Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Carbon Pina F3:13 en F4:13

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 25 mei 2008 20:14

Waar ik me bij pina vooral aan stoor is de uitgekookte marketingstrategie. Die is louter berust op winstbejag en heeft met het maken van goede producten volgens mij nog maar weinig te maken.
Allereerst durfde pina het niet aan om carbonframes onder eigen naam te verkopen. Daar gebruikten ze de naam opera voor. Toen de markt echter begon te schreeuwen om carbonframes, kwamen ze ineens wél met een eigen carbonframe(de F4:13). Het jaar daarna kwamen ze met de paris (sneu voor diegenen die net een F4:13 gekocht hadden!!) gevolgd door de goedkopere F3:13. En afgelopen jaar kwam de prince(sneu voor diegenen die het seizoen ervoor een paris gekocht hadden!!).

Kortom, slimme marketing mensen daar bij pinarello, maar met het maken van technisch onderscheidende kwaliteit heeft het niets meer te maken. Ik vind het echt een showmerk geworden dat ook nog eens veel te veel geld durft te vragen voor haar producten.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 mei 2008 20:35

Slimme marketing??? of domme consumenten?

Het is gewoon zo dat de consumenten (lees de televisie-kijkers die fietsen) gewoon willen rijden waar de profs op rijden en mee rijden.

Trek zou nooit zo populair zijn geworden, zonder Lance Armstrong!
Hetzelfde geldt nu voor Cervelo, door het succes van CSC, ook Pinarello lift gedeeltelijk mee met de successen Caisse d'espagne.

Het is nu eenmaal zo dat niet iedereen zich een Prince of een C50 kan veroorloven, dus zijn er ook meer betaalbare modellen voor de gewone "sterveling" die op een Pina wil rijden.

Ik denk niet dat je er wakker van ligt als je vorig seizoen een Paris had gekocht, gezien het aanzienlijke prijsverschil met een Prince.

Tenslotte kies je er toch zelf voor of je op een duits frame (value for money) of een Pinarello of Colnago (overprijsd) koopt. Er is niemand die je dwingt!

Maar ja, we spiegelen ons maar wat graag aan de profs........ ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 25 mei 2008 21:44

colnagofreak schreef:Slimme marketing??? of domme consumenten?

Het is gewoon zo dat de consumenten (lees de televisie-kijkers die fietsen) gewoon willen rijden waar de profs op rijden en mee rijden.

Trek zou nooit zo populair zijn geworden, zonder Lance Armstrong!
Hetzelfde geldt nu voor Cervelo, door het succes van CSC, ook Pinarello lift gedeeltelijk mee met de successen Caisse d'espagne.

Het is nu eenmaal zo dat niet iedereen zich een Prince of een C50 kan veroorloven, dus zijn er ook meer betaalbare modellen voor de gewone "sterveling" die op een Pina wil rijden.

Ik denk niet dat je er wakker van ligt als je vorig seizoen een Paris had gekocht, gezien het aanzienlijke prijsverschil met een Prince.

Tenslotte kies je er toch zelf voor of je op een duits frame (value for money) of een Pinarello of Colnago (overprijsd) koopt. Er is niemand die je dwingt!

Maar ja, we spiegelen ons maar wat graag aan de profs........ ;)


Ik wil hier niet cervelo een beetje gaan zitten promoten, maar zij maken alleen maar producten die voor profs bedoeld zijn en die ook een aanzienlijk kwaliteitsniveau hebben. Zij bouwen geen betaalbare frames om de grote massa te voorzien! Tuurlijk hebben ze veel te danken aan de CSC ploeg, maar riis werd niet betaald om voor cervelo te kiezen. Hij heeft die keuze gemaakt omdat cervelo gewoon goede fietsen maakt die van deze tijd zijn. Ik heb voor mijn R3 een C50 gereden, daarvoor een C40 en nog eerder een prince. Die fietsen kunnen gewoon niet tippen aan waar ik nu mee rijd! Maar genoeg offtopic nu.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 mei 2008 21:57

Ook Cervelo doet gewoon mee met het marketing circus, ik geloof helemaal niets van het verhaal dat enkele profs graag wat rechterop wilde zitten, en dat hieruit de RS is ontstaan!

Dit is gewoon aan de wensen van toerders te voldoen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27865
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2008 22:00

maar riis werd niet betaald om voor cervelo te kiezen. Hij heeft die keuze gemaakt omdat cervelo gewoon goede fietsen maakt die van deze tijd zijn.
Riis doet dit graag zo voorkomen en zo stond het inderdaad ook de Muur (editie Karsten Kroon) die je waarschijnlijk als bron gebruikt. Toch is de werkelijkheid anders. Cervelo betaalt dik om CSC te mogen sponsoren en als er een ander merk was geweest die meer had geboden had CSC op een ander merk gereden. Klaar.

