Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gehoorschade door fietsen?

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 24 feb 2025 20:12

Ik heb een tijdje cat-ears gebruikt en ook zelf wat in elkaar geknutseld met naald en draad. Het helpt een beetje bij een bepaalde houding,maar niet veel.
Als ik mijn helmbandjes een kwart slag draai (dus haaks op de rij richting) bereik ik hetzelfde effect.
De laatste jaren gebruik ik oorplugjes.
older Budweiser

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 24 feb 2025 20:17

koeroeur schreef: 24 feb 2025 20:00
Als je gewoon even je hand voor je oor houdt als een schelp, maakt dat een enorm verschil.
Die Catears ook al diverse keren bekeken, maar de look weerhoudt me echt van een aankoop.
Zou een soort cup die je aan je straps bevestigt niet kunnen werken? Een soort zachte kunststof die gewoon je oor bedekt.
Dat met die hand ken ik ook, werkt veel beter dan die cat-ears (nadeel is dat het sturen lastiger gaat :D ) Ik heb er ook aan gedacht om een kunststof schelp te 3D printen en die dan met tie-wraps aan de helm bandjes te bevestigen.
older Budweiser

Edwin
Admin

Gebruikersavatar Edwin 24 feb 2025 20:20

Orlok schreef: 24 feb 2025 18:15 Een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) vormt de basis van het arbobeleid van elk bedrijf. ...... Het is voor elk bedrijf verplicht om een RI&E te hebben.
Nederlandse wielerploegen ..... vallen hier ook onder. M.a.w. hoe is dat bij hun geregeld.?
Goeie vraag, ik verwacht eigenlijk niet dat ze hier erg mee bezig zijn. Maar misschien heb ik het helemaal mis, ik ga er eens achteraan want ik ben nu ook wel benieuwd.

Kilowatt schreef: 24 feb 2025 20:12 Ik heb een tijdje cat-ears gebruikt en ook zelf wat in elkaar geknutseld met naald en draad. Het helpt een beetje bij een bepaalde houding,maar niet veel.
Als ik mijn helmbandjes een kwart slag draai (dus haaks op de rij richting) bereik ik hetzelfde effect.
De laatste jaren gebruik ik oorplugjes.
Hoor je dan het overig verkeer nog wel?
Afbeelding | Afbeelding

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 25 feb 2025 06:52

Interessant onderwerp.
Ik sluit mij aan bij de eerder gedeelde ervaringen van de cat-ears. Ik heb de indruk dat ze wel iets doen, maar verwacht er geen wonderen van.

In hoeverre zou de vorm en stand van de oorschelp nog van invloed kunnen zijn?
Terwijl sommigen nog redelijk normaal met elkaar kunnen praten ben ik onbereikbaar voor mensen zonder het stemvolume van een megafoon.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 25 feb 2025 07:16

Zeer interessant dit. Ook top dat juist dit soort zaken waar, ik in ieder geval, je nooit bij stil staat onder de aandacht worden gebracht.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 25 feb 2025 07:45

Grappig, als ik harde tegenwind heb, hoor ik ook vrij laat een auto achter me (daar heb ik een garmin radar voor). Maar ik heb het nooit als hinderlijk ervaren. Sterker nog, bulderende wind in je oren en daar stamp jij dan tegenin, geeft wel een lekker gevoel. Nooit bij stilgestaan dat dat wel eens slecht voor je gehoor kan zijn. Zet me toch aan het denken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 feb 2025 08:12

Ik fiets normaal altijd met helm. Maar niet bij woon-werk verkeer. Een ritje van 5 km naar het station. Toch is mijn woon-werk fiets ook niet echt traag, kruissnelheid is ongeveer 25 kmh. Brug af, wind mee gaar het naar de 35. En ik merk NUL verschil in rijden met helm of zonder helm. Ik heb wel ooit met oortjes in gereden en dat vond ik echt super rampzalig. Ik kon me totaal niet voorstellen dan anderen dat voor hun lol deden. Ik vond de windruis met oortjes is echt 100% verschrikkelijk. Ik heb ook zo mijn twijfels bij e genoemde 30 kmh, 3 Bft tegenwind en 100 db. Waar komen die getallen vandaan, want ik ervaar dat zelf totaal niet? Honderd db is vergelijkbaar met een drilboor, 1 m afstand. En dat is toch echt van andere herrie categorie.
Live fast; die young. mijn blog

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2025 08:19

100db is echt heel veel. Een stofzuiger komt op 74db en die wint het met gemak. Sowieso qua irritatie ;-)

Ben wel benieuwd naar je onderzoekje!
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 25 feb 2025 08:28

De vorm van je hoofd en je oor zal ongetwijfeld ook een (grote) rol spelen, nog los van de stand van je hoofd.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 25 feb 2025 08:40

Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 25 feb 2025 09:28

Kwam dit tegen als ik 'cup ear cycling' googelde

Afbeelding
Afbeelding

Dit overzichtje ook gevonden
https://www.cat-ears.com/wind-noise-reduction-products

Cat ears alternatief die er wat gestroomlijnder uitziet
https://wind-blox.com/
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

7Wattperkg
Forum-lid

7Wattperkg 25 feb 2025 10:46

Edwin schreef: 24 feb 2025 16:45 Net een setje Cat Ears besteld, ik wil het zelf wel eens ervaren. Ziet er niet uit, maar ik las ergens dat je ze moet beschouwen als de bakkebaarden van Elvis, dan wordt het al een stuk beter :lol:
Dan beter Roger de Vlaeminck ;)

Plaats reactie