Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Reputatie Origine

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 feb 2025 08:04

rikkert schreef: 24 feb 2025 16:32
Ernie C. schreef: 24 feb 2025 15:42 Origin
Het is Origine he, op zijn frans. Geen engels. Overal op deze aardkloot noemen we een computer een computer, behalve de fransen, die noemen het ordinateur :-), het is me ook een volkje hoor
Ik heb denk ik geen Franse auto-aanvulkaboutertjes in mijn telefoon :oops:
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 feb 2025 08:30

Cloclo100 schreef: 24 feb 2025 15:45
Ernie C. schreef: 24 feb 2025 15:42 Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij :P .

Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.
Zal mss met een lichte overdrijving zijn, maar de kruissnelheid was opmerkelijk hoger. Je moet weten dat ik 1m96 ben en dat geometrie voor mij wel wat meer dan een marginal gain is. ;)

En over dat laatste; ze zitten toch allemaal wat in hetzelfde schuitje:

Afbeelding
https://ibb.co/SXtLKmhm
In de grotere maten komt het inderdaad net wat anders uit en is een endurancefiets soms helemaal niet zo hoog, bv de Defy.

Ik denk wel dat je teveel focust op die ratio. Uiteindelijk gaat het je om de hoogte en als je de Domane toevoegt aan dat lijstje, dan, wijkt die net zoveel af van de hoogste fietsen in het rijtje als dat de laagste dat doet.

De Domane is vooral erg kort, maar heeft vaak wel een stuur met meer reach en met 1cm langere stuurpen en geen spacers, zit je hetzelfde als de Agree met 3cm spacers.
Bij de Origine wordt dat verschil nog kleiner.
Vooral kijken naar het totaalplaatje sus, zeker omdat bij een moderne fiets niet alle maten cockpit bestaan en je ook niet zomaar van stuur wisselt.

Uiteindelijk is op het gewicht en op de wat luier sturende geometrie van de Domane psychologisch gezien minstens net zoveel winst te halen. Vandaar ook dat ik denk dat een lichtere, vinniger sturende fiets beter bij jou zal passen dan alsnog voor een "veilige" endurance keuze te gaan.
Campagnolo Ultra Dork

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 feb 2025 09:02

Welke fiets had je op vakantie die zo snel (goed?) was.
Waarom die niet als uitgangspunt nemen?

Voordat je 7k euro uitgeeft aan een fiets je huidige fiets aanpassen naar de maat die je op het oog hebt lijkt me ook wel de moeite waard.
Mogelijk ziet je fiets er een paar weken niet zo mooi uit of moet je 50 euro investeren in een ander stuurtje of stuurpen maar dan weet je wel hoe de diepere/langere zit je past.
Met mijn 1.96m heb ik een drop van circa 12 cm en inmiddels ben ik er wel over uit dat ik niet nog dieper wil zitten voor nog meer aero. Dat vind mijn nek gewoon niet fijn meer.

Cloclo100
Forum-lid

Cloclo100 25 feb 2025 09:23

bakboord1 schreef: 25 feb 2025 09:02 Welke fiets had je op vakantie die zo snel (goed?) was.
Waarom die niet als uitgangspunt nemen?

Voordat je 7k euro uitgeeft aan een fiets je huidige fiets aanpassen naar de maat die je op het oog hebt lijkt me ook wel de moeite waard.
Mogelijk ziet je fiets er een paar weken niet zo mooi uit of moet je 50 euro investeren in een ander stuurtje of stuurpen maar dan weet je wel hoe de diepere/langere zit je past.
Met mijn 1.96m heb ik een drop van circa 12 cm en inmiddels ben ik er wel over uit dat ik niet nog dieper wil zitten voor nog meer aero. Dat vind mijn nek gewoon niet fijn meer.
Nee klopt, daarom gaat dit lijstje ook in overleg met de bikefitter. We hebben in maart nog een update in fit om te kijken waar we kunnen landen qua geometrie. Nu zit ik met een drop van 5cm en als reactie op de post boven je, er zit een hele spacertoren op die Domane :). Ik heb nu nog één spacer onder mijn stuurpen zitten.

Cloclo100
Forum-lid

Cloclo100 25 feb 2025 09:29

Ernie C. schreef: 25 feb 2025 08:30
Cloclo100 schreef: 24 feb 2025 15:45
Ernie C. schreef: 24 feb 2025 15:42 Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij :P .

Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.
Zal mss met een lichte overdrijving zijn, maar de kruissnelheid was opmerkelijk hoger. Je moet weten dat ik 1m96 ben en dat geometrie voor mij wel wat meer dan een marginal gain is. ;)

En over dat laatste; ze zitten toch allemaal wat in hetzelfde schuitje:

Afbeelding
https://ibb.co/SXtLKmhm
In de grotere maten komt het inderdaad net wat anders uit en is een endurancefiets soms helemaal niet zo hoog, bv de Defy.

