Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lage hamstring tendinopathie en trainen

AfloatCyclist
Forum-lid

AfloatCyclist 09 mar 2025 15:57

ColumsbusMJ schreef: 09 mar 2025 08:30
AfloatCyclist schreef: 08 mar 2025 17:36
ColumsbusMJ schreef: 07 mar 2025 09:12 Met klachten zoals jij beschrijft moet je ook geluk hebben met de hulpverlening die je krijgt. Sommige fysiotherapeuten/artsen hebben een stuk minder kennis over je klachten en het ontstaan dan een ervaringsdeskundige. Een ervaringsdeskundige zou je eventueel kunnen verwijzen naar de juiste hulpverlener. Ik heb zelf ook last van de hamstring en ben nog zoekende naar waar ik goed aan doe. Inmiddels een aantal fysio's, sportartsen en bikefits verder. De weg omhoog lijkt ingezet te zijn.

Krachttraining en dynamische rekken van de hamstring, een juiste positie op de fiets (zadel is o.a. wat lager gezet), heeft wel een positief effect gehad voor mij. Ik denk wel dat het per persoon zeer afhankelijk is. Jouw klachten zouden een andere ontstaansreden kunnen hebben dan de mijne en daarmee ook de behandeling. Het bezoek aan een sportfysiotherapeut met ervaring op de fiets en kennis van de hamstring is sowieso aan te raden.
Ik ben benieuwd, wat deed jij kwa inspanning tijdens jou klachten? Helemaal van de fiets? Toch blijven fietsen? En hoe veel? En welke dynamische oefeningen doe jij zoal? Bij mij lijkt dynamische oefeningen voor de training en isometrische oefeningen na de trainingen goed te werken.

En inderdaad, ik heb inmiddels ook al heel wat verschillende fysio's gezien, je moet hier inderdaad wat geluk hebben om bij de juiste te komen. De weg is ook omhoog ingezet, maar geduld wordt (helaas) op de proef gesteld.
Mijn klachten zit voornamelijk bij de aanhechting van de hamstring met de bil. Het voelt soms alsof ik op een klein balletje zit en als ik voorover strek dan ervaar ik een bandgevoel bij de bil.

Vorig jaar heb ik in maart, april en mei een stuk minder gefietst en ook op veel lagere intensiteit. In die tijd ben ik bij een fysiotherapeut geweest die vooral met dry needling de spanning uit de spier heeft proberen te prikken. Ik reageerde hier niet heel goed op.

Daarna ben ik naar een sportarts geweest, die heeft mij aangeraden mijn fietsafstelling aan te passen. Tijdens de bikefit constateerde de bikefitter dat mijn heupstand niet recht was. De bikefitter heeft mij weer doorverwezen naar een manueel therapeut. Die heeft het nodige trekwerk geleverd en dat heeft voor een verbetering gezorgd. Dit zal vanaf juni/juli zijn geweest. Op dat moment ook wat intensiever gaan fietsen en ook soms die grens opgezocht. Als de fietstocht na 24 uur nog klachten oplevert, dan ben je te ver gegaan is mij verteld. Met dat idee fiets ik nu nog rond.

Met de manueel therapeut wel opgeschoten, maar voelde nog niet als volledig herstel. Begin dit jaar naar een andere sportarts geweest die merkte op dat er een hogere spierspanning is en heeft mij doorverwezen naar een sportmedische fysiotherapeut.

Vanuit de eerste sportarts verwezen naar het Askling Protocol, dit heeft wel geholpen, maar wel tot op zekere hoogte (80/90 %).

De huidige sportmedisch fysiotherapeut merkte een krachtsverschil tussen links en rechts en hij denkt dat met krachttraining de spierspanning minder wordt en daarmee de klachten aan de hamstring ook minder worden.

Ik doe om de dag 3x 8 Single-Leg Romanian Deadlift en van de andere oefening weet ik de naam niet.

Beschrijving: ik lig met mijn rechterbeen (90 graden) over mijn linkerbeen en ik steun op mijn linkerhak. Het linkerbeen is iets gebogen en ik kom van de grond en ga weer naar beneden. (Ik gok dat het een alternatief is op de Hip Bridge) Dit doe ik ook 3 x 8 keer om de dag.

Als laatste doe ik dagelijks wat hol bol oefeningen voor de rug en superman vanuit kniezit.

Daarnaast ben ik onlangs nog eens bij een bikefitter geweest (Hans Raven) en die heeft mijn positie ook weer wat aangepast en mij gewezen op de houding op mijn fiets, dit lijkt ook effect te hebben.

Het is nog steeds zoeken naar wat de aanleiding van dit alles is geweest en ik kan weer ritjes maken op hoge intensiteit en ook voor langere duur. Het voelt alleen nog niet als voorheen, als ik een echt oplossing heb gevonden voor mijn klachten, dan hoor je van mij. Ik weet ook niet zeker of wij dezelfde klachten ervaren.

Welke oefeningen werken bij jou?
Komt redelijk overeen als bij jou. Voor mij geldt nu ook de volgende stap om krachttraining gefocust op disbalans aan te gaan werken. Daarnaast werken bridges indd wel goed. Ook foamrollen lijkt wel wat effect te hebben. Bikefits heb ik inderdaad ook gedaan en zit inmiddels goed op de fiets. Het is wel lastig, ik heb een tijdje (4weken) helemaal niets gedaan, dit had geen effect. Ook volume en intensiteit verminderen geeft niet heel direct resultaat, het lijkt bij mij ook een kwestie van geduld hebben en niet te snel weer intensiteit aan te brengen. Maar ook de ritje van >2uur lijken al te veel te zijn....

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 09 mar 2025 16:52

Okay Jans. Bedankt voor de verduidelijking. 👍🏻
Adversity is the Catalyst of Change

Plaats reactie