Het grote schijfremmentopic
In de zoekfunctie op het forum niet echt iets kunnen vinden wat relevant is voor dit onderwerp. Daarom maar dit topic.
Momenteel ben ik alvast aan het kijken naar mijn eventueel nieuwe fiets voor 2016.
Nu zie ik bij een aantal fabrikanten dat men al bezig is met de montage van (hydraulische) schijfremmen op enkele modellen. Dit was natuurlijk al bekend van de ATB en de cyclocrosser. Gaat dit de nieuwe standaard voor de racefiets worden, of is dit een voorbijgaande trend? Of is het overkill voor de Nederlandse omstandigheden, waar de wegen en fietspaden vaak in redelijk tot goede staat verkeren? In de tour heb ik ook geen renners met schijfremmen gezien. Dan heb ik iets gemist, of omdat het gebruik er van nog verboden is?
Mijn nummer 1 is nu de nieuwe CAAD12 van Cannondale,
http://racefietsblog.nl/cannondale-pakt ... vo-hi-mod/ Dit ook omdat ik momenteel ook op een Cannondale rijd. Ook de Synapse Ultegra 3 met velgremmen staat op mijn lijstje.
Ter indicatie ook nog alternatieven als Scott Solace
http://road.cc/content/review/154987-sc ... ce-15-disc en Trek Domane
https://www.12gobiking.nl/racefietsen/t ... -disc-2016
Momenteel ben ik alvast aan het kijken naar mijn eventueel nieuwe fiets voor 2016.
Nu zie ik bij een aantal fabrikanten dat men al bezig is met de montage van (hydraulische) schijfremmen op enkele modellen. Dit was natuurlijk al bekend van de ATB en de cyclocrosser. Gaat dit de nieuwe standaard voor de racefiets worden, of is dit een voorbijgaande trend? Of is het overkill voor de Nederlandse omstandigheden, waar de wegen en fietspaden vaak in redelijk tot goede staat verkeren? In de tour heb ik ook geen renners met schijfremmen gezien. Dan heb ik iets gemist, of omdat het gebruik er van nog verboden is?
Mijn nummer 1 is nu de nieuwe CAAD12 van Cannondale,
http://racefietsblog.nl/cannondale-pakt ... vo-hi-mod/ Dit ook omdat ik momenteel ook op een Cannondale rijd. Ook de Synapse Ultegra 3 met velgremmen staat op mijn lijstje.
Ter indicatie ook nog alternatieven als Scott Solace
http://road.cc/content/review/154987-sc ... ce-15-disc en Trek Domane
https://www.12gobiking.nl/racefietsen/t ... -disc-2016
Vanaf volgend seizoen mogen ze met disc rijden.Dit jaar was het maar 2 wedstrijden volgens mij.
2016 komen bijna alle merken met disc varianten.
Met nat weer is disc echt wel een hele verbetering.
Ik ga volgend jaar ook voor een disc model
2016 komen bijna alle merken met disc varianten.
Met nat weer is disc echt wel een hele verbetering.
Ik ga volgend jaar ook voor een disc model
Specialized Diverge Axs
Euh neefeddesman schreef:Vanaf volgend seizoen mogen ze met disc rijden.
Een steekas zorgt voor meer stijfheid waardoor er minder kans is dat je schijf tegen je remblokken kan aanlopen.spook schreef:Wat is het verschil met een normale as?
Volgens mij zijn de Scott en de Trek voorzien van een steekas. Bij de CAAD12 heb ik dit nog niet kunnen vinden, maar deze zal er ongetwijfeld ook mee uitgerust zijn.apexrider schreef:Van mij hoeft het allemaal niet, maar als ik een fiets met schijfremmen zou aanschaffen, dan ook gelijk maar met steekassen.
Na wat googelen vind je meerdere merken die hun fietsen gaan uitrusten met schijfremmen, maar het zijn er telkens maar een enkel model. Daarom ook mijn vraag of dit een hype is of een nieuwe ontwikkeling op de racefiets die ook blijvend is, en de remhoeven gaan vervangen.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Een steekas is stijver, al denk ik dat het bij een racer minder nodig is dan een MTB. Je hebt immers geen verende voorvork of draaipunten achter wat de boel slapper maakt.
Voor de fabrikant is het natuurlijk wel fijn. Het moet immers niet te veel uitwisselbaar zijn, dat bevordert de verkoop niet...
Voor de fabrikant is het natuurlijk wel fijn. Het moet immers niet te veel uitwisselbaar zijn, dat bevordert de verkoop niet...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40077
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Alleen al daarom zou je de boel boycotten.
Met Specialized voorop; maken BIJNA gebruik van de standaard, maar net een heeeeeel klein beetje anders. Net geen BB30 maar het minimaal afwijkende OSBB, of bijn de atb achterassen geen 142mm as maar een 142+ as. Maakt technisch 0,0 verschil maar het is dus niet of lastiger uitwisselbaar. Of Shimano met hun (overigens wel goed werkende) centerlock systeem voor schijven ipv standaard 6-bold.
En wij domme consumenten blijven het kopen
Met Specialized voorop; maken BIJNA gebruik van de standaard, maar net een heeeeeel klein beetje anders. Net geen BB30 maar het minimaal afwijkende OSBB, of bijn de atb achterassen geen 142mm as maar een 142+ as. Maakt technisch 0,0 verschil maar het is dus niet of lastiger uitwisselbaar. Of Shimano met hun (overigens wel goed werkende) centerlock systeem voor schijven ipv standaard 6-bold.
En wij domme consumenten blijven het kopen
Less is bore
Ik rij vanaf januari met een Domane met schijven (en steekas).
En dit zal nu een 8000km zijn door alle weer.
Het grote voordeel is dat ik nog niets aan de remmen heb moeten bijregelen en dat de blokken nog steeds goed zijn.
(En je velgen gaan ook niet meer verslijten.)
Het enige nadeel voor mij is dat de remmen piepen bij vochtig weer, maar dat zal wel verbeteren met andere (zachtere) blokken.
Volgens mij heeft de gewone wielertoerist er geen voordeel mee, maar voor een woon-werk of brevettenfiets zou ik deze wel nemen.
En wat de steekassen betreft, je wiel zit wel beter vast dan met snelspanners
En dit zal nu een 8000km zijn door alle weer.
Het grote voordeel is dat ik nog niets aan de remmen heb moeten bijregelen en dat de blokken nog steeds goed zijn.
(En je velgen gaan ook niet meer verslijten.)
Het enige nadeel voor mij is dat de remmen piepen bij vochtig weer, maar dat zal wel verbeteren met andere (zachtere) blokken.
Volgens mij heeft de gewone wielertoerist er geen voordeel mee, maar voor een woon-werk of brevettenfiets zou ik deze wel nemen.
En wat de steekassen betreft, je wiel zit wel beter vast dan met snelspanners
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40077
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En met een steekas zit je wiel altijd exact hetzelfde. Ook wel fijn met uitlijning lijkt mij.
Less is bore
100% en +1. Met mijn huidige Cube Elite HPC Race en steekassen heb ik na het in en uithalen van mijn wielen nooit maar iets van aanlopers en niet eens het geringste geluid.daniel1975 schreef:En met een steekas zit je wiel altijd exact hetzelfde. Ook wel fijn met uitlijning lijkt mij.
Met QR was er alrijd wel wat (hoe gering ook) en moest ik de callipers even los halen om de remschijf weer echt zonder geluid lopend te hebben
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock