En als je bramen van je tanden vijlt, blijft er nog minder over, toch? Dus slijtage...klimmer schreef:Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.
Uit armoe naar single speed.
Op elke schakel een druppel olie leggen en daar 10 minuten mee bezig zijn? Teflonolie op mijn ketting spuiten kost rond de 20 seconden. Beste topicstarter, zou het toch mogelijk zijn dat u ietwat ongezond perfectionistisch bent? Niets in het leven is perfect en u mag naar verbetering streven, maar dit lijkt me echt te ver te gaan....
En bramen van tandwielen veilen?? Waarvoor is dat nodig? Heb je zelf tandwielen gefreesd?
En bramen van tandwielen veilen?? Waarvoor is dat nodig? Heb je zelf tandwielen gefreesd?
Ik had geschreven "En bramen van tanden gevijld", waarom forumgebruiker gede daarvan veilen heeft gemaakt is me niet zo duidelijk. 1 denkpiste is een anti-perfectionisme houding.jansen2.0 schreef:Vijlen of veilen?
Daar er regen voorspeld is voor vanavond en vannacht, heb ik eerst de kettingschakels 1 voor 1 bedruppeld met olie, en het wiel wat rondgedraaid om de olie uit te doen vloeien. Een halfuur later, tot net voor deze post, heb ik enkele km proefgereden, en de job lijkt geslaagd, het fietst een stuk gemakkelijker dan deze morgen (in het doorrijden, de terugkeer met 40 kilo appels was natuurlijk lastiger om andere reden dan smering/vuil en slechte referentie), en het enige dat ik nog hoorde was een licht suizen.
Ik, ben niet perfectionistisch.
Ik, maak er gewoon het beste van.
In eigen belang. Miserie en kosten vermijding.
Een kettingkast zou kuiswerk serieus kunnen reduceren.
Maar ik sta voor een keuze OF OF, en koos voor groot tandwiel voor / groot verzet, met maximaal aantal tanden achteraan, opdat de kracht over zoveel mogelijk tanden zou worden verdeeld, en slijtage daar dus minimaal.
Het voorblad is door zijn veel grotere diameter / groter aantal tanden veel minder kritisch hiervoor.
Nog een vraag: toen ik de bramen zat af te vijlen, en de onregelmatige slijtage zag (veroorzaakt door de pulsgewijze krachtuitoefening door trappers), kwam het idee bij me op om het kettingblad 90 (?) graden te verdraaien. Indien mogelijk. Omdat de minst versleten tanden dan "de job" doen.
Of heeft dit consequenties die ik over het hoofd zie?
Ik geef geen boeken uit.Jans schreef:@Nova, wanneer komt je boek uit?
Ik heb andere interesses.
Zeep dient om vet op te lossen.klimmer schreef:Water en zeep op en in een ketting ? Geen wonder dat je zoveel kettingen verslijt. @Nova veroorzaakt zelf de slijtage. Hij heeft dat nodig om te kunnen kankeren.
Water dient om andere stoffen, zoals aarde / zand, op te lossen.
Ook mensen gebruiken het.
Sommigen althans.
Anderen vergeten hun mond.
Die wordt dan een kanker.
Bramen zijn uitstekende delen, schuren de ketting / slijten die, meer.Jans schreef: En als je bramen van je tanden vijlt, blijft er nog minder over, toch? Dus slijtage...
1) Met een oliekannetje kunt je gericht werken en goed doseren. Met een spuitbus sproei je alles onder inclusief het frame. Dat is dan meer kuiswerk later.gede schreef:Op elke schakel een druppel olie leggen en daar 10 minuten mee bezig zijn? Teflonolie op mijn ketting spuiten kost rond de 20 seconden. Beste topicstarter, zou het toch mogelijk zijn dat u ietwat ongezond perfectionistisch bent? Niets in het leven is perfect en u mag naar verbetering streven, maar dit lijkt me echt te ver te gaan....
En bramen van tandwielen veilen?? Waarvoor is dat nodig? Heb je zelf tandwielen gefreesd?
2) Zoals net gezegd: bramen steken uit, en slijten verder gelegen plaatsen.
