rob74 schreef:Kees0251 schreef:
1. Overigens was het voorval niet aan (mijn) onvoorzichtigheid te wijten.
2. Mogelijk is mijn moreel besef onder de maat,
3. maar rationeel gezien heb ik gewoon het beste gedaan.
1 bijna helemaal mee eens. Brommers mogen 45 kmh op het fietspad. Die kunnen ook niet bij elke voetganger gaan remmen voor het geval die iets doms zou kunnen gaan doen. Voordeel van brommers is dat ze geluid maken en de voetganger kan ze horen aankomen. Als je een paar voetgangers ziet op een smal pad en je rijdt 35 kmh, had je misschien even kunnen bellen. Op brede paden bel ik ook niet voor een voetganger die netjes aan de kant loopt.
Die redenering klopt niet, iedereen hoort als verkeersdeelnemer juist te anticiperen op andere verkeersdeelnemers. Met andere woorden, je hoort rekening te houden met anderen. 35 km. per uur is onverantwoordelijk op een smal fietspad. Het valt me steeds meer op dat velen de redenering toepassen dat anderen beter uit moeten kijken, maar geen enkel sociaal systeem (zoals het verkeer) werkt meer als iedereen de verantwoordelijkheid bij een ander legt.
rob74 schreef:2 Spijker op zijn kop!!!
3 Helemaal mis!!! En dat terwijl je beseft dat je moreel besef onder de maat is. Nu had je toch beter kunnen redeneren. Rationeel was: even terug rijden en vragen of het jongentje in orde was. Mogelijk even gegevens uitwisselen en daarna lekker doorfietsen.
Helemaal correct, wanneer je (mede) een ongeval veroorzaakt en je rijdt door ben je niet alleeen strafbaar, maar ook moreel behoorlijk failliet.
In algemene zin: Mensen, hou nou gewoon eens op met de verantwoordelijkheid voor je eigen daden op anderen af te schuiven. Ik weet dat we steeds meer veramerikaniseren, maar ik heb ergens nog steeds de hoop dat we in dit landje niet het punt bereiken dat we de fabrikant aansprakelijk gaan stellen als blijkt dat je je poedel niet in de magnetron kunt drogen na een wasbeurtje.
Gebruik gewoon je hersens, en hou op met dat "jamaar die andere..."
The world is full of idiots. Choose to be one of them. Or use your brains and common sense.
You should see me go downhill...