Speling op body/cassette
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Is geen enkel probleem en zoals gezegd als je je materiaal een beetje onderhoud is het enkel het buitenste lager dat kapot gaat (en dat is vervangbaar, kan zo door skf of koyo worden vervangen)
Even dit topic kicken:
Ik heb de body eraf gehaald vanwege de speling, het blijkt dus dat de lagers hiervan idd versleten zijn. Maar hoe kan ik deze lagers uit de body verwijderen? Ze lijken er nogal stevig ingeperst te zitten namelijk, zie de foto's. Lager 1 zit dus bovenop (op de foto zonder afdichtingsring), daarachter lijkt een losse ring te zitten(?) met daarachter de 2de lager.
Ik heb de body eraf gehaald vanwege de speling, het blijkt dus dat de lagers hiervan idd versleten zijn. Maar hoe kan ik deze lagers uit de body verwijderen? Ze lijken er nogal stevig ingeperst te zitten namelijk, zie de foto's. Lager 1 zit dus bovenop (op de foto zonder afdichtingsring), daarachter lijkt een losse ring te zitten(?) met daarachter de 2de lager.
Zoals Sharkman schreef:
Nu is het aan jou om te bepalen of je het zelf wil gaan vervangen
Sharkman 1 schreef:Jongens, de topic starter heeft een zonda wielset waarom verwijzen jullie hem naar shimano gereedschap.... Een zonda heeft een body met geperste lagers. Het buitenste ingeperste lager kan met wat handigheid nog wel worden vervangen (maar niet door de gemiddelde forumbezoeker).
Nu is het aan jou om te bepalen of je het zelf wil gaan vervangen
Het buitenste lager heb ik er met hamer en schroevendraaier uitgetikt, nu nog een nieuwe bestellen en deze erin zien te krijgen...
De lagermaat is overigens 26-17-5 (buitendiameter-binnendiameter-hoogte)
Wel vreemd dat deze kwetsbare lagers niet of moeilijk vervangbaar zijn, terwijl de onderhoudsvrije palletjes achterop wel als spare parts verkocht worden.
De lagermaat is overigens 26-17-5 (buitendiameter-binnendiameter-hoogte)
Wel vreemd dat deze kwetsbare lagers niet of moeilijk vervangbaar zijn, terwijl de onderhoudsvrije palletjes achterop wel als spare parts verkocht worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wat raar is is dat op je foto geen afdichting meer zit op het buitenste lager. Normaal zit er aan de buitenkant een kunststof aflsluitring/afdichting en aan de binnenzijde niet. Door eens in de zoveel tijd deze ring eruit te wippen en er vet in te spuiten kan de body eeuwig mee (zeker als je veel in de regen rijdt). Doe je dit niet dan is het of de body of de lagers vervangen.
Overigens: eruit slaat gaat met een hamer en schroevedraaier. Monteren moet me een rond stukje hout en een bankschroef o.i.d. als je de lagers er weer in slaat worden ze onevenredig belast en zijn ze in no time weer defect....
Overigens: eruit slaat gaat met een hamer en schroevedraaier. Monteren moet me een rond stukje hout en een bankschroef o.i.d. als je de lagers er weer in slaat worden ze onevenredig belast en zijn ze in no time weer defect....