De bramen ontstaan aan de toppen van de tanden door de druk van de krachtoverbrenging. De tanduiteinden zijn daar dan wat breder, slijten de plaatjes van de ketting, en begin en eind (gezien in looprichting) van de tand top krijgt een opstaand randje, waarover de rolletjes van de ketting dan schuren.
Hoe u komt van vijlen naar frezen, is me duister.
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Ik vraag me echt af hoe je zoveel verslijt maar ik moet zeggen dit topic leest wel lekker weg
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Ik heb nog nooit bramen vastgesteld op mijn tandwielen. Ik heb ook nog nooit van een fietser gehoord die met een vijl op zijn tandwielen aan de slag ging.
Ik spuit overigens met mijn teflonspray niet mijne hele frame onder. Spray aanbrengen is 20 seconden. Met een vodje over de achtervork gaan nog eens 30 seconden. Nog steeds merkelijk beter als 10 minuten met een oliekan klooien.
Ik spuit overigens met mijn teflonspray niet mijne hele frame onder. Spray aanbrengen is 20 seconden. Met een vodje over de achtervork gaan nog eens 30 seconden. Nog steeds merkelijk beter als 10 minuten met een oliekan klooien.
Gewoon door alle weer pendelen, heel jaar door, zomer en winter.Dennis1987 schreef:Ik vraag me echt af hoe je zoveel verslijt maar ik moet zeggen dit topic leest wel lekker weg
Ik denk niet dat ik daarin uniek ben.
Sinds enkele jaren is het zonder versnellingen en sinds een dikke 1 jaar ook zonder vrijwiel. Ik ben in deze jaren veel meer km beginnen rijden, met ook veel bagage / gewicht, met elk jaar toename van drempelgehots (ze zijn hier sinds een paar decennia bezig met de fietswegenis te wijzigen naar tweerichting aan 1 wegkant en gescheiden, waardoor quasi elke zijstraat een hots over een drempel werd en je om de haverklap moet oversteken tussen eilanden, paaltjes en andere brol, inclusief 2 of 4 (als er nog een middenplateau is) drempels.
Na veel spaak en kettingbreuken op korte tijd, en mijn plan moeten kunnen trekken (er is geen "schat ik heb pech kun je me effe komen oppikken ja tot straks") besloot ik om me een nieuwe fiets aan te schaffen, die (eindelijk, me terug geen rommel op te laten solferen) past, en sterk genoeg is om deze situatie langdurig te doorstaan. Dat het prijskaartje stevig zou zijn was verwacht. Dat is typerend voor elke brol/kwaliteitsafweging.
In oude tijden maakten ze nog iets om mee te gaan, en werd dat als het "normale" beschouwd. Niet meer. Als je tegenwoordig kwaliteit wilt is het geen +10 +20 +50 +100% is de prijs 5 keer zoveel. Zelfs als de kost (= langetermijn) idem blijkt, dan heb je tenminste de miserie toch niet gehad.
Ik ben dus eigenlijk, zoals mijn onderwerptitel zegt, eerder door gesukkel dan uit vrije wil naar doortrapper "gemigreerd". Echter, achteraf gezien, en ervaren te hebben, vind ik dat me erg goed liggen. Het is bij serieuze tegenwind en/of veel bagage wel afzien maar dat neem ik erbij / heb ik ervoor over.
Mijn fietsen zijn geen zwevende lichtgewicht blitse pijlen maar lompe werkpaarden. Toen ik samen met de dealer de uiteindelijke kenmerken van die Santos ging vastleggen vroeg hij me welke kleur dit en dat onderdeel moest hebben, en kreeg ik een regenboog voor mijn neus. Ik had op dat moment nog niet eens aan kleuren gedacht - ik was gefocust op tandwielen, verzet, ketting, grootte kader. Mijn eerste gedachte was "die blink zal er niet lang zijn".
Welintegendeel, mijn plan is zelfs die fiets met opzet lelijk maken (niet via krassen natuurlijk haha) maar alles dat niet bedekt is door tassen enz en er "duur" uitziet, zodanig te bekleden / weg te steken dat ie er goedkoop uitziet. Want gezien de prijs wil ik geen dieven aantrekken. Ik zal hem vaak genoeg moeten stallen buiten mijn zicht voor een tijdje (winkel / markt). En net zoals nu, zo zonder versnellingen, zonder vrijwiel, alles voor grote maten, zal het wat minder (haha) evident zijn om ermee weg te sjeezen / hem te versjacheren.
