Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

veldrijders Vs MTB-ers

ted038
Forum-lid

ted038 31 okt 2006 16:31

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Oktober 2006

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 31 Oktober 2006

trainen tijdens een veldtoertocht???ik kan me niet voorstellen wat voor nut dat heeft

Tuurlijk wel. Door toertochten hard te rijden doe je techniek en snelheid op in het veld. Door zelf snel te fietsen, heb ik geleerd dat je pas afscheiding krijgt na een kilometer of 20, vaak vlak voor de pauze.

En op dit punt zijn er dus mensen in de groep die bijna alles zullen doen om maar bij te blijven ???

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2006 16:52

trainen tijdens een veldtoertocht???ik kan me niet voorstellen wat voor nut dat heeft

Tuurlijk wel. Door toertochten hard te rijden doe je techniek en snelheid op in het veld.

Volgens mij rij ik dan altijd de verkeerde toertochten, alleen in Zuid-limburg heb je techniek nodig. In de rest van de toertochten is rechtdoor naar beneden in een zandafgraving het technisch hoogtepunt van de tocht. Ik zelf wel eens zo'n dramatisch slechte tocht gereden waar ik maar een keer of 20 een beetje moest remmen op 45 km...
Als je volle bak wilt rijden moet je gewoon geen toertocht gaan rijden, je kan dan veel beter een rustig rondje in het boszoeken van een paar km waar je elkaar lekker aan gort kan rijden. Achter elkaar aan jakkeren levert toch veel te veel afsnij partijen op .
Vorig jaar in een toertocht in de buurt van Nijmegen mee gemaakt dat er 2 zo zo veel haast hadden dat ze een jongen van een jaar of 11 afsnijden  omdat ze anders even moeten remmen en pas 10 seconde later weer volle bak verder kunnen. Alleen de 1e kwam langs me heen, want voordat de 2e er was heb ik het gat dicht gegooid. Het resultaat was dat hij even m'n achterband raakte en dat ik voor van alles en nog wat werd uitgescholden..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 okt 2006 17:34

Tja, ik woon in Weert, we zitten zondermeer 's zomers 2x per week in zuid Limburg...

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 31 okt 2006 17:49

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Oktober 2006

Tuurlijk wel. Door toertochten hard te rijden doe je techniek en snelheid op in het veld.

Volgens mij rij ik dan altijd de verkeerde toertochten,

Blijkbaar.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

daveke
Forum-lid

daveke 31 okt 2006 18:42

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Oktober 2006
Tja, ik woon in Weert, we zitten zondermeer 's zomers 2x per week in zuid Limburg...

Mag ik eens vragen hoe je heet, ik woon namelijk ook in Weert. Rij je toevallig bij de fietsclub van Beelen/2 Wheels?
Science of Performance!

sjezer
Forum-lid

sjezer 31 okt 2006 19:13

@ Daveke: check mail

coulthard
Forum-lid

coulthard 31 okt 2006 23:03

Veldrijders zijn ofwel wedstrijdrenners die in de winter trainen op de crosser omdat dit het meest overeenkomt met de wegfiets. Of het zijn echte crossers die, zoals al aangegeven, trainen voor een cross.Beide hebben de intensie hard te rijden, omdat ze dit nu eenmaal kunnen. MTB-ers zijn over het algemeen tourfietsers, die gewoon voor de lol een tochtje fietsen op hun eigen tempo. Met alle respect hun niveau qua techniek en conditie is meestal (beduidend) lager.
Je hebt dus conflict tissen beide groepen:Door het verschil aan conditie gaan wedstrijdrenners nu eenmaal veel sneller. En de wedstrijdrenners kunnen beter sturen en hebben een sneller reactievermogen door het koersen. Vaak houden ze dan geen rekening met het feit dat de andere fietsers minder techniek hebben. En daarnaast heb je nog de renners die het allemaal geen fuck intresseert, maar ja die heb je overal in alle categorien
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

six13freak
Forum-lid

six13freak 01 nov 2006 10:09

Daarbij komt nog dat langzame deelnemers vaak minder ervaren zijn en zo al zondermeer een relatief gevaar vormen...

Daar zou je dus met al je techniek en stuurmanskunst extra rekening mee moeten houden want andersom is geen optie. Dus niet als wildemannen er voorbij jakkeren met alle risico's van dien. Ik zou graag mijn dochtertje (beginnend mountainbikertje) eens meenemen met zo'n tocht,  maar door het asociale fietsen van velen zie ik er toch maar van af.

sjezer
Forum-lid

sjezer 01 nov 2006 12:46

Dat is echt niet nodig. Je ziet veel vaders met kinderen bij de tochten. Vaak fietsen zij een kortere afstand waardoor het parcours door minder fietsers gebruikt wordt. Tip: ik neem aan dat je dochtertje voorop rijdt?

meatball
Forum-lid

meatball 01 nov 2006 18:59

ik bike al 10jaar puur voor de lol ,maar durf toch beweren dat ik veel behendiger ben dan de meeste van die snelle jongens, de meeste vallen stil vanaf er meer dan 4 bomen bij elkaar staan
all work and no play isn\'t good at all

jannak
Forum-lid

jannak 01 nov 2006 20:54

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 31 Oktober 2006

Quote: Origineel geplaatst door sjezer op 31 Oktober 2006

Mag ik eens vragen hoe je heet, ik woon namelijk ook in Weert. Rij je toevallig bij de fietsclub van Beelen/2 Wheels?

Oei... als dat de mannen van MTB Club Weert zijn zie ik die erg vaak voorbij racen. Gelukkig vallen ze bij bosjes stil als het technisch en steil wordt ;-)
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sjezer
Forum-lid

sjezer 01 nov 2006 21:14

Tja, niet iedereen is even fanatiek of stabiel. Maar van de 40 leden zijn er toch wel enkele redelijk competitief die ook op lastige parcoursen op hun fiets blijven zitten en hard omlaag kunnen...

Plaats reactie