Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

remmen vol lucht tijdens autorit

brutus
Forum-lid

brutus 05 aug 2024 22:57

Remmen zijn nogal "fiddly" met ontluchten.
Mogelijk door de tijd of door onjuist ontluchten wat lucht onder de bladder of het reservoir niet maximaal gevuld.

Als alles juist is, en je knijp de hendel niet in moet dat gewoon kunnen.

Daarbij zou ik ook zeker adviseren de vloeistof af en toe te (laten) vervangen als je in de bergen gaat fietsen.

Ook lijken remmen op hoogte wat eerder problemen te geven.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 aug 2024 09:08

LethalP schreef: 05 aug 2024 22:52 Ook je fiets niet meer op deze manier vervoeren.
Je shifters liggen lager dan je remklauwen.
Dat lijkt me dan weer onzin*. Mijn fietsen hangen vrijwel allemaal aan het achterwiel aan een haak als ik ze niet gebruik, met de handles een stuk lager dan de klauwen dus, en die remmen grijpen meteen goed aan.

*wat ik me nog een beetje kan voorstellen is dat bij een slecht ontlucht systeem een luchtbel "op reis gaat" in je leiding en er daardoor niet zo snel weer uit gaat bij je remhandle reservoir.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 aug 2024 09:29

53x11 schreef: 06 aug 2024 09:08
LethalP schreef: 05 aug 2024 22:52 Ook je fiets niet meer op deze manier vervoeren.
Je shifters liggen lager dan je remklauwen.
Dat lijkt me dan weer onzin*. Mijn fietsen hangen vrijwel allemaal aan het achterwiel aan een haak als ik ze niet gebruik, met de handles een stuk lager dan de klauwen dus, en die remmen grijpen meteen goed aan.

*wat ik me nog een beetje kan voorstellen is dat bij een slecht ontlucht systeem een luchtbel "op reis gaat" in je leiding en er daardoor niet zo snel weer uit gaat bij je remhandle reservoir.
Je weet toch dat je fiets ook verkouden wordt als je hem op zijn hoods en zadel zet wanneer je een bandje moet wisselen langs de kant van de weg..., dit is net zo iets 8-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 aug 2024 09:36

Nou ja, ergens ging er toch iets mis bij TS.
@Ivo: was dat bij beide remmen, of één van de twee?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ivo W
Forum-lid

Gebruikersavatar Ivo W 07 aug 2024 22:10

het was bij beide remmen. Juist dat maakt het vreemd. En inderdaad, mijn fietsen hangen thuis ook aan het achterwiel aan een haak, dus met de shifters naar beneden en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Plaats reactie