailleur is niet te breed want ze hebben maar 1 model gemaakt in die tijd.

Nu graag een foto met de derailleur van de zijkant gezien.

BartNL
Forum-lid

BartNL 08 aug 2014 17:42

theodorocampagnolo schreef: Schijn bedriegd Bart...

'The first generation(s) of Shimano 600 parts. Like the Dura-Ace group it came from some fairly humble beginnings appearing to be only a small step up from the recreational use components that Shimano was producing at the time. By the early 1980's, parts took on the 6100 series model numbers and the "Shimano 600 Series" name. These parts continued to be produced for a few years after the introduction of 600EX, but was eventually phased out entirely by the end of 1984, about the time that Shimano introduced S.I.S. into the 600EX lineup.'

De derailleur is niet te breed want ze hebben maar 1 model gemaakt in die tijd.

Nu graag een foto met de derailleur van de zijkant gezien.
ik zie het, je hebt inderdaad gelijk!

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 08 aug 2014 19:37

BartNL schreef:@EmPeHa
je Gazelle heeft inderdaad heel wat overeenkomsten waaronder de opvallende Biopace kettingbladen die destijds populair waren. Exage 400 groep werkt op mijn Batavus ook nog perfect heb in de loop der jaren alleen de normale slijtage onderdelen vervangen (kabels, remblokken, ketting en achter tandwielen).
Ik krijg wel neiging om er alsnog de duurdere onderdelen uit die tijd te monteren. Vooral ook omdat het vooralsnog mijn enige fiets is. Misschien beter een modernere fiets erbij kopen.

Plaats reactie