Ik denk wel dat je teveel focust op die ratio. Uiteindelijk gaat het je om de hoogte en als je de Domane toevoegt aan dat lijstje, dan, wijkt die net zoveel af van de hoogste fietsen in het rijtje als dat de laagste dat doet.

De Domane is vooral erg kort, maar heeft vaak wel een stuur met meer reach en met 1cm langere stuurpen en geen spacers, zit je hetzelfde als de Agree met 3cm spacers.
Bij de Origine wordt dat verschil nog kleiner.
Vooral kijken naar het totaalplaatje sus, zeker omdat bij een moderne fiets niet alle maten cockpit bestaan en je ook niet zomaar van stuur wisselt.

Uiteindelijk is op het gewicht en op de wat luier sturende geometrie van de Domane psychologisch gezien minstens net zoveel winst te halen. Vandaar ook dat ik denk dat een lichtere, vinniger sturende fiets beter bij jou zal passen dan alsnog voor een "veilige" endurance keuze te gaan.
De stack in een 62 is 65,6cm, dat is 3 à 4cm hoger dan de andere kandidaten. Hij heeft ook veruit de kortste reach met 38,6 cm. Dus nee, in verhouding is dit toch een andere beleving, hence de enorme balhoofdbuis. Je heb wellicht gelijk ivm die psychologie, plus ik ben middels core-training en stretching een pak leniger dan 3j terug toen ik mijn eerste racefiets heb geleased. De Domane gaat op pensioen als gravel fiets dus dit wordt een +1.

Uiteindelijk ging het hier maar om de reputatie van Origine en niet zo zeer over de geometrie as such. :) De bikefitter heeft mee het laatste woord alleszins, to be continued!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 feb 2025 10:34

Overigens verwissel ik de Origine en de Addict hierboven. De Addict heeft een stack van 633, de Origine 623. Dan nog heeft die een stuur met 7mm minder reach en win je bijna 1cm door de Domane zonder spacers te rijden en de Origine met 3cm. Dan gaat het dus echt maar om 1cm stuurpen.

De Origine is in het rijtje wel het minst endurance qua karakter. Aangezien je in geval van nood dus hetzelfde kan zitten als opeen spacerloze Domane, maar ook flink wat sportiever, is het zowel een veilige keuze als de meest avontuurlijke. Het zou mijn keuze in ieder geval zijn.

De Lauf is natuurlijk ook wel zeldzaam, maar die heeft wel een erg luie balhoofdhoek. Ik denk dat die uiteindelijk tegen gaat vallen omdat die qua karakter teveel richting de Domane zit (semi-gravel).
Campagnolo Ultra Dork

Cloclo100
Forum-lid

Cloclo100 26 feb 2025 15:21

Ernie C. schreef: 25 feb 2025 10:34 Overigens verwissel ik de Origine en de Addict hierboven. De Addict heeft een stack van 633, de Origine 623. Dan nog heeft die een stuur met 7mm minder reach en win je bijna 1cm door de Domane zonder spacers te rijden en de Origine met 3cm. Dan gaat het dus echt maar om 1cm stuurpen.

De Origine is in het rijtje wel het minst endurance qua karakter. Aangezien je in geval van nood dus hetzelfde kan zitten als opeen spacerloze Domane, maar ook flink wat sportiever, is het zowel een veilige keuze als de meest avontuurlijke. Het zou mijn keuze in ieder geval zijn.

De Lauf is natuurlijk ook wel zeldzaam, maar die heeft wel een erg luie balhoofdhoek. Ik denk dat die uiteindelijk tegen gaat vallen omdat die qua karakter teveel richting de Domane zit (semi-gravel).
De Lauf wordt in reviews toch nog geloofd over zijn sportieve eigenschappen maar gaat toch aan het kortste eind trekken denk ik. Ik heb besloten dat ik hem toch te lelijk vind nadat ik 'm met spatborden heb gespot. (Google tip)

Ik was eigenlijk het meest gecharmeerd door de nieuwe Defy advanced pro 0, mooie kleur en wat comfort details in zadelpen en stuur. Hij is ook fiets van het jaar geworden bij Grinta en krijgt over het algemeen best goede reviews. Alleen is dit één van de "zwaarste" kanshebbers; op hun website staan geen gewichten maar heb even gemaild en hij komt op 8,3kg in maat M. Grootste nadeel vind ik hier Shimano, ik wil graag bij SRAM blijven maar heb begrepen dat je het schakelsysteem wel min of meer kunt nabootsen? Omdat deze een semi-geïntegreerde stuurpen heeft, kan ik volgens dealer bij mijn bestelling nog wat aanpassen ahv bikefit. Die dealer zit trouwens hier in het dorp en dat is dus ook nog wel een +. Powermeter = inbegrepen.