janjmagic
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2008 21:22

janjmagic 25 mei 2008 22:14

Tuurlijk is dat zo! Als Canyon twee ton meer zou betalen reden die gasten op een Canyon!
havana schreef:
maar riis werd niet betaald om voor cervelo te kiezen. Hij heeft die keuze gemaakt omdat cervelo gewoon goede fietsen maakt die van deze tijd zijn.
Riis doet dit graag zo voorkomen en zo stond het inderdaad ook de Muur (editie Karsten Kroon) die je waarschijnlijk als bron gebruikt. Toch is de werkelijkheid anders. Cervelo betaalt dik om CSC te mogen sponsoren en als er een ander merk was geweest die meer had geboden had CSC op een ander merk gereden. Klaar.
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 25 mei 2008 22:26

havana schreef:
maar riis werd niet betaald om voor cervelo te kiezen. Hij heeft die keuze gemaakt omdat cervelo gewoon goede fietsen maakt die van deze tijd zijn.
Riis doet dit graag zo voorkomen en zo stond het inderdaad ook de Muur (editie Karsten Kroon) die je waarschijnlijk als bron gebruikt. Toch is de werkelijkheid anders. Cervelo betaalt dik om CSC te mogen sponsoren en als er een ander merk was geweest die meer had geboden had CSC op een ander merk gereden. Klaar.


Mijn bron is niet de muur. Ik heb het riis eens in een stukje ergens op internet horen verkondigen. Als het niet zo is ook prima. Je bent wel goed op de hoogte hè? Ik zou bijna denken dat je zelfs weet hoeveel cervelo betaald.... ;)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 mei 2008 22:27

Vraag blijft natuurlijk dan nog steeds of ook de TS speis gekozen heeft voor Pina door de naamsbekendheid, of omdat hij de fiets gewoon mooi vind of dat hij denkt dat de fiets gewoon erg goed is?

Ik ben wel benieuwd nu, want dan werkt het marketing verhaal dus goed! ;)

De wielersport sponseren blijft een relatief goedkope manier om je naamsbekendheid te vergroten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

speis
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2007 20:33

speis 25 mei 2008 22:44

colnagofreak schreef:Vraag blijft natuurlijk dan nog steeds of ook de TS speis gekozen heeft voor Pina door de naamsbekendheid, of omdat hij de fiets gewoon mooi vind of dat hij denkt dat de fiets gewoon erg goed is?

Ik ben wel benieuwd nu, want dan werkt het marketing verhaal dus goed! ;)

De wielersport sponseren blijft een relatief goedkope manier om je naamsbekendheid te vergroten.


Hehe, eind deze week zal ik de knoop doorhakken. Ik heb de keuze uitgesteld door de toch wel bruikbare replies op deze thread, door dus te gaan kijken naar minder bekende, maar daarom zeker niet mindere frames. Ik zal hieromtrent dus nog enig onderzoek op internet moeten verrichten. De hoofdreden voor deze thread, was of ik kwalitief, met de F3:13, een slecht frame (carbon) koop, en niet dat ik op mijn tellen moet passen bij klimmen en dalen.

Daarnaast hebben jullie natuurlijk gelijk, dat ik de F13 en dus ook 14, gewoon schitterend vormgegeven fietsen vindt.

Wordt dus vervolgt.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 mei 2008 22:54

Ik denk niet dat je met de F3:13 een slecht frame koopt, maar voor minder geld koop je vast en zeker een kwalitief net zo goed frame! Denk eens aan Stevens of Cube, en waarom moet het carbon zijn, aluminium is voor nog minder geld ook een goede optie.

Maar ook met de F3:13 koop je echt geen kat in de zak en kun je met een gerust hart klimmen en afdalen. Het is maar wat je er zelf voor over heb!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

speis
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 jan 2007 20:33

speis 25 mei 2008 22:56

ponsteen schreef:Nou ja, Canyon. Als je aan het kijken bent voor een Pina F3 of F4, dan is een knalharde wedstrijd Canyon wel effe iets heel anders. Effe gekeken in het jaaroverzicht 2007 van FIETS. De F13 staat op pagina 50 van het januari nummer van 2007. Het gebruikte carbon is anders (minder laagjes bij de F3), hij weegt 200 gram meer, de vork weegt 500 t.o. 375 voor de F4, en de F3 is een stukje stijver qua torsie en bracketstijfheid. Al met al een prachtige allround / toerfiets. Met 1500 gram is de F3 natuurlijk vrij zwaar (anderhalve kg minder zwaar kan ook voor dat geld), maar daar koop je de Pina niet voor.


Ponsteen, wat is de conclusie volgens het blad betreffende deze F3:13?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 26 mei 2008 01:46

Effe wat quotes dan:

"...de Pinarello is een moderne carbon racer: relatief licht en ruim voldoende stabiel door de goede torsiestijfheid en de allround geometrie. Je voelt je geen moment onrustig of onzeker op de fiets." "De Pinarello is technisch niet meetbaar beter (dan de Red Bull Pro-Sl), maar heeft een surplus aan warme uitstraling en racehistorie." "Juist die eigenzinnig vormgeving (i.e de geovaliseerde buizen, de gebogen Onda achter- en voorvork) onderscheidt de Italiaanse fabrikant zich van de concurrentie."

Dus... Ik ben het er wel een beetje mee eens. Als je je niets aantrekt van gewicht en stijfheid, dan blijft over dat dit een ontzettend mooie fiets is (een van de mooiste naar mijn mening). Maar Veloce en de allergoedkoopste systeemwielen onder een fiets van 3000 euro (zoals in deze test), dat is wel een sterk argument om de Pina niet te nemen.

Plaats reactie