FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
[quote="Storck_lover"]Wellicht een opmerking over ergonomie toevoegen?
remgrepen shimano = doorgaans erg prettig voor mensen met wat grotere handen
Aziaten hebben kleine tot zeer kleine handen dus het zou onlogisch zijn als Shimano hiervoor geen rem/schakelgrepen zou kunnen leveren.
En jawel, je moet even zoeken maar die zijn er : de ST-R700, deze hendels zijn zelfs op diepte in 2 verschillende standen te verstellen/optimaliseren.
Logisch is wel dat winkeliers dit je liever niet vertellen (als ze het uberhaupt weten) want speciaal voor jouw de hendels omwisselen (of speciaal voor jouw in de Shimano-docu zoeken) bij aankoop van een nieuwe fiets is lastig.
Althans dat is mijn ervaring bij fietsenzaken in NL.
Bij Rose ging dit geruisloos/klantvriendelijk.
Overigens zitten ze wel weer vaak standaard op dames racefietsen.
Deze hendels zijn op 105 niveau maar zijn als zodanig uiterlijk niet herkenbaar.
Dus het stoort niet op een Ultegra of DuraAce fiets.
Shimano zegt zelf in hun docu dat je dan ook de 105 voorderraileur moet gebruiken maar dat leek mij onlogisch omdat de werking van de hendels mij identiek leek. Info hierover bij de Shimano Nunspeet leerde dat je deze hendels idd gewoon kan combineren met Ultegra en DuraAce. Werkt perfect !
remgrepen shimano = doorgaans erg prettig voor mensen met wat grotere handen
Aziaten hebben kleine tot zeer kleine handen dus het zou onlogisch zijn als Shimano hiervoor geen rem/schakelgrepen zou kunnen leveren.
En jawel, je moet even zoeken maar die zijn er : de ST-R700, deze hendels zijn zelfs op diepte in 2 verschillende standen te verstellen/optimaliseren.
Logisch is wel dat winkeliers dit je liever niet vertellen (als ze het uberhaupt weten) want speciaal voor jouw de hendels omwisselen (of speciaal voor jouw in de Shimano-docu zoeken) bij aankoop van een nieuwe fiets is lastig.
Althans dat is mijn ervaring bij fietsenzaken in NL.
Bij Rose ging dit geruisloos/klantvriendelijk.
Overigens zitten ze wel weer vaak standaard op dames racefietsen.
Deze hendels zijn op 105 niveau maar zijn als zodanig uiterlijk niet herkenbaar.
Dus het stoort niet op een Ultegra of DuraAce fiets.
Shimano zegt zelf in hun docu dat je dan ook de 105 voorderraileur moet gebruiken maar dat leek mij onlogisch omdat de werking van de hendels mij identiek leek. Info hierover bij de Shimano Nunspeet leerde dat je deze hendels idd gewoon kan combineren met Ultegra en DuraAce. Werkt perfect !
Roadster
Ik heb me in de vakantie nog afgevraagd wat precies de mogelijkheden zijn voor triples bij de verschillende merken. Bij SRAM niet mogelijk, alleen compact, bij Shimano wel en bij Campa ook (min of meer dan toch, hoe zat het ook al weer).
Het blad Roadbike positioneerde Rival onder Centaur en Ultegra, ongeveer op 105 niveau. Dat deden ze vooral gezien de ouderwetse techniek van de cassette. Het zal natuurlijk nog even duren voordat de plaatsing van Rival helemaal vast komt te staan.
Het blad Roadbike positioneerde Rival onder Centaur en Ultegra, ongeveer op 105 niveau. Dat deden ze vooral gezien de ouderwetse techniek van de cassette. Het zal natuurlijk nog even duren voordat de plaatsing van Rival helemaal vast komt te staan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Campa heeft gewoon tripels alleen noemen ze ze Comp Triple. http://www.campagnolo.com/groupsets.php?gid=13&cid=all
Less is bore
Toevoeging op Daniël: Campa shifters zijn geschikt voor triples dus als je wilt kun je ook gewoon een triple crankstel van een ander merk kopen (FSA, Shimano).
Toevoeging op complete discussie: groot nadeel van Campa is toch wel de afwijkende maten en verkrijgbaarheid van kleine onderdelen zoals iets simpels als een bladboutje. Om nog maar te zwijgen over de kosten hiervan!
Toevoeging op complete discussie: groot nadeel van Campa is toch wel de afwijkende maten en verkrijgbaarheid van kleine onderdelen zoals iets simpels als een bladboutje. Om nog maar te zwijgen over de kosten hiervan!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
havana schreef: Toevoeging op complete discussie: groot nadeel van Campa is toch wel de afwijkende maten en verkrijgbaarheid van kleine onderdelen zoals iets simpels als een bladboutje. Om nog maar te zwijgen over de kosten hiervan!
En daar heb ik dan weer geen problemen mee. Het desbetreffende boutje kostte bij mij iets van 2-3 euro en lag netjes op voorraad.
Less is bore
Ik meen dat de prijs van het boutje dat blaffy nodig had 11 of 12 euro was. Per stuk, that is. 50 euro voor 4 boutjes, dat is toch van de gekken! Campagnolo gereedschap zelfde verhaal, 75 euro voor een kettingpons is niet normaal meer.
P.S. Daniel ik houd me aanbevolen voor het adres waar ik die boutjes kan krijgen voor die prijs. Lijkt me onmogelijk, aangezien de adviesprijs van de originele boutjes simpelweg vele malen hoger is.
P.S. Daniel ik houd me aanbevolen voor het adres waar ik die boutjes kan krijgen voor die prijs. Lijkt me onmogelijk, aangezien de adviesprijs van de originele boutjes simpelweg vele malen hoger is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dan hebben ze bij Van Herwerden een foutje gemaakt denk ik....
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bladboutjes zijn nog redelijk vlot verkrijgbaar. Andere onderdelen daarentregen...
Ja, je kan bij Campa héél veel onderdelen apart bestellen, maar of je die bestelling ooit binnenkrijgt is een ander verhaal. Ik wacht ondertussen al 10 maanden (!) op een rem-onderdeeltje voor m'n records. Gelukkig heb ik meer dan 1 racefiets en op m'n topfiets staan nu gelukkig 0G's.
Ja, je kan bij Campa héél veel onderdelen apart bestellen, maar of je die bestelling ooit binnenkrijgt is een ander verhaal. Ik wacht ondertussen al 10 maanden (!) op een rem-onderdeeltje voor m'n records. Gelukkig heb ik meer dan 1 racefiets en op m'n topfiets staan nu gelukkig 0G's.
Daniel1975 schreef:Dan hebben ze bij Van Herwerden een foutje gemaakt denk ik....
Nee hoor geen foutje, waarschijnlijk gewoon een stalen boutje verkocht i.p.v. de standaart titaniumen van de Record.
Die van de Record kosten inderdaat +-11 omdat het Titaniume en dus supperlichte zijn
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ah, dat verklaart de boel. Overigens ging het bij mij om een Chorus boutje.
Less is bore
Heb me vandaag zo een Titanium Record bladboutje gehaald, was al lang eentje kwijt, maar omdat ze op dat moment niet op voorraad waren toen maar een zilvere van de Chorus genomen.
Nu dus alles weer origineel en licht.
Ik betaalde €8.5 voor dit boutje.
Nu dus alles weer origineel en licht.
Ik betaalde €8.5 voor dit boutje.