Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD Fast Forward

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 nov 2009 16:25

Ypuh schreef:"Je zei*" Even een kleine verbetering in de Nederlandse taal.
Ypuh schreef:Iemand die hier reageerd met 'ze zijn goed, en de naven zijn top' haalt jou niet over (Been there, done that). Jou manier van vragen nodigt echter ook totaal niet uit om een hele review te schrijven voor jou alleen.
:p
Ypuh schreef:zijn er met uitzondering mensen met ervaringen over de besproken wielset, laat staan in het bezit zijn van.
Ypuh schreef:Je begint je eerste topic op dit forum met "Ik wil...", wat al weinig ruimte over laat om jou nog over te gaan halen of te adviseren. Daarnaast stel je nul vragen over de wielen zelf, alleen de ervaringen ermee. Laat dat nou net zijn waar het internet vol mee staat.

Enerzijds meen je te weten dat haast niemand hier in het bezit is van die wielen, anderzijds zou het internet moeten vol staan met gebruikservaringen.
De 4R-c zijn nu ook niet default gelijk aan de andere wielen uit het gamma, en het kan dus zo zijn dat iemand hier specifiek zijn ervaringen met de 4R-c uit de doeken wil doen (daar dient een forum voor), en het kan zomaar gebeuren dat die ervaring nog niet eerder is gedeeld op internet. Dus kom maar op met die reviews (via de zoekfunctie zou ik alvast niet veel wijzer worden over met name de velg).
Ypuh schreef:Want schijnbaar heb je niets gedaan met het feit dat ik zei dat het goede wielen zijn, maar maak je wel tijd om een issue te beginnen over het woord 'dom' wat ik gebruikt heb.

Je laat ook wel weinig ruimte aangezien je de vraag als 'dom' omschrijft, Ypuh. Ik had graag geweten of jij die wielen hebt, en of je dan niet inhoudelijk reageert omdat je het de moeite niet waard vindt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 30 nov 2009 17:34

Wat een gezeik over een simpele vraag?! Zielige reacties en ga er verder niet (meer) op in.
Mijn ervaring van de F6R wielen met DT240 naaf is tot op heden prima (heb ze een 6 maanden)
Zeer stevig, bollen goed. (ben 80kg zwaar en heb er een 7 amateurwedstrijden mee gereden)

Merkte laatst wel dat ik een vreemd geluid hoorde toen ik het voorwiel er uit had en tussen mijn handen liet draaien (voor wie het zich niet kan voorstellen, armen naar voor en het wiel vastpakken aan de snelspanner).
Wanneer ik wat met het wiel wiebelde (draaibewegingen v/h stuur nabootste) hoorde en voelde ik wat geknars vanuit de naaf...
Ze stonden iets van een 3 weken stil. (ik laat de wielen normaal wekelijks wat bollen tegen lagerslijtage)
Denk echter dat ze nog wel perfect bollen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 30 nov 2009 18:02

Sto3mp3n schreef: Ze stonden iets van een 3 weken stil. (ik laat de wielen normaal wekelijks wat bollen tegen lagerslijtage).

Huh? Waar is dat goed voor dan?
Less is bore

tiest
Forum-lid HC

tiest 30 nov 2009 19:22

Sto3mp3n schreef: Ze stonden iets van een 3 weken stil. (ik laat de wielen normaal wekelijks wat bollen tegen lagerslijtage).

Sow mijn wielen zijn wel hard versleten nu ze al heel de winter stil staan:D

Wat een onzin zeg.

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 03 dec 2009 12:54

Ivm dat ronddraaien van de wielen...
tja, heb vroeger nog een hogere opleiding gevolgd in mechanica. Daar hebben ze ons (en mij dus) wijsgemaakt dat lagers kunnen slijten van niet te draaien.
Ik verduidelijk, leg je die plat, geen probleem, want dan is er totaal geen belasting op de lager en lagerhuis.
Eens gemonteerd en er drukt een bepaalde kracht (vb. gewicht fiets) gedurende lange tijd op eenzelfde plaats, kan dit beschadiging veroorzaken (lees: KAN).
Dit door langdurige belasting op kleine oppervlakte, en/of corosievorming op die plaatsen. Corosie (roest dus) zorgt uiteraard helemaal voor niet meer goed bollen van lagers.
Door af en toe ne keer nen draai te geven aan het wiel wanneer je die fiets of het wiel passeert kan je dit voorkomen.
Olie en smeermiddel komt weer lekker overal in de lager en klaar.
'k doe dit enkel om dit proberen te voorkomen. Dit wil niet zeggen dat elke lager dit zal overkomen.
Wat wel zeker is, is dat ijzer/staal (want geen enkele lager is van inox!!) roest in contact met lucht. Gezien lucht in een lager komt.... Verder plaatje moet er niet bij denk ik?
En TiesT, 't is niet omdat lagers verslijten dat daarmee wielen versleten zijn.
'k Gaf enkel mijn eerlijke mening over de wielen aan diegene die de vraag gesteld heeft.
Daar zal ie meer aan gehad hebben dan aan uw reactie peins ik... :-p

