25 mm banden
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ja, dat is bijna tien procent.
Maar als ik een toertocht van 200 kilometer ga fietsen, dan zeg ik na 20 kilometer toch niet dat ik er al bijna ben?
Dus tien procent, is dat veel?
Maar als ik een toertocht van 200 kilometer ga fietsen, dan zeg ik na 20 kilometer toch niet dat ik er al bijna ben?
Dus tien procent, is dat veel?
Ik heb even een documentje samengesteld met de belangrijkste informatie. Hoop dat het wat helderheid verschaft.
Bandendruk
De juiste bandenspanning hangt af niet alleen af van de bandenmaat maar ook van de gewichtsbelasting, de ondergrond en het doel.
Rolweerstand
Is het energie verlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming.
Het heeft te maken met het veergedrag van een band.
Een band vlakt aan de onderzijde iets af als die over het wegdek rolt.
Een brede band wordt meer in de breedterichting ingedrukt, bij een smalle band meer in de rijrichting. Het vlakke stuk is de factor die de rolbeweging van de band tegenwerkt.
Brede banden hebben minder afvlakking in de looprichting, ze blijven ronder en daarom rollen ze beter.
Brede banden rollen alleen beter bij gelijke druk.
Smalle banden kunnen echter harder opgepompt worden.
Wielrenners kiezen daarom voor smallere banden.
Smallere banden betekent wel weer verlies van comfort.
Verder is niet elke band van hetzelfde materiaal.
Een stugge en dikke wand en/of loopvlak is ook bepalend voor de rolweerstand.
Een soepele band is meestal de lichtste en lichtst lopende band, maar slijt vaak harder en is minder lekbestendig. Zelfs de binnenband heeft invloed op de rolweerstand. Latex is bijv soepeler dan butyl.
Effect
Men kiest een bredere band meestal voor iets meer comfort.
Dan vul je de band ook met minder druk dan de smalle raceband.
Het rolweerstandvoordeel wordt daarmee (deels) opgeheven.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
wiki extract
Lagere bandenspanning verhoogt de rolweerstand, doordat een grotere lengte van de band met het wegdek in contact komt. Verder wordt de levensduur verkort doordat de band in het midden doorbuigt en de band op zogenaamde wangen gaat lopen.
Lagere bandenspanning geeft minder slip en dus een betere grip. Bij het mountainbiken wordt gespeeld met de bandenspanning, bijvoorbeeld om het contactoppervlak van de band en daardoor de grip op een losse bodem of zeer harde bodem te vergroten.
Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden.
Hoe hoger de bandenspanning des te minder veert de band in en des te lager is het rijcomfort. Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek.
De juiste bandenspanning hangt af van het lichaamsgewicht. Hoe hoger het gewicht des te hoger moet de bandenspanning zijn.
Zelfs de beste band verliest op den duur lucht, waardoor regelmatig de bandenspanning gecontroleerd moet worden.
De bandenspanning hangt af van de omgevingstemperatuur. Bij een lagere temperatuur is de bandenspanning ook lager.
Speciaal bij racefietsen kan de velg soms een lagere bandenspanning verdragen dan de maximale bandenspanning van de band zelf.
Tot begin tachtiger jaren waren er geen smalle draadbanden voor de racefiets in de breedte 23, 25 of 28 mm verkrijgbaar. Sommige wielrenners trainden op de toen smalst verkrijgbare draadbanden van 32 mm
Bandendruk
De juiste bandenspanning hangt af niet alleen af van de bandenmaat maar ook van de gewichtsbelasting, de ondergrond en het doel.
Rolweerstand
Is het energie verlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming.
Het heeft te maken met het veergedrag van een band.
Een band vlakt aan de onderzijde iets af als die over het wegdek rolt.
Een brede band wordt meer in de breedterichting ingedrukt, bij een smalle band meer in de rijrichting. Het vlakke stuk is de factor die de rolbeweging van de band tegenwerkt.
Brede banden hebben minder afvlakking in de looprichting, ze blijven ronder en daarom rollen ze beter.
Brede banden rollen alleen beter bij gelijke druk.
Smalle banden kunnen echter harder opgepompt worden.
Wielrenners kiezen daarom voor smallere banden.
Smallere banden betekent wel weer verlies van comfort.
Verder is niet elke band van hetzelfde materiaal.
Een stugge en dikke wand en/of loopvlak is ook bepalend voor de rolweerstand.
Een soepele band is meestal de lichtste en lichtst lopende band, maar slijt vaak harder en is minder lekbestendig. Zelfs de binnenband heeft invloed op de rolweerstand. Latex is bijv soepeler dan butyl.
