Ik heb denk ik geen Franse auto-aanvulkaboutertjes in mijn telefoon

Fiets Magazine nr. 4-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Ik heb denk ik geen Franse auto-aanvulkaboutertjes in mijn telefoon
In de grotere maten komt het inderdaad net wat anders uit en is een endurancefiets soms helemaal niet zo hoog, bv de Defy.Cloclo100 schreef: ↑24 feb 2025 15:45Zal mss met een lichte overdrijving zijn, maar de kruissnelheid was opmerkelijk hoger. Je moet weten dat ik 1m96 ben en dat geometrie voor mij wel wat meer dan een marginal gain is.Ernie C. schreef: ↑24 feb 2025 15:42 Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij.
Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.
En over dat laatste; ze zitten toch allemaal wat in hetzelfde schuitje:
https://ibb.co/SXtLKmhm
Nee klopt, daarom gaat dit lijstje ook in overleg met de bikefitter. We hebben in maart nog een update in fit om te kijken waar we kunnen landen qua geometrie. Nu zit ik met een drop van 5cm en als reactie op de post boven je, er zit een hele spacertoren op die Domanebakboord1 schreef: ↑25 feb 2025 09:02 Welke fiets had je op vakantie die zo snel (goed?) was.
Waarom die niet als uitgangspunt nemen?
Voordat je 7k euro uitgeeft aan een fiets je huidige fiets aanpassen naar de maat die je op het oog hebt lijkt me ook wel de moeite waard.
Mogelijk ziet je fiets er een paar weken niet zo mooi uit of moet je 50 euro investeren in een ander stuurtje of stuurpen maar dan weet je wel hoe de diepere/langere zit je past.
Met mijn 1.96m heb ik een drop van circa 12 cm en inmiddels ben ik er wel over uit dat ik niet nog dieper wil zitten voor nog meer aero. Dat vind mijn nek gewoon niet fijn meer.
De stack in een 62 is 65,6cm, dat is 3 à 4cm hoger dan de andere kandidaten. Hij heeft ook veruit de kortste reach met 38,6 cm. Dus nee, in verhouding is dit toch een andere beleving, hence de enorme balhoofdbuis. Je heb wellicht gelijk ivm die psychologie, plus ik ben middels core-training en stretching een pak leniger dan 3j terug toen ik mijn eerste racefiets heb geleased. De Domane gaat op pensioen als gravel fiets dus dit wordt een +1.Ernie C. schreef: ↑25 feb 2025 08:30In de grotere maten komt het inderdaad net wat anders uit en is een endurancefiets soms helemaal niet zo hoog, bv de Defy.Cloclo100 schreef: ↑24 feb 2025 15:45Zal mss met een lichte overdrijving zijn, maar de kruissnelheid was opmerkelijk hoger. Je moet weten dat ik 1m96 ben en dat geometrie voor mij wel wat meer dan een marginal gain is.Ernie C. schreef: ↑24 feb 2025 15:42 Als je op die huurfiets met dezelfde wattages 2 a 3km/h sneller reed, dan rijdt je op die Domane minstens 45km/h op het vlakke. Dan zou ik persoonlijk een profcontract tekenen bij UAE, Visma of Ineos. Dan krijg je die nieuwe fiets er gratis bij.
Ik zou die Origin GTR wel eerder naast een Cube Lightening, Addict RC en een Giant TCR zetten dan een Defy, Addict of Agree.
En over dat laatste; ze zitten toch allemaal wat in hetzelfde schuitje:
https://ibb.co/SXtLKmhm
Ik denk wel dat je teveel focust op die ratio. Uiteindelijk gaat het je om de hoogte en als je de Domane toevoegt aan dat lijstje, dan, wijkt die net zoveel af van de hoogste fietsen in het rijtje als dat de laagste dat doet.
De Domane is vooral erg kort, maar heeft vaak wel een stuur met meer reach en met 1cm langere stuurpen en geen spacers, zit je hetzelfde als de Agree met 3cm spacers.
Bij de Origine wordt dat verschil nog kleiner.
Vooral kijken naar het totaalplaatje sus, zeker omdat bij een moderne fiets niet alle maten cockpit bestaan en je ook niet zomaar van stuur wisselt.
Uiteindelijk is op het gewicht en op de wat luier sturende geometrie van de Domane psychologisch gezien minstens net zoveel winst te halen. Vandaar ook dat ik denk dat een lichtere, vinniger sturende fiets beter bij jou zal passen dan alsnog voor een "veilige" endurance keuze te gaan.
De Lauf wordt in reviews toch nog geloofd over zijn sportieve eigenschappen maar gaat toch aan het kortste eind trekken denk ik. Ik heb besloten dat ik hem toch te lelijk vind nadat ik 'm met spatborden heb gespot. (Google tip)Ernie C. schreef: ↑25 feb 2025 10:34 Overigens verwissel ik de Origine en de Addict hierboven. De Addict heeft een stack van 633, de Origine 623. Dan nog heeft die een stuur met 7mm minder reach en win je bijna 1cm door de Domane zonder spacers te rijden en de Origine met 3cm. Dan gaat het dus echt maar om 1cm stuurpen.
De Origine is in het rijtje wel het minst endurance qua karakter. Aangezien je in geval van nood dus hetzelfde kan zitten als opeen spacerloze Domane, maar ook flink wat sportiever, is het zowel een veilige keuze als de meest avontuurlijke. Het zou mijn keuze in ieder geval zijn.
De Lauf is natuurlijk ook wel zeldzaam, maar die heeft wel een erg luie balhoofdhoek. Ik denk dat die uiteindelijk tegen gaat vallen omdat die qua karakter teveel richting de Domane zit (semi-gravel).
Ok op zich wel grappig, ik hou je op de hoogteRideTheWaves schreef: ↑27 feb 2025 10:08 Ben heel benieuwd waar je voor gaat. Ben zelf ook aan het kijken naar bijna exact dezelfde fietsen. Ben een fractie kleiner dan jij bent, maar wil ook sowieso mijn eigen set wielen zeker meenemen en wil ook liever SRAM dan Shimano. Zowel over Rival als Force erg tevreden, mechanisch en elektrisch. Red is me gewoon te duur. Jij zult, net als ik, waarschijnlijk geen lichtgewicht zijn, maar ik ga toch wel erg graag hier in de omgeving (Zuid-Limburg) de hellingen op. Ik had ook al eens zitten kijken naar voorgaande suggestie: opbouwen van een Defy frame met Force. Ik wil graag net iets meer endurance dan de SuperSix, maar toch nog 'sprightly'; het moet nog vinnig een heuveltje op kunnen.
Anyways, houd ons op de hoogte! Veel wijsheid toegewenst!