Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Baanfiets net iets anders

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 dec 2008 09:27

[quote="Daveke"]Chris Boardman 445 watt bij 69 kilo (6.44w/kg)
Tony Rominger 468 watt bij 65 kilo (7.2w/kg)
Miguel Indurain 477 watt bij 79 kilo (6,03w/kg)
Eddy Merckx 485 watt bij 75 kilo (6,46w/kg)

(...) Wat ik er mee wil zegge, Absoluut wattage wil nog niks zeggen, kijk ook eens naar het gewicht van een renner, een grotere-zwaardere renner produceert meer vermogen dan een klimgeit. Hou daarnaast nog eens rekening met uitgebalanceerde posities en aerodynamische houdingen en men realiseert zich dat de mannen hierboven beschreven een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd die ik niet zomaar jan-en-alleman na zien doen.

Just my 2 cents
[/quote]

Voor een vlakke tijdrit, zeker op een ligfiets, is het natuurlijk complete onzin wat je schrijft :-) Absoluut vermogen zegt eerder alles dan!
(Dat de door jou genoemde prestaties uitzonderlijk zijn, daar ben ik het mee eens hoor)

@Scepticus; waarom? Lijkt me dat je op een 'bukfiets' een gunstiger romphoek hebt (denk aan de hamstrings die de heup helpen strekken bijv.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

corniel
Forum-lid HC

corniel 24 dec 2008 09:49

@53x11: op een buktijdritfiets kost de houding volhouden ook veel kracht. Wat zwaarder weegt: de guntigere romhoek, of het 'relaxte' liggen, weet ik niet. Maar ik neig naar het relaxte.

@Daveke: de ts-er had het over de huidige conditie van Boardman, niet over toen in z'n record reed. :) En het zou maar kunnen dat ie daarmee een punt heeft. :)

Absoluut Wattage zegt in dit soort omstandigheden heel veel. Maar het meeste zegt earodynamica.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 dec 2008 10:03

Volgens mij valt het wel mee hoeveel kracht het kost om een houding vast te houden op een gewone fiets (ga maar eens in je ligstuur liggen op een stilstaande fiets; hou je best lang vol hoor!). Het kost je in ieder geval geen extra mechanisch vermogen (want statisch). Ik kan me daardoor niet veel voorstellen bij een voordeel bij 'relaxed' liggen.

Bijna al het geleverde vermogen gaat inderdaad op aan aerodynamica. Anders dan bij gewone fietsen, waarbij lichaamsmaten en houding een grote invloed kunnen hebben op de luchtwrijving bij een bepaalde snelheid, is bij een ligfiets de luchtwrijvingsconstante een min of meer vast gegeven lijkt me.
baanfiets kopen?

corniel
Forum-lid HC

corniel 24 dec 2008 10:34

@53x11: op een dergelijke ligfiets is er idd weinig winst of verlies te behalen op het earodynamisch vlak. Of het moet strakkere kleding zijn.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 24 dec 2008 11:21

Zo'n kuip helpt dan weer wel, maar ik neem aan dat dit niet mag.

Enneh: earodynamisch, heeft dat iets met je oren te maken?? ;-)
baanfiets kopen?

Plaats reactie