Nochtans heb ik over dat afvijlen redelijk wat jaren (10?) geleden eens gelezen op internet - ik ben daar niet zelf opgekomen.gede schreef:Ik heb nog nooit bramen vastgesteld op mijn tandwielen. Ik heb ook nog nooit van een fietser gehoord die met een vijl op zijn tandwielen aan de slag ging.
Ik spuit overigens met mijn teflonspray niet mijne hele frame onder. Spray aanbrengen is 20 seconden. Met een vodje over de achtervork gaan nog eens 30 seconden. Nog steeds merkelijk beter als 10 minuten met een oliekan klooien.
Heb zonet even gegoogled om u een voorbeeld te geven.
Grappig genoeg vond ik ook deze:
door klimmer » 02 apr 2012 14:44klimmer schreef:Ik neem aan dat de ketting dus de tanden niet pakt, dus niet in de tanden ligt. Kijk eens goed naar de tanden, zitten er geen braampjes aan die de ketting hinderen? Dan krijg je hetzelfde verschijnsel. Bij een nieuw kettingblad is dat echter niet voorstelbaar. Op te lossen door bramen zorgvuldig weg te vijlen, dan wel nieuw kettingblad.
Notabene van mijn grootste fan hier, haha.
Maar ernstig: ik heb dat sindsdien toch al enkele dozijnen keer gedaan, en dat bleek duidelijk verschil te maken. In het begin heb ik dat zelfs beproefd: nog niks kuisen, geen olie, enkel afvijlen (wel de alu korrels niet laten vallen / plakken op de "drive train"), en ik kon bij rijden het verschil al HOREN.
Sinds ik met vaste pion rij, heb ik dubbel (?) zo dikke bladen, staal achter en alu voor. Dat stalen tandwiel slijt amper, het alu kettingblad veel minder, maar toch nog. Eigenlijk zou ik vooraan ook een stalen blad willen. Is redelijk wat +gewicht maar dan zou enkel nog de ketting als "beduidend slijtend" onderdeel overblijven.
En ik spuit ook niet mijn hele frame onder. Enkel wat rond de ketting zit. Toen ik nog versnellingen had was ketting (deels) demonteren geen optie, nu eigenlijk wel. Dus eigenlijk zou ik nu wel spray kunnen gebruiken. Maar ik kies anders, kost veel voor wat het is, heb ervaren dat die teflon rap voor plakkerige klontertjes zorgt, en dat de boel mega-vuil aantrekt. Met die doseerkan plaats ik enkel olie op de rolletjes, en dat trekt dan in de spleetjes rolletje/plaatje, en zo op de asjes. Er komt dus geen olie op de buitenkant van de plaatjes, wat bij sprayen wel is.
Soms heeft gemak op een moment de prijs van een moeite over een periode.Sieper schreef:Gede, 1st geboren zoon! Balinese voorouders? Niet te simpele oplossing graag, Nova schrijft hier nog even voort (alhoewel hem dat niet interesseert) en een eerste artikel in uw favoriete blad "fiets" staat op het punt van verschijnen. Mits Nova hiertoe toestemming verleend, natuurlijk!
Idealiter is alles simpel. Ideaal en realiteit staan echter soms ver uiteen.
Neem nou zon na een regenbui.
Geluidloos maal je over de wereld van het moment.
De duiven blijven zitten.
Een kwartier of zo na dat moment raakt je ketting droog.
Het zand/stof, dat (deels) opgelost zat in het water van de regenbui, en vlot meebewoog met de onderdelen van je aandrijving, fixeert zich.
Schurend maal over de wereld van dat nieuwe moment.
De duiven vliegen weg.
Wat doe je dan: ik grijp mijn 15 liter drinkbus en kap water over de ketting en tandwielen.
En dan houdt het schurend geluid (voor een tijdje natuurlijk) op.
Simpel. Ik content, de ketting content, de duiven content en kost niks.
Win win win win situatie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10 apr 2017 15:28
Mijn hemel !
Ik ga koffie drinken.
Ik ga koffie drinken.