Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Kleding: made in EU

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 mar 2025 19:41

Tactic (en alle merken waar ze kleding voor maken zoals LSRF)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2025 19:51

franciscus82 schreef: 02 mar 2025 19:17de factor arbeid is zeker in Europa het duurste deel van een productieproces.
Dit is een van DE redenen waarom steeds meer productie naar buiten de EU verhuisd. En naast de betaalbaarheid van arbeid is het ook steeds meer de beschikbaarheid van arbeid die problematisch wordt.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

DDX
Forum-lid HC

DDX 02 mar 2025 19:52

Futurum (eigen merk van futurumshop)
'De productie van FUTURUM wordt gedaan in Europa. De gebruikte stoffen worden veelal gemaakt in Italië en de productie zelf vindt veelal in Portugal plaats'

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 02 mar 2025 19:54

franciscus82 schreef: 02 mar 2025 19:17
Tussendoor schreef: 02 mar 2025 19:07 Leuk een label "made in (willekeurige EU-land)", maar komen dan alle materialen/grondstoffen ook uit de EU of wordt hier alleen de boel in elkaar genaaid?
Nu wil ik niet als een zeikerd overkomen maar ik vind dit een beetje een zeur opmerking.

En 'alleen de boel in elkaar genaaid'..., de factor arbeid is zeker in Europa het duurste deel van een productieproces.

Veel merken zijn hier aardig transparant over, zeker de tot nu toe genoemde hier. Ik zou zeggen, ga naar hun websites en lees je in.
Ik heb dat bij de eerste in het lijstje (Gobik) proberen te vinden, maar heb het tussen alle blabla-markerting en succesverhalen niet kunnen vinden.

En ik wil niet als een zeur overkomen, maar het lijkt me handig/logisch als de personen die een merk noemen ook het 'bewijs' leveren.....

RKN
Forum-lid

Gebruikersavatar RKN 02 mar 2025 19:59

Volgens Google is Gobik "made in Spain"

Zal productielocaties nog wel een keer aan het lijstje toevoegen

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 02 mar 2025 20:11

Made in Moldova staat in de meeste Castelli kleding die ik heb. Komt doorgaans niet uit de goedkoopste lijnen van Castelli. Van de website word ik overigens niet veel wijzer. Bij Gobik hangt er een 'made in Spain' label in de broeken die ik heb.
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 02 mar 2025 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 02 mar 2025 20:18

Parentini ;)
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 02 mar 2025 20:25

RKN schreef: 02 mar 2025 19:59 Volgens Google is Gobik "made in Spain"
Ja DAT vind ik ook. Maar wat betekent dan "made"....??

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 mar 2025 21:15

"Made in :? "

Made in, maar waar dan precies. Voor mosselen geldt dat die een half jaar in de Noordzee worden gekweekt en op het eind van hun leven nog 24 uurs in Zeeuwse wateren vertoeven en plots zijn het 'Zeeuwse' mosselen. Want die kreet Zeeuws verkoppt lekkerder. Hoe zit dat dan met kleding? Waar komen alle grondstoffen vandaan. Lycra, katoen, stiksel, rits, zeem. En waar produceert wie wat nu precies? Made in Spain? Zit de kleding fabriek in Alicante, bediend door goedkope illegale arbeiders uit Tunesie? Of zetten ze er alleen nog een logo op? Of zit de wereld mooier in elkaar dan mijn cynisme?
Live fast; die young. mijn blog

Crimby
Forum-lid

Crimby 02 mar 2025 21:39

rob74 schreef: 02 mar 2025 21:15 "Made in :? "

Made in, maar waar dan precies. Voor mosselen geldt dat die een half jaar in de Noordzee worden gekweekt en op het eind van hun leven nog 24 uurs in Zeeuwse wateren vertoeven en plots zijn het 'Zeeuwse' mosselen. Want die kreet Zeeuws verkoppt lekkerder. Hoe zit dat dan met kleding? Waar komen alle grondstoffen vandaan. Lycra, katoen, stiksel, rits, zeem. En waar produceert wie wat nu precies? Made in Spain? Zit de kleding fabriek in Alicante, bediend door goedkope illegale arbeiders uit Tunesie? Of zetten ze er alleen nog een logo op? Of zit de wereld mooier in elkaar dan mijn cynisme?
Tja altijd lastig. Tijd dat er uniforme materiaalpaspoorten komen voor alle producten. Dat is er nu wel voor gebouwen.

Maargoed ik denk dus ook dat alles met Made in China eigenlijk stiekem door elite westerse arbeiders gemaakt is tijdens 4 daagse werkweken en dat de kinderen daar in China enkel het logo erop stikken. Alles om het goedkoop aan te kunnen bieden.
Anyway, er zijn gewoon richtlijnen hiervoor:

De oorsprongsmarkering moet verwijzen naar het land waar het product geheel en al is vervaardigd of naar het land waar het product een laatste ingrijpende bewerking heeft ondergaan. De criteria voor ‘geheel en al verkregen’ en ‘laatste ingrijpende bewerking’ worden uitgebreid toegelicht in de ‘niet-preferentiële oorsprongsregels’ van EU-verordening 2913/92 en 2454/93.

Definitië 'laatste ingrijpende bewerking' volgens 2913/92:

Goederen bij welker vervaardiging twee of meer landen betrokken zijn geweest, zijn van oorsprong uit het land waar, in een daartoe ingerichte onderneming, de laatste ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking heeft plaatsgevonden die hetzij tot de fabricage van een nieuw produkt heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricagestadium vertegenwoordigt.

Thierry le Brun
Forum-lid

Thierry le Brun 02 mar 2025 22:12

Made ligt toch in Brabant?

Tussendoor
Forum-lid

Tussendoor 02 mar 2025 23:35

Crimby schreef:
De oorsprongsmarkering moet verwijzen naar het land waar het product geheel en al is vervaardigd of naar het land waar het product een laatste ingrijpende bewerking heeft ondergaan. De criteria voor ‘geheel en al verkregen’ en ‘laatste ingrijpende bewerking’ worden uitgebreid toegelicht in de ‘niet-preferentiële oorsprongsregels’ van EU-verordening 2913/92 en 2454/93.

Definitië 'laatste ingrijpende bewerking' volgens 2913/92:

Goederen bij welker vervaardiging twee of meer landen betrokken zijn geweest, zijn van oorsprong uit het land waar, in een daartoe ingerichte onderneming, de laatste ingrijpende en economisch verantwoorde verwerking of bewerking heeft plaatsgevonden die hetzij tot de fabricage van een nieuw produkt heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricagestadium vertegenwoordigt. [/i]
In elkaar naaien lijkt mij best wel een 'laatste ingrijpende bewerking' wat tot een 'nieuw product heeft geleid'.

Dus als alles uit een 'slecht land' komt, maar de naaimachine in Spanje staat, dan is het dus 'made in Spanje'...?

Plaats reactie