Het grote schijfremmentopic
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Grote schijfremtopic beslissingsboom:
1. zijn ze veiliger?
a. niet volgens het peloton
b. wel volgens de wielertoerist.
2. maakt het uit dat het peloton schijfremmen bant?
a. niet voor de wielertoerist
b. wel voor de fabrikanten (geld)
3. maakt het dan uberhaupt uit?
wel voor de fabrikant, want zij willen dat de wielertoerist gaat zeggen op forums dat profs schijfremmen moeten gebruiken, want zo verkopen de fabrikanten automatisch ook meer schijfremfietsen aan de kuddetoeristen...
1. zijn ze veiliger?
a. niet volgens het peloton
b. wel volgens de wielertoerist.
2. maakt het uit dat het peloton schijfremmen bant?
a. niet voor de wielertoerist
b. wel voor de fabrikanten (geld)
3. maakt het dan uberhaupt uit?
wel voor de fabrikant, want zij willen dat de wielertoerist gaat zeggen op forums dat profs schijfremmen moeten gebruiken, want zo verkopen de fabrikanten automatisch ook meer schijfremfietsen aan de kuddetoeristen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
En die beroepsrenners die niet akoord gaan met schijfremmen op de fietsen in het peleton?
Dat ze gaan werken voor hun geld ipv fietsen.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
En die beroepsrenners die niet akoord gaan met schijfremmen op de fietsen in het peleton?
Dat ze gaan werken voor hun geld ipv fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Ik denk dat een beroepswielrenner echt wel werkt voor zijn geld.
Maak joe woar
- Lemony Freshness
- Forum-lid
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 25 jan 2017 18:46
- Locatie: Ménerbes - (Vaucluse - France)
Doe ik liever niet, mijn schijven zijn niet mooi afgerond.
Ik ben wel benieuwd of hij nog zo vrolijk kijkt als hij het bij een heet geremde schijf doet.
Ik ben wel benieuwd of hij nog zo vrolijk kijkt als hij het bij een heet geremde schijf doet.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 01 mar 2017 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dus afschaffen die schijfremmen.., heb je dat gezaag erover ook niet?bikerke schreef:Ik begin al dat gezaag over schijfremmen een beetje beu te worden.
Juist eens zelf de test gedaan met een draaiend achterwiel en mijn duim.
Geen snee maar wel een vuile duim.
Tegen mij moet men dus niet zeggen dat schijven gevaarlijker zijn dan andere onderdelen van een fiets.
....
Ik geloof dat nou juist hier heel vaak herhaald wordt dat naast de schijven, er meer gevaarlijke onderdelen op een fiets zitten.. dus die laatste opmerking kan ik niet zo goed plaatsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bij het "nieuwe racefiets kopen" topic wordt voornamelijk advies gevraagd over schijfremfietsen. Het zal niet lang meer duren en de grote meerderheid is om.Bospaadje schreef:Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het percentage schijfremfietsen onder de verkoop van nieuwe racefietsen.
Campagnolo Ultra Dork
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
het voelen aan een draaiende schijf is een nep argument.
Die schijf hoeft niet te draaien om zich in een been of arm te boren bij een botsing. Het is een uitstekend deel van de fiets.
Spaken zijn dat niet. Een ketting op groot tandwiel is dat niet. Er zijn heel weinig haken en uitsteeksels aan een fiets, en het is niet nodig er nog aan toe te voegen, tenzij het heel erg nodig is om beter te remmen. De renners zeggen zelf dat het niet nodig is in een peloton in koers. Ik ben geneigd, gezien de oorzaken van valpartijen (niet opletten, wegversmallingen, te hard remmen!), om de renners te volgen.
De wielertoerist lijkt het aan de profs te willen opleggen om met schijven te rijden... Gewoon om als wielertoerist de indruk te hebben dat men op hetzelfde materiaal rijdt?
Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Schijfremmen kunnen prima, maar ze brengen weinig bij in een profkoers, ik wordt er zelf niet blij van als wielertoerist (velgremmen zijn zowat de meest onderhoudsloze dingen op mijn fiets, met schijven zit je met steekassen, niet-radiaal spaken, ontluchten,...), maar dat moet de pret niet drukken voor zij die een racefiets met schijven willen. Wellicht koop ik er binnen zoveel jaar ook eentje als slecht-weerfiets.
Die schijf hoeft niet te draaien om zich in een been of arm te boren bij een botsing. Het is een uitstekend deel van de fiets.
Spaken zijn dat niet. Een ketting op groot tandwiel is dat niet. Er zijn heel weinig haken en uitsteeksels aan een fiets, en het is niet nodig er nog aan toe te voegen, tenzij het heel erg nodig is om beter te remmen. De renners zeggen zelf dat het niet nodig is in een peloton in koers. Ik ben geneigd, gezien de oorzaken van valpartijen (niet opletten, wegversmallingen, te hard remmen!), om de renners te volgen.
De wielertoerist lijkt het aan de profs te willen opleggen om met schijven te rijden... Gewoon om als wielertoerist de indruk te hebben dat men op hetzelfde materiaal rijdt?
Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Schijfremmen kunnen prima, maar ze brengen weinig bij in een profkoers, ik wordt er zelf niet blij van als wielertoerist (velgremmen zijn zowat de meest onderhoudsloze dingen op mijn fiets, met schijven zit je met steekassen, niet-radiaal spaken, ontluchten,...), maar dat moet de pret niet drukken voor zij die een racefiets met schijven willen. Wellicht koop ik er binnen zoveel jaar ook eentje als slecht-weerfiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik denk dat profs ook verschillende belangen hebben. Een uittredende Boonen zal er alles aan doen om schijven maar zo veel mogelijk te promoten. Dat vindt z'n baas (lees: Specialized) natuurlijk prettig, want daar is hij op het moment meer afhankelijk van dan van z'n resultaten.
Iemand als Barguil of Pinot, of welke andere willekeurige renner die middenin z'n prime zit, zal iets minder enthousiast zijn over schijven. Ik heb maar weinig renners gezien die zich ECHT openlijk positief uitspreken over een racefiets met schijfremmen. Een prof wil zo snel mogelijk van A naar B, met een zo efficient mogelijke materiaalwissel als het mis gaat tijdens de koers. Ik ben oprecht zeer benieuwd hoeveel schijfremmodellen we zien als we naar de heuvelachtige koersen gaan.
Ik ben toch wat skeptisch als het gaat om de mening van renners te volgen, want de oortjes zouden ook de koers een stuk veiliger maken. Nou, het enige wat er gebeurt is dat de koers meer gecontroleerd kan worden.
Iemand als Barguil of Pinot, of welke andere willekeurige renner die middenin z'n prime zit, zal iets minder enthousiast zijn over schijven. Ik heb maar weinig renners gezien die zich ECHT openlijk positief uitspreken over een racefiets met schijfremmen. Een prof wil zo snel mogelijk van A naar B, met een zo efficient mogelijke materiaalwissel als het mis gaat tijdens de koers. Ik ben oprecht zeer benieuwd hoeveel schijfremmodellen we zien als we naar de heuvelachtige koersen gaan.
Ik ben toch wat skeptisch als het gaat om de mening van renners te volgen, want de oortjes zouden ook de koers een stuk veiliger maken. Nou, het enige wat er gebeurt is dat de koers meer gecontroleerd kan worden.
Die test zegt natuurlijk ook geen ruk. Een draaiend wiel in een stilstaande fiets heeft nauwelijks kinetische energie. Me dunkt dat je die veilig tot stilstand krijgt. Overigens moet je niet de fout maken per ongeluk je vinger tussen de "spaken" van de draaiende schijf te houden. Die zijn een stuk scherper dan wielspaken. Kostte mij laatst in ieder geval een flinke hap uit mijn duim
Ik ben ook niet per se tegen schijven (op mijn MTB ben ik er, ondanks zere duim, zelfs erg blij mee), ik ben wel erg tegen slechte argumenten. De technology push van de industrie irriteert me bovendien.
Ik ben ook niet per se tegen schijven (op mijn MTB ben ik er, ondanks zere duim, zelfs erg blij mee), ik ben wel erg tegen slechte argumenten. De technology push van de industrie irriteert me bovendien.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik erger mij mateloos aan wel of juist geen schijfremmen.
Velgremmen zijn veel lichter, maakt voor mij niet uit want ik weet zelf ook nog iets te veel.
Schijfremmen vergen meer onderhoud, maakt voor mij niet uit want ik onderhoud mijn fiets zelf.
Op een MTB heeft iedereen die het wil betalen schijfremmen.
Op een racefiets spraken ze 5 jaar geleden nog niet van schijfremmen, echter 15 jaar geleden ook nog niet van carbon velgen.
Ik ben tegen en dan ben ik per definitie voor iets anders, of toch niet.
Overmorgen is het weer vrijdag, want daar is dit topic wel bijna op zijn plaats.
Ik ben voor velgremmen voor diegene die velgremmen wil, uiteraard ben ik ook voor schijfremmen voor diegene die schijfremmen wil.
We leven,nu toch nog, in een vrij landen iedereen moet doen wat hij graag doet. Dat doe ik ook.
Velgremmen zijn veel lichter, maakt voor mij niet uit want ik weet zelf ook nog iets te veel.
Schijfremmen vergen meer onderhoud, maakt voor mij niet uit want ik onderhoud mijn fiets zelf.
Op een MTB heeft iedereen die het wil betalen schijfremmen.
Op een racefiets spraken ze 5 jaar geleden nog niet van schijfremmen, echter 15 jaar geleden ook nog niet van carbon velgen.
Ik ben tegen en dan ben ik per definitie voor iets anders, of toch niet.
Overmorgen is het weer vrijdag, want daar is dit topic wel bijna op zijn plaats.
Ik ben voor velgremmen voor diegene die velgremmen wil, uiteraard ben ik ook voor schijfremmen voor diegene die schijfremmen wil.
We leven,nu toch nog, in een vrij landen iedereen moet doen wat hij graag doet. Dat doe ik ook.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend