Kleding: made in EU
Ik wil graag proberen hier een lijstje te maken van fietskleding die in de EU geproduceerd wordt.
Persoonlijk haal ik (in willekeurige volgorde) om de volgende redenen mijn spullen het liefst uit de buurt:
- zo min mogelijk kinder- of dwangarbeid faciliteren
- bedenkelijke regimes niet sponsoren
- geld lokaal laten rondgaan = lokale welvaart
- milieu (geen zooi de wereld over laten vliegen)
Even in klad een voorzetje. Als dit een beetje respons krijgt, werk ik het wel wat netter uit
- Gobik
(Yecla, Spanje)
- Santini
(Italië)
- Kalas
(Productie: Tabor, Tsjechië - Stoffen: Italië/Zwitserland link)
- Etxeondo
(Castejon, Spanje)
- Pissei
(The production chain has always been 100% “Made in Italy” link)
- Velor Cycling
(Gemaakt in Europa met verantwoorde materialen en ethische productieprocessen link)
- Q36.5
("All of our equipment is developed, sourced and hand-crafted within a 350km radius around our headquarters in Bolzano" link)
- Isadore
("all the factories and manufacturers we use are in Europe" link)
- Assos
(own factory in Bulgaria, with additional capacity in Greece -geen info van Assos zelf- link)
- Futurum (eigen merk)
("De productie van FUTURUM wordt gedaan in Europa. De gebruikte stoffen worden veelal gemaakt in Italië en de productie zelf vindt veelal in Portugal plaats" link)
Parentini
("Parentini remains true to its roots, grounded in Tuscany" link)
-Tactic
- LSRF
- Le col
Persoonlijk haal ik (in willekeurige volgorde) om de volgende redenen mijn spullen het liefst uit de buurt:
- zo min mogelijk kinder- of dwangarbeid faciliteren
- bedenkelijke regimes niet sponsoren
- geld lokaal laten rondgaan = lokale welvaart
- milieu (geen zooi de wereld over laten vliegen)
Even in klad een voorzetje. Als dit een beetje respons krijgt, werk ik het wel wat netter uit
- Gobik
(Yecla, Spanje)
- Santini
(Italië)
- Kalas
(Productie: Tabor, Tsjechië - Stoffen: Italië/Zwitserland link)
- Etxeondo
(Castejon, Spanje)
- Pissei
(The production chain has always been 100% “Made in Italy” link)
- Velor Cycling
(Gemaakt in Europa met verantwoorde materialen en ethische productieprocessen link)
- Q36.5
("All of our equipment is developed, sourced and hand-crafted within a 350km radius around our headquarters in Bolzano" link)
- Isadore
("all the factories and manufacturers we use are in Europe" link)
- Assos
(own factory in Bulgaria, with additional capacity in Greece -geen info van Assos zelf- link)
- Futurum (eigen merk)
("De productie van FUTURUM wordt gedaan in Europa. De gebruikte stoffen worden veelal gemaakt in Italië en de productie zelf vindt veelal in Portugal plaats" link)
Parentini
("Parentini remains true to its roots, grounded in Tuscany" link)
-Tactic
- LSRF
- Le col
Laatst gewijzigd door RKN op 04 mar 2025 21:04, 11 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Leuk een label "made in (willekeurige EU-land)", maar komen dan alle materialen/grondstoffen ook uit de EU of wordt hier alleen de boel in elkaar genaaid?
-
- Forum-lid
Mooi topic!
Nog een paar duiten in het zakje:
Etxeondo
Pissei
La Passione (helaas recent gestopt).
Goedkoopste spul van Sportful komt uit China.
Nog een paar duiten in het zakje:
Etxeondo
Pissei
La Passione (helaas recent gestopt).
Goedkoopste spul van Sportful komt uit China.
Daar zou inderdaad nog onderscheid in gemaakt kunnen worden.Tussendoor schreef: ↑02 mar 2025 19:07 Leuk een label "made in (willekeurige EU-land)", maar komen dan alle materialen/grondstoffen ook uit de EU of wordt hier alleen de boel in elkaar genaaid?
Als jij daar inzicht in hebt, dan is die informatie van harte welkom!

-
- Forum-lid
Nu wil ik niet als een zeikerd overkomen maar ik vind dit een beetje een zeur opmerking.Tussendoor schreef: ↑02 mar 2025 19:07 Leuk een label "made in (willekeurige EU-land)", maar komen dan alle materialen/grondstoffen ook uit de EU of wordt hier alleen de boel in elkaar genaaid?
En 'alleen de boel in elkaar genaaid'..., de factor arbeid is zeker in Europa het duurste deel van een productieproces.
Veel merken zijn hier aardig transparant over, zeker de tot nu toe genoemde hier. Ik zou zeggen, ga naar hun websites en lees je in.
-
- Forum-lid