baron062
Forum-lid

baron062 03 dec 2009 13:08

Sto3mp3n schreef:Ivm dat ronddraaien van de wielen...
tja, heb vroeger nog een hogere opleiding gevolgd in mechanica. Daar hebben ze ons (en mij dus) wijsgemaakt dat lagers kunnen slijten van niet te draaien.
Ik verduidelijk, leg je die plat, geen probleem, want dan is er totaal geen belasting op de lager en lagerhuis.
Eens gemonteerd en er drukt een bepaalde kracht (vb. gewicht fiets) gedurende lange tijd op eenzelfde plaats, kan dit beschadiging veroorzaken (lees: KAN).
Dit door langdurige belasting op kleine oppervlakte, en/of corosievorming op die plaatsen. Corosie (roest dus) zorgt uiteraard helemaal voor niet meer goed bollen van lagers.
Door af en toe ne keer nen draai te geven aan het wiel wanneer je die fiets of het wiel passeert kan je dit voorkomen.
Olie en smeermiddel komt weer lekker overal in de lager en klaar.
'k doe dit enkel om dit proberen te voorkomen. Dit wil niet zeggen dat elke lager dit zal overkomen.
Wat wel zeker is, is dat ijzer/staal (want geen enkele lager is van inox!!) roest in contact met lucht. Gezien lucht in een lager komt.... Verder plaatje moet er niet bij denk ik?
En TiesT, 't is niet omdat lagers verslijten dat daarmee wielen versleten zijn.
'k Gaf enkel mijn eerlijke mening over de wielen aan diegene die de vraag gesteld heeft.
Daar zal ie meer aan gehad hebben dan aan uw reactie peins ik... :-p

De samenvatting:

Stilstand is achteruitgang!

:D

red_vfr
Forum-lid

red_vfr 03 dec 2009 13:10

Wat bedoel je met bollen van lager??? en slecht bollen of goed bollen?

Volgens mij staan je lagers goed in het vet, of industrie lagers zijn zelfs compleet dicht. het gewicht is peanuts dus dat zal echt geen invloed hebben. Ook is het staal wel behandeld/gecoat daarom glinsteren ze zo mooi. Ik heb zelf ook "hogere mechanica" gehad, maar hier nog nooit van gehoord.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2009 14:49

Blijft bij mij onder de noemer kolder vallen.
In zeer, zeeeeeer zeldzame gevallen met een zware statische belasting zou het kunnen, maar niet bij een fietswiel.
En wat dat lucht betreft: de kogels zitten helemaal onder het vet, komt geen lucht bij.
Less is bore

sto3mp3n
Forum-lid

sto3mp3n 04 dec 2009 15:31

Daniel1975 schreef:Blijft bij mij onder de noemer kolder vallen.
In zeer, zeeeeeer zeldzame gevallen met een zware statische belasting zou het kunnen, maar niet bij een fietswiel.
En wat dat lucht betreft: de kogels zitten helemaal onder het vet, komt geen lucht bij.

Sorry mannen, 'k wou niemand fabeltjes verkopen, enkel vertellen wat ze mij destijds hebben wijsgemaakt.
Excuses voor de foutieve berichtgeving dus.

joostvanbezooijen
Forum-lid

Gebruikersavatar joostvanbezooijen 04 dec 2009 15:49

Nu de lagermythe gekraakt is even een kwijlplaatje ter afsluiting. Ik heb wel eens slordigere magazijnen gezien. Hier zou ik best eens 10 minuten gratis willen winkelen.

[img=http://img697.imageshack.us/img697/1162/wheelstock.jpg]

Plaats reactie