Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

goedkoper

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 jul 2005 19:45

>Dat je ? 50,= moet betalen is aan de andere kant ook wel logisch,
Ik weet van geen enkel ander product waar dat gevraagd wordt. Als je je auto naar de garage brengt voor een reparatie onder garantie, dan hoef je toch ook nooit iets te betalen?

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

held
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2005 20:08

held 20 jul 2005 21:13

Quoten: Origineel geplaatst door Sivle op 20 Juli 2005


Dat je € 50,= moet betalen is aan de andere kant ook wel logisch, (maar ik weet niet wat er afgesproken was...) maar als je nagaat dat de FM voor de kosten moet opdraaien zouden ze ook zo failliet zijn. Dat ligt aan de garantie, bijv. bij een framegarantie krijgt de dealer een nieuw frame, deze moet dan nog wel omgebouwd worden, deze kosten zitten niet bij de framegarantie in en zijn in principe voor de klant. Maar dat verschilt per merk, sommige fabrieken betalen ook wel de ombouwkosten aan de dealer, maar meestal is het alleen een nieuw frame dat ze dan krijgen.
Als dit komt door een montagefout van de dealer is het idd raar dat je die moet betalen, het is immers hun fout.
 


postamble();
Het is helemaal niet logisch, dat je die EUR 50 moet betalen. Je koopt een product bij een ondernemer. Wanneer het dan nodig is gebruik te maken van de garantie, valt daar, mijns inziens, ook de arbeid onder. Want als je koffiezetapparaat kapot is en de ondernemer stuurt het naar de fabrikant, die er dan arbeid aan verricht, vind jij het toch ook logisch dat je daar niets voor hoeft te betalen? Dat in dit geval de ondernemer zelf de arbeid eraan verricht en daar van de fabrikant geen vergoeding voor krijgt, valt dan gewoon onder het ondernemingsrisico, vind ik. Is de ondernemer het daar niet mee eens, moet hij dat product maar niet gaan verkopen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 jul 2005 21:19

Precies, zo zie ik het ook. Ik vraag mij trouwens af of het rechtsgeldig is om in de garantieperiode arbeidsloon te vragen om een defect te herstellen.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 jul 2005 22:05

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 20 Juli 2005

Vraag is of dat wel correct is van die verdeler. Het feit dat trapassen niet mooi in een doosje komen, heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat die uit groepen komen voor montage. Shimano/Campagnolo leveren die groepen goedkoper. Als de verdeler dan de stukken afzonderlijk verkoopt, tja...


Handel is handel, het is heus niet verboden om OEM producten te verkopen.
Ik vind het veel oneerlijker dat Shimano aan de gewone kleine dealers alleen dure aftermarket producten verkoopt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 jul 2005 23:03

Houd jezelf altijd het volgende voor: wil je supergoekoop ga dan ook niet voor top service (en zeuren om garantie). Als je twee linker handen hebt koop dan bij een goede (dure) dealer en ga niet achteraf met je "goedkope spullen"naar die "dure dealer" voor service (ik zou je ook een waanzinnige reparatierekening voorschotelen).
Strikt genomen zit er op OEM producten helemaal geen garantie (daarom zijn ze zo goedkoop) en zul je op de goodwill van de verkoper moeten bouwen. Als die 50 Euro arbeidsloon binnen drie maanden na aankoop was zal de dealer aan moeten tonen wat je verwijtbaar fout hebt gedaan (daarna moet de klant aantonen dat hij niets fout heeft gedaan).

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 20 jul 2005 23:31

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 20 Juli 2005

Strikt genomen zit er op OEM producten helemaal geen garantie (daarom zijn ze zo goedkoop) en zul je op de goodwill van de verkoper moeten bouwen. Als die 50 Euro arbeidsloon binnen drie maanden na aankoop was zal de dealer aan moeten tonen wat je verwijtbaar fout hebt gedaan (daarna moet de klant aantonen dat hij niets fout heeft gedaan).


Je kan in de hele Europese Unie geen enkel produkt zónder enige garantie verkopen, toch? Er is altijd een minimale produktgarantie van 1 jaar die binnenkort, als de lidstaat de Europese richtlijn omgezet heeft, 2 jaar wordt.
Een van de truukjes van de foor zijn bv. computers aangeboden in warenhuizen. Op alles "2 jaar garantie" en een minimale hersteldienst. Gaat er een bepaalde chip of geluidskaart stuk na 2 jaar, probeert het warenhuis voor jou iets te regelen en verdienen ze er nog aan ook (want achter de hand hebben ze soms een garantiebewijs van 5 jaar voor die geluidskaart).
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 jul 2005 23:41

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 20 Juli 2005


Strikt genomen zit er op OEM producten helemaal geen garantie (daarom zijn ze zo goedkoop) en zul je op de goodwill van de verkoper moeten bouwen.