Effect
Men kiest een bredere band meestal voor iets meer comfort.
Dan vul je de band ook met minder druk dan de smalle raceband.
Het rolweerstandvoordeel wordt daarmee (deels) opgeheven.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
wiki extract
Lagere bandenspanning verhoogt de rolweerstand, doordat een grotere lengte van de band met het wegdek in contact komt. Verder wordt de levensduur verkort doordat de band in het midden doorbuigt en de band op zogenaamde wangen gaat lopen.
Lagere bandenspanning geeft minder slip en dus een betere grip. Bij het mountainbiken wordt gespeeld met de bandenspanning, bijvoorbeeld om het contactoppervlak van de band en daardoor de grip op een losse bodem of zeer harde bodem te vergroten.
Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden.
Hoe hoger de bandenspanning des te minder veert de band in en des te lager is het rijcomfort. Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek.
De juiste bandenspanning hangt af van het lichaamsgewicht. Hoe hoger het gewicht des te hoger moet de bandenspanning zijn.
Zelfs de beste band verliest op den duur lucht, waardoor regelmatig de bandenspanning gecontroleerd moet worden.
De bandenspanning hangt af van de omgevingstemperatuur. Bij een lagere temperatuur is de bandenspanning ook lager.
Speciaal bij racefietsen kan de velg soms een lagere bandenspanning verdragen dan de maximale bandenspanning van de band zelf.
Tot begin tachtiger jaren waren er geen smalle draadbanden voor de racefiets in de breedte 23, 25 of 28 mm verkrijgbaar. Sommige wielrenners trainden op de toen smalst verkrijgbare draadbanden van 32 mm
En als ik je na 200km vertel dat jij er nog 20 extra mag doen en ik een trappist ga drinken, is dat dan veel?robbebopper schreef:Ja, dat is bijna tien procent.
Maar als ik een toertocht van 200 kilometer ga fietsen, dan zeg ik na 20 kilometer toch niet dat ik er al bijna ben?
Dus tien procent, is dat veel?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ja, dan natuurlijk wel
Hoi,
Bandendruk: akkoord.
Rolweerstand: is een variabele die verandert naargelang de factoren geciteerd in "Bandendruk" ondermeer.
Smalle banden kan je echt niet harder oppompen, het volume is gewoon kleiner waardoor de luchtdruk sneller stijgt
Wielrenners kiezen voor smallere en liefst ook zeer soepele banden bij goed wegdek omdat dat zowel qua rolweerstrand als aero en gewicht een voordeel biedt.
Overigens is rolweerstand bij snelheden van om en bij de vijftig km/u van weinig belang, daar primeert al lang de luchtweerstand.
Bij het meest normale wegdek en zulke snelheden gaat die band al snel in hysteresis, dat wil zeggen dat de band de vervormingen in het wegdek niet meer kan volgen. Daarvoor heeft ie teveel reactietraagheid en gaat ie in se oscilleren.
Ook in zulke omstandigheden heeft de soepelste band met de juiste druk het voordeel.
Kortom: een band is de schokdemper van je fiets. Hij dempt en trackt de oneffenheden van de weg (modulatie) en ziet ook de last van de fiets en zijn berijder (ongeveer een constante last).
Als epitaaf: de notie dat bredere banden an sich een lagere rolweerstand hebben is zo kortzichtig dat ik me een stootlek lach.....
Ciao,
Goed, hoor. Maar toch is het nog te veralgemenend. De ene band is de andere niet enz.swoosh schreef:Ik heb even een documentje samengesteld met de belangrijkste informatie. Hoop dat het wat helderheid verschaft.
Bandendruk
De juiste bandenspanning hangt af niet alleen af van de bandenmaat maar ook van de gewichtsbelasting, de ondergrond en het doel.
Rolweerstand
Is het energie verlies bij het afrollen van een band door voortdurende materiaalvervorming.
Het heeft te maken met het veergedrag van een band.
Een band vlakt aan de onderzijde iets af als die over het wegdek rolt.
Een brede band wordt meer in de breedterichting ingedrukt, bij een smalle band meer in de rijrichting. Het vlakke stuk is de factor die de rolbeweging van de band tegenwerkt.
Brede banden hebben minder afvlakking in de looprichting, ze blijven ronder en daarom rollen ze beter.
Brede banden rollen alleen beter bij gelijke druk.
Smalle banden kunnen echter harder opgepompt worden.
Wielrenners kiezen daarom voor smallere banden.
Smallere banden betekent wel weer verlies van comfort.
Verder is niet elke band van hetzelfde materiaal.
Een stugge en dikke wand en/of loopvlak is ook bepalend voor de rolweerstand.
Een soepele band is meestal de lichtste en lichtst lopende band, maar slijt vaak harder en is minder lekbestendig. Zelfs de binnenband heeft invloed op de rolweerstand. Latex is bijv soepeler dan butyl.
Effect
Men kiest een bredere band meestal voor iets meer comfort.
Dan vul je de band ook met minder druk dan de smalle raceband.
Het rolweerstandvoordeel wordt daarmee (deels) opgeheven.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
wiki extract
Lagere bandenspanning verhoogt de rolweerstand, doordat een grotere lengte van de band met het wegdek in contact komt. Verder wordt de levensduur verkort doordat de band in het midden doorbuigt en de band op zogenaamde wangen gaat lopen.
Lagere bandenspanning geeft minder slip en dus een betere grip. Bij het mountainbiken wordt gespeeld met de bandenspanning, bijvoorbeeld om het contactoppervlak van de band en daardoor de grip op een losse bodem of zeer harde bodem te vergroten.
Lagere bandenspanning verlaagt de stabiliteit in bochten en kan tot wegglijden (driften) leiden. Een uitzondering vormen de tubeless-banden: doordat de wrijving tussen de binnen- en buitenband niet aanwezig is kan op deze banden in het algemeen met een 1 bar lagere spanning gereden worden.
Hoe hoger de bandenspanning des te minder veert de band in en des te lager is het rijcomfort. Bij een te lage bandenspanning kan canvasbreuk optreden en kan de binnenband tegen de velg lek stoten. Dit heet een snake-bite, naar de vorm van het lek.
De juiste bandenspanning hangt af van het lichaamsgewicht. Hoe hoger het gewicht des te hoger moet de bandenspanning zijn.
Zelfs de beste band verliest op den duur lucht, waardoor regelmatig de bandenspanning gecontroleerd moet worden.
De bandenspanning hangt af van de omgevingstemperatuur. Bij een lagere temperatuur is de bandenspanning ook lager.
Speciaal bij racefietsen kan de velg soms een lagere bandenspanning verdragen dan de maximale bandenspanning van de band zelf.
Tot begin tachtiger jaren waren er geen smalle draadbanden voor de racefiets in de breedte 23, 25 of 28 mm verkrijgbaar. Sommige wielrenners trainden op de toen smalst verkrijgbare draadbanden van 32 mm
Bandendruk: akkoord.
Rolweerstand: is een variabele die verandert naargelang de factoren geciteerd in "Bandendruk" ondermeer.
Gelijk aan welke druk?Brede banden rollen alleen beter bij gelijke druk.
Smalle banden kunnen echter harder opgepompt worden.
Wielrenners kiezen daarom voor smallere banden.
Smallere banden betekent wel weer verlies van comfort.
Smalle banden kan je echt niet harder oppompen, het volume is gewoon kleiner waardoor de luchtdruk sneller stijgt
Wielrenners kiezen voor smallere en liefst ook zeer soepele banden bij goed wegdek omdat dat zowel qua rolweerstrand als aero en gewicht een voordeel biedt.
Overigens is rolweerstand bij snelheden van om en bij de vijftig km/u van weinig belang, daar primeert al lang de luchtweerstand.
Bij het meest normale wegdek en zulke snelheden gaat die band al snel in hysteresis, dat wil zeggen dat de band de vervormingen in het wegdek niet meer kan volgen. Daarvoor heeft ie teveel reactietraagheid en gaat ie in se oscilleren.
Ook in zulke omstandigheden heeft de soepelste band met de juiste druk het voordeel.
Kortom: een band is de schokdemper van je fiets. Hij dempt en trackt de oneffenheden van de weg (modulatie) en ziet ook de last van de fiets en zijn berijder (ongeveer een constante last).
Als epitaaf: de notie dat bredere banden an sich een lagere rolweerstand hebben is zo kortzichtig dat ik me een stootlek lach.....
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13776
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ga het ook eens proberen denk ik. Al vind ik een racefiets nou niet echt onconfortable (na heel lang MTB)
Wat ik alleen niet snap is waarom je achter nog iets breder dan voorlegt. Als het om confort gaat zou ik het eerder andersom doen, achter heb ik zat comfort.
Dat kan natuurlijk ook aan de fiets liggen.
De vehouding druk/breedte/rolweerstand hangt af van de ondergrond. Als je op biljartlaken asphalt rijd levert een hoge druk minder weerstand op.
Vrijdag reed ik bv op de mtb op 1.5bar achter, dat levert opzich niet minder rolweerstand op maar juist meer, echter omdat op wortel paden de fiets aan de grond blijft kan je daar blijven trappen en sneller overheen, dat levert uiteindelijk het voordeel op.