Hij heeft naast Giant ook Scott en de Addict is ook een mooie optie, met 7,5kg ook heel licht, plus dura ace afgemonteerd met een richtprijs van € 6.500. Echter is de website van Scott zo summier dat ik niks kan terug vinden van comfort eigenschappen. Er is ook geen powermeter inbegrepen. De RC10 heeft raar genoeg tal van comfort/demping technologieën geaffcheerd maar is gewoonweg te agressief in zijn geometrie.

Bij de Origine heb je ook nog de GTO versie, die meer trillingen zou absorberen door een iets andere carbonsamenstelling, en is iets zwaarder dan de GTR. Echt comforteigenschappen heeft ie inderdaad niet, al kom je natuurlijk door 32mm te leggen al behoorlijk ver. Daar kom ik in de configurator bij een RED afgemonteerde GTO, met carbon zadelpen en stuur op € 6.700 voor 7,7kg.

De Cube valt af vanwege de maximale bandenbreedte(30mm) en zo fel blauw is ook maar meh.

Terwijl ik mijn tekstje nog eens overlees voor verzenden, merk ik dat ik mijn keuze precies al wat gemaakt heb :).

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 26 feb 2025 16:38

80% of meer van het comfort komt uit hoeveel bar je in je banden stopt en met welk rubber je rijdt.
Een ander stuurlintje geeft mogelijk al meer comfort dan de marketingoplossing van de fabrikant.
Kies waar je hart sneller van gaat kloppen want een slechte fiets zul je niet kopen in dit segment.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 feb 2025 16:52

Dat dus en: Alle respect voor de dames en heren van Fiets, maar reviews zijn ook maar paginavulling tussen de advertenties.
Ik zou daar niet teveel op varen.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 27 feb 2025 07:26

En een los frame van de Defy zelf/laten opbouwen met Sram Force, is dat geen optie? Of de Defy Advanced Pro om laten bouwen naar Sram?
De Scott Addict RC is nog wat meer racier geworden dan het vorige model, terwijl de Defy een endurance racer is.
De Addict is de endurance racer van Scott.

RideTheWaves
Forum-lid

RideTheWaves 27 feb 2025 10:08

Ben heel benieuwd waar je voor gaat. Ben zelf ook aan het kijken naar bijna exact dezelfde fietsen. Ben een fractie kleiner dan jij bent, maar wil ook sowieso mijn eigen set wielen zeker meenemen en wil ook liever SRAM dan Shimano. Zowel over Rival als Force erg tevreden, mechanisch en elektrisch. Red is me gewoon te duur. Jij zult, net als ik, waarschijnlijk geen lichtgewicht zijn, maar ik ga toch wel erg graag hier in de omgeving (Zuid-Limburg) de hellingen op. Ik had ook al eens zitten kijken naar voorgaande suggestie: opbouwen van een Defy frame met Force. Ik wil graag net iets meer endurance dan de SuperSix, maar toch nog 'sprightly'; het moet nog vinnig een heuveltje op kunnen.
Anyways, houd ons op de hoogte! Veel wijsheid toegewenst!

Cloclo100
Forum-lid

Cloclo100 28 feb 2025 09:05

RideTheWaves schreef: 27 feb 2025 10:08 Ben heel benieuwd waar je voor gaat. Ben zelf ook aan het kijken naar bijna exact dezelfde fietsen. Ben een fractie kleiner dan jij bent, maar wil ook sowieso mijn eigen set wielen zeker meenemen en wil ook liever SRAM dan Shimano. Zowel over Rival als Force erg tevreden, mechanisch en elektrisch. Red is me gewoon te duur. Jij zult, net als ik, waarschijnlijk geen lichtgewicht zijn, maar ik ga toch wel erg graag hier in de omgeving (Zuid-Limburg) de hellingen op. Ik had ook al eens zitten kijken naar voorgaande suggestie: opbouwen van een Defy frame met Force. Ik wil graag net iets meer endurance dan de SuperSix, maar toch nog 'sprightly'; het moet nog vinnig een heuveltje op kunnen.
Anyways, houd ons op de hoogte! Veel wijsheid toegewenst!
Ok op zich wel grappig, ik hou je op de hoogte :). Ik weeg trouwens ongeveer 80kg op 1m96, type gespierde potlood en niet teveel vet dus. Die optie van opbouwen is me nog niet echt komen dagen, omdat het zou gaan om een lease-fiets bij mij. Ik ga wel dit weekend eens naar die FM bij mij in het dorp, om me wat te oriënteren naar Giant & Scott en dan ga ik eens informeren of zoiets ook kan. To be continued!

Plaats reactie