'oezo?
Verkoper moet product leveren dat aan de verwachtingen voldoet die je er in redelijkheid van mag hebben, gaat het veel eerder stuk dan moet de verkoper zorgen voor reparatie of vervanging, afhankelijk van de leeftijd van het product met een redelijke bijbetaling. De eerste 6 maanden na aankoop geldt de 'omgekeerde bewijslast' ofwel de verkoper moet bewijzen dat jij 't gesloopt hebt, na die 6 maanden moet jij bewijzen dat het product ondeugdelijk was.
Met de fabrikant of importeur heb je als klant niks te maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sparko
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 27 apr 2005 11:51

sparko 21 jul 2005 09:37

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 20 Juli 2005


Houd jezelf altijd het volgende voor: wil je supergoekoop ga dan ook niet voor top service (en zeuren om garantie). Als je twee linker handen hebt koop dan bij een goede (dure) dealer en ga niet achteraf met je "goedkope spullen"naar die "dure dealer" voor service (ik zou je ook een waanzinnige reparatierekening voorschotelen).

Ik heb mijn fiets via internet goedkoop gekocht en ga voor onderhoud naar een lokale fm, maar hier kan ik wel terecht voor garantie omdat hij een erkende bianchi dealer is, zo vang ik 2 vliegen in 1 klap, en goedkoop m'n fiets, en bij defect dichtbij reparatie onder garantie. Maar bij bianchi is het zo geregeld dat de fm uren kan declareren bij bianchi.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 jul 2005 10:13

>Strikt genomen zit er op OEM producten helemaal geen garantie
nzin.

> (daarom zijn ze zo goedkoop)
nzin.

>en zul je op de goodwill van de verkoper moeten bouwen. Als die >50 Euro arbeidsloon binnen drie maanden na aankoop was
Het was geen OEM product, maar een wielset die ik bij een dure FM had gekocht. de garantie bij mijn FM is dus net zo goed/slecht als bij de 1e de beste prijzenbreker. Dat is trouwens in strijd met het NBW, want als klant heb ik alleen met de verkoper te maken en niet met hun problemen met de fabrikant/importeur. Dat is ook zoiets: je koopt bij de Fm dure kleding. Die gaat na een paar keer dragen stuk. Het standaardantwoord is dan "we zullen zien of wij het vergoed krijgen van de importeur". Daar heb ik NIETS mee te maken. Ik heb met de FM zaken gedaan en niet met de importeur. Ik heb er 1 ding van geleerd: koop alles maar bij de allergoedkoopste zaak, want als je slechte garantie krijgt, dan kan je beter maar weinig betaald hebben voor het product. Dit is nu juist een terrein waar dure zaken zich zouden kunnen onderscheiden en dat zou een reden zijn om toch bij een duurdere zaak te kopen. Deze mensen hebben nog niet door dat ALLES goedkoper via internet te krijgen is en dat ze alleen door service te bieden kunnen overleven.

>zal de dealer aan moeten tonen wat je verwijtbaar fout hebt gedaan >(daarna moet de klant aantonen dat hij niets fout heeft gedaan).
Omgekeerde bewijslast. Merkwaardig als je FM je fiets opgebouwd heeft. Als je fiets dan kapot gaat ligt de bewijslast bij jou, terwijl je er niet zelf aangezeten hebt.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 21 jul 2005 11:37

volgens mij kun je beter investeren in een goede rechtsbijstandverzekering. Ik heb zelf nooit problemen met garantie o.i.d. (en ik zet echt veel om). O.e.m. producten (los geleverd of in zakjes) zijn bedoeld voor de fabrikanten en nooit direct voor de eindconsument. De fabrikanten kopen de garantie af en zijn daarom goedkoper uit (produkten zijn vaak te herkennen aan de produktcode). Ik weet dat minimaal shimano op deze producten geen claims accepteerd. Ik ben het inderdaad met je eens om op de goedkoopste plek te kopen maar het produkt bij een defekt gewoon af te schrijven.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 21 jul 2005 12:32

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Juli 2005


volgens mij kun je beter investeren in een goede rechtsbijstandverzekering. Ik heb zelf nooit problemen met garantie o.i.d. (en ik zet echt veel om). O.e.m. producten (los geleverd of in zakjes) zijn bedoeld voor de fabrikanten en nooit direct voor de eindconsument. De fabrikanten kopen de garantie af en zijn daarom goedkoper uit (produkten zijn vaak te herkennen aan de produktcode). Ik weet dat minimaal shimano op deze producten geen claims accepteerd. Ik ben het inderdaad met je eens om op de goedkoopste plek te kopen maar het produkt bij een defekt gewoon af te schrijven.


Je hebt sowiezo geen ruk te maken met de fabrikant. Dat Shimano geen claims accepteerd op OEM producten maakt niets uit voor de garantie. De garantie moet je (wettelijk zo geregeld) claimen bij het bedrijf waar je de zaken hebt gekocht. In principe is er dus geen probleem met de garantie.
Overigens, als je naar een discounter gaat als Hopmans in Bergen op Zoom, dan krijg je daar shimano producten, in retailverpakking, voor ongeveer dezelfde prijs als in Duitsland. Lang niet alle goedkope prodcuten zijn OEM.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 21 jul 2005 13:02

Hopmans levert in ieder geval de laatste keer dat ik er was zijn campa producten o.e.m.

Plaats reactie