Wat ik alleen niet snap is waarom je achter nog iets breder dan voorlegt. Als het om confort gaat zou ik het eerder andersom doen, achter heb ik zat comfort.
Dat kan natuurlijk ook aan de fiets liggen.
De vehouding druk/breedte/rolweerstand hangt af van de ondergrond. Als je op biljartlaken asphalt rijd levert een hoge druk minder weerstand op.
Vrijdag reed ik bv op de mtb op 1.5bar achter, dat levert opzich niet minder rolweerstand op maar juist meer, echter omdat op wortel paden de fiets aan de grond blijft kan je daar blijven trappen en sneller overheen, dat levert uiteindelijk het voordeel op.
Het ligt er vooral aan waar je het comfort wil hebben. Waar je pijnpunt is. Ik rij met een Brooks zadel. Daardoor heb ik zo goed als geen problemen met het zitvlak. Vanwege m'n werk heb ik wel problemen met polsen en schouders. Dus ik moet juist voor wat meer comfort hebben. Daarmee is een bredere voorband dus belangrijker. Verder is er nog het veiligheidsaspect. Een plotseling stootlek achter is zelden de oorzaak van een valpartij. Hetzelfde plotselinge stootlek voor is een heel ander verhaal, dan ga je vaak neer (maar niet altijd). Op zachte ondergrond is een licht inzakkende achterband niet al te problematisch. Een voorwiel dat wegzakt in zand hou je wederom zeer slecht recht.wasbeer2006 schreef:Wat ik alleen niet snap is waarom je achter nog iets breder dan voorlegt. Als het om confort gaat zou ik het eerder andersom doen, achter heb ik zat comfort.
Dat kan natuurlijk ook aan de fiets liggen.
De vehouding druk/breedte/rolweerstand hangt af van de ondergrond. Als je op biljartlaken asphalt rijd levert een hoge druk minder weerstand op.
Vrijdag reed ik bv op de mtb op 1.5bar achter, dat levert opzich niet minder rolweerstand op maar juist meer, echter omdat op wortel paden de fiets aan de grond blijft kan je daar blijven trappen en sneller overheen, dat levert uiteindelijk het voordeel op.
Dat laatste speelt heel erg een rol op kasseien. Een lagere luchtdruk daar levert snelheidswinst op omdat je op de weg blijft en er niet afdendert.
Hoi,
Heeft alles met gewichtsverdeling te maken.
Ciao ,
wasbeer2006 schreef:Ik ga het ook eens proberen denk ik. Al vind ik een racefiets nou niet echt onconfortable (na heel lang MTB)
Wat ik alleen niet snap is waarom je achter nog iets breder dan voorlegt. Als het om confort gaat zou ik het eerder andersom doen, achter heb ik zat comfort.Dat kan natuurlijk ook aan de fiets liggen.
De vehouding druk/breedte/rolweerstand hangt af van de ondergrond. Als je op biljartlaken asphalt rijd levert een hoge druk minder weerstand op.
Vrijdag reed ik bv op de mtb op 1.5bar achter, dat levert opzich niet minder rolweerstand op maar juist meer, echter omdat op wortel paden de fiets aan de grond blijft kan je daar blijven trappen en sneller overheen, dat levert uiteindelijk het voordeel op.
Heeft alles met gewichtsverdeling te maken.
Ciao ,
Snobisme is een dure hobby...
Doe me een lol en druk het verschil uit ten opzichte van de totale frontale oppervlakte, in plaats van alleen naar de voorbandjes kijken ..... Jouw opmerking is een mooi marketing- en windtunnelpraatje, maar snijdt in de praktijk geen hout bij het gros van de Forum leden.amclassic-fan schreef:Je realiseert je wel dat die 2 mm wel bijna 10% is?WdvB schreef:Prachtig, het verschil tussen koersen en toeren is slecht 2 mm .
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Die bovendien veelal in een snelheidsgebied rijden waar rolweeerstand wel degelijk invloed heeft en luchtweerstand fors minder dan voor Cancellara tijdens een tijdrit.gamiel schreef:Doe me een lol en druk het verschil uit ten opzichte van de totale frontale oppervlakte, in plaats van alleen naar de voorbandjes kijken ..... Jouw opmerking is een mooi marketing- en windtunnelpraatje, maar snijdt in de praktijk geen hout bij het gros van de Forum leden.amclassic-fan schreef:Je realiseert je wel dat die 2 mm wel bijna 10% is?WdvB schreef:Prachtig, het verschil tussen koersen en toeren is slecht 2 mm .