Van cantilever naar V-brakes
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Misschien handig om even te vertellen op wat voor fiets ze moeten komen. Op een CX kan je geen V-brakes monteren. Dan moet je idd de mini hebben. Een race shifter heeft een te korte kabel beweging voor V-brakes.
Het gaat idd om een cx fiets. Dus dan heb ik de mini nodig.japiecarbon schreef:Misschien handig om even te vertellen op wat voor fiets ze moeten komen. Op een CX kan je geen V-brakes monteren. Dan moet je idd de mini hebben. Een race shifter heeft een te korte kabel beweging voor V-brakes.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Normale passen uiteraard wel, maar de mini v-brakes hebben minder hefboom, waardoor het remeffect lijkt op die van cantileverremmen. Dan kun je ook de oude remgrepen gebruiken. Tektro is naar mijn ervaring een minder merk. Avid zou mijn voorkeur hebben.
Voor het monteren van v-brakes met racegrepen gebruik je een adjuster in de kabel boven op de rem in plaats van de V-pipe die de kabeltrek aanpast.
Voor het monteren van v-brakes met racegrepen gebruik je een adjuster in de kabel boven op de rem in plaats van de V-pipe die de kabeltrek aanpast.
Welke remhendel zou het meest geschikt zijn icm een V-brake op een racestuur. Dus niet voor mini V-brake.
Ik heb tot nu toe de Tektro Rl520 gezien maar weet niet of deze voldoende remkracht geeft.
Het gaat dus maar om een (voor) gezien ik met een single voorblad rijd.
Ik heb tot nu toe de Tektro Rl520 gezien maar weet niet of deze voldoende remkracht geeft.
Het gaat dus maar om een (voor) gezien ik met een single voorblad rijd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Er is natuurlijk geen verband tussen het enkele voorblad en de remgrepen, wel met het feit dat je kennelijk kiest voor een enkele velgrem. Kies de remgreep die het beste bij je fiets past met gebruik van de adjuster, die de remkracht reduceert. Je moet dus eerder bezorgd zijn voor een teveel aan remkracht. Zoals Shimano BL-R400. €15,- heb ik ergens gezien.
Met de Tektro heb je geen adjuster nodig.
Met de Tektro heb je geen adjuster nodig.
Omdat ik met een single voorblad rijd kan ik kiezen voor een andere remhendel voor. Achterrem blijft wel gehandhaafd. Gezien er nu sprake is van ook een achterrem dan zou er toch minder zorg zijn over teveel aan remkracht aan de voorkant?klimmer schreef:Er is natuurlijk geen verband tussen het enkele voorblad en de remgrepen, wel met het feit dat je kennelijk kiest voor een enkele velgrem. Kies de remgreep die het beste bij je fiets past met gebruik van de adjuster, die de remkracht reduceert. Je moet dus eerder bezorgd zijn voor een teveel aan remkracht. Zoals Shimano BL-R400. €15,- heb ik ergens gezien.
Met de Tektro heb je geen adjuster nodig.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik zie nog altijd geen verband tussen het enkele voorblad en de remgreep. Maar, à la.... Een teveel aan remkracht betekent blokkeren. Dat wil je toch niet? Overigens levert de voorrem van een fiets minstens 80% van de remkracht. Die gebruik je bijna uitsluitend. Achterrem is om bij te remmen bij hoge snelheden.
Je voorvoor-laatste bericht is van bijna 2 jaar terug. Het zou zomaar kunnen dat je in de tussentijd allerlei keuzes hebt gemaakt, waar wij (ik in elk geval) geen weet van hebben. Ik ga uit van een gewone singlespeed opzet. Zo moet je mijn advies lezen.
Ik zie nu dat je dit topic hebt gekaapt van TS. Dan stap ik eruit.
Je voorvoor-laatste bericht is van bijna 2 jaar terug. Het zou zomaar kunnen dat je in de tussentijd allerlei keuzes hebt gemaakt, waar wij (ik in elk geval) geen weet van hebben. Ik ga uit van een gewone singlespeed opzet. Zo moet je mijn advies lezen.
Ik zie nu dat je dit topic hebt gekaapt van TS. Dan stap ik eruit.
Zal het even verder toelichten ter verduidelijkingklimmer schreef:Ik zie nog altijd geen verband tussen het enkele voorblad en de remgreep. Maar, à la.... Een teveel aan remkracht betekent blokkeren. Dat wil je toch niet? Overigens levert de voorrem van een fiets minstens 80% van de remkracht. Die gebruik je bijna uitsluitend. Achterrem is om bij te remmen bij hoge snelheden.
Je voorvoor-laatste bericht is van bijna 2 jaar terug. Het zou zomaar kunnen dat je in de tussentijd allerlei keuzes hebt gemaakt, waar wij (ik in elk geval) geen weet van hebben. Ik ga uit van een gewone singlespeed opzet. Zo moet je mijn advies lezen.
Voor rijd ik met single en achter met 10 speed. Heb dus geen voorderi meer dus dat scheelt schakelen.
Van canti's ben ik toen overgestapt naar mini v-brakes met travel agent. Ben niet helemaal tevreden en zeker niet over het afstellen. Remkracht vind ik persoonlijk geen echte voorruitgang op de Canti's.
Nu wil ik aan de voorkant alleen de mini V-brake vervangen voor een gewone V-brake met een remhandel die daar voor geschikt is.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Cane Creek Drop V is ook een optie.
Of een disc vork regelen en een TRP Hylex rem, dan heb je zeker remkracht genoeg. Maar misschien kun je dan beter een andere fiets kopen want ik neem aan dat dit een low budget oplossing moet zijn, anders ga je geen twee verschillende remgrepen monteren.
Of een disc vork regelen en een TRP Hylex rem, dan heb je zeker remkracht genoeg. Maar misschien kun je dan beter een andere fiets kopen want ik neem aan dat dit een low budget oplossing moet zijn, anders ga je geen twee verschillende remgrepen monteren.
Campagnolo Ultra Dork
De vork is wel disc compatibel maar naast een TRP Hylex rem zal ik dan ook een voorwiel met schijf moeten vinden. Volgend project wordt wel een frame met remschijven.Ernie C. schreef:Cane Creek Drop V is ook een optie.
Of een disc vork regelen en een TRP Hylex rem, dan heb je zeker remkracht genoeg. Maar misschien kun je dan beter een andere fiets kopen want ik neem aan dat dit een low budget oplossing moet zijn, anders ga je geen twee verschillende remgrepen monteren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein