En hoe hebben ze die 'stukken individueel berekend' per meter, per 10 meter, per 100 meter, per 1000 meter? Of anders. Daar gaat de vraag om.
Het grote domme vragen topic
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nee, de vraag ging over simulatie van bergop fietsen op een fietstrainer door je voorwiel hoger te zetten.
Daarna kwam een opmerking over de zwaarte van de helling aangeven in de hellingshoek, of in de stijging (percentage).
Als je 10km fietst om 1000m te stijgen.,. klim je dus met 10% gemiddeld. (of dus 17.6 graden oid). Met verwaarlozing van het verschil tussen de afgelegde weg en de horizontale verplaatsing.
En dan maakt het niets uit of je die 10km op knopt in 10 maal 1 km.., dan heb je 10 gemiddeldes voor 10km.., die tezamen weer dat gemiddelde van 10% geven. Niemand zegt dat je daarbij er vanuit gaat dat de hele klim een gelijk hellingspercentage heeft. In tegendeel, want opdelen is kortere stukjes is nou juist bedoeld om meer detail te krijgen over het verloop van de klim. Soms 8%, soms 11%.., etc.
Het maakt geen snars uit of je die detaillering tot een meter nauwkeurig maakt, of per 100m, of per 1000m. Voor de berekening en de uitkomst, kom je uiteindelijk op hetzelfde uit.
Behalve dat je een meetonnauwkeurigheid hebt (vaak gps icm barometrische druk), waardoor een te korte interval tot slechte resultaten kunnen leiden. Maar Als je die klim dan 100x meet, en het gemiddelde van alle metingen pakt, kan je daar wel weer een mouw aan passen.
Daarna kwam een opmerking over de zwaarte van de helling aangeven in de hellingshoek, of in de stijging (percentage).
Als je 10km fietst om 1000m te stijgen.,. klim je dus met 10% gemiddeld. (of dus 17.6 graden oid). Met verwaarlozing van het verschil tussen de afgelegde weg en de horizontale verplaatsing.
En dan maakt het niets uit of je die 10km op knopt in 10 maal 1 km.., dan heb je 10 gemiddeldes voor 10km.., die tezamen weer dat gemiddelde van 10% geven. Niemand zegt dat je daarbij er vanuit gaat dat de hele klim een gelijk hellingspercentage heeft. In tegendeel, want opdelen is kortere stukjes is nou juist bedoeld om meer detail te krijgen over het verloop van de klim. Soms 8%, soms 11%.., etc.
Het maakt geen snars uit of je die detaillering tot een meter nauwkeurig maakt, of per 100m, of per 1000m. Voor de berekening en de uitkomst, kom je uiteindelijk op hetzelfde uit.
Behalve dat je een meetonnauwkeurigheid hebt (vaak gps icm barometrische druk), waardoor een te korte interval tot slechte resultaten kunnen leiden. Maar Als je die klim dan 100x meet, en het gemiddelde van alle metingen pakt, kan je daar wel weer een mouw aan passen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja, dat is natuurlijk afhankelijk van de keuze van de persoon die de grafiek heeft gemaakt. De meeste gebruiken 1 km, maar dat dekt de lading op sommige klimmen niet. Bij een fatsoenlijke grafiek staat er een schaalverdeling op de X-as en dus weet je direct hoe groot de stappen zijn.
Ik denk dat je bedoelt als je tijdens de koers percentages in beeld ziet verschijnen van het stuk van de klim dat ze aan het rijden zijn. Daar zijn geen regels voor. Om het zo spectaculair mogelijk te maken zal het vaak gaan om heel korte afstanden. Ook zijn die percentages niet allemaal door een landmeter officieel gemeten. Ik denk dat het dus ook weinig zin heeft je heel sappig te gaan maken om exacte cijfers.
Campagnolo Ultra Dork
Ook dat staat er te lezen: middels een hoogtemeter.
Mag je fietsen op een ruiterpad? Via Google krijg ik zeer tegenstrijdige antwoorden.
Ik kwam er soms tegen met de MTB en pikte dan een stukje mee. Maar meestal is de aarde zo hard losgewoeld dat het sowieso moeilijk fietst. Geen idee of het mag. Ruiters vinden het sowieso niet zo leuk
Dat je het niet moet willen snap ik, ik zoek alleen naar de juridische kant...
Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is het verboden om op een ruiterpad te fietsen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik kom overigens bijna nooit het officiële bord tegen, maar “zelf verzonnen” varianten met de tekst ruiterpad of een ander symbool met een paardje erop.Orlok schreef: ↑22 dec 2019 10:17Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is het verboden om op een ruiterpad te fietsen.
Ik neem aan dat dit dan ongeldig is en dus geen status heeft?
Officiële bord:
“Ruiter route bordjes”
Zijn deze ruiterroutes nu ook verboden terrein voor fietsers?!
Die wet was slechts geldig tot 31 december 2012Orlok schreef: ↑22 dec 2019 10:17Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is het verboden om op een ruiterpad te fietsen.
Ik lees daar overigens nergens dat het verboden is te fietsen op een ruiterpad..
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018