Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

"Werkfiets" kopen

Jope147
Forum-lid

Gebruikersavatar Jope147 07 jan 2012 22:34

hoevenenlion schreef:Ik doe mijn woon/werk verkeer net zoals stef op een crossfiets. Deze kan je helemaal aanpassen naar je wensen. Ik heb er in de winter spatborden opstaan en dikkere/bredere banden. In de zomer haal in de spatborden eraf en leg ik er gewoon race bandjes op. Voor mij is de rit heen en weer toch een dikke 66 Km.
Misschien domme vraag, maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen een crossfiets en een racefiets??

Ben vandaag al even een winkel binnengestapt en daar werden mij deze 2 modellen aangeraden: Trek 7.6 FX (http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... x/7_6_fx/#) en Trek 7.5 FX (http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... x/7_5_fx/#)
Enige goede/slechte commentaar hierop?

stef
Forum-lid

stef 09 jan 2012 11:50

Jope147 schreef:
hoevenenlion schreef:Ik doe mijn woon/werk verkeer net zoals stef op een crossfiets. Deze kan je helemaal aanpassen naar je wensen. Ik heb er in de winter spatborden opstaan en dikkere/bredere banden. In de zomer haal in de spatborden eraf en leg ik er gewoon race bandjes op. Voor mij is de rit heen en weer toch een dikke 66 Km.
Misschien domme vraag, maar wat is dan eigenlijk het verschil tussen een crossfiets en een racefiets??

Een cyclocrossfiets laat u toe om banden te monteren tss 23-42mm zonder dat de band het frame raakt. Het balhoofdstel is in de meeste gevallen beter afgedicht(water) en het frame zal ook'sterker'( Alu)gemaakt worden. Doordat er 'veel' plaats is terhoogte van de remmen kunnen er met een beetje creativiteit makkelijk vaste spatborden gemonteerd worden. Dit is in de meeste gevallen op een raceframe niet mogelijk gezien de geringe speling tussen de onderkant van de remhoeven en de bovenkant van de band. Met een wissel van banden kan de fiets eenvoudig omgezet worden van 'werkfiets' naar 'veldtoertochtfiets', dit is toch ook een interessante meerwaarde. Voor mij is 'het' belangrijkste aan een cyclocrossfiets dat je hem bijna identiek kunt af stellen als een racefiets met de voordelen van degelijke toer-, hybride- of trekkingfiets. Veelzijdigheid is voor dergelijke fiets dan ook de belangrijkste troef!
Stef

Jope147
Forum-lid

Gebruikersavatar Jope147 09 jan 2012 18:23

stef schreef:
Jope147 schreef:

Een cyclocrossfiets laat u toe om banden te monteren tss 23-42mm zonder dat de band het frame raakt. Het balhoofdstel is in de meeste gevallen beter afgedicht(water) en het frame zal ook'sterker'( Alu)gemaakt worden. Doordat er 'veel' plaats is terhoogte van de remmen kunnen er met een beetje creativiteit makkelijk vaste spatborden gemonteerd worden. Dit is in de meeste gevallen op een raceframe niet mogelijk gezien de geringe speling tussen de onderkant van de remhoeven en de bovenkant van de band. Met een wissel van banden kan de fiets eenvoudig omgezet worden van 'werkfiets' naar 'veldtoertochtfiets', dit is toch ook een interessante meerwaarde. Voor mij is 'het' belangrijkste aan een cyclocrossfiets dat je hem bijna identiek kunt af stellen als een racefiets met de voordelen van degelijke toer-, hybride- of trekkingfiets. Veelzijdigheid is voor dergelijke fiets dan ook de belangrijkste troef!
En heeft Trek dan zo'n fietsen? Want die vindt ik toch niet direct terug op hun site...
Ik denk dat het misschien de Dual Sport bikes zijn maar staat geen enkele 25" tussen (mijn maat bij Trek)
Of ben je voor een cyclocrossfiets beter met een ander merk en zo ja welk?

En wat vinden jullie van de 2 Treks die mij werden aanbevolen in de fietswinkel?
Lijken mij toch degelijke fietsen te zijn, nee?

raleighrick
Forum-lid

raleighrick 09 jan 2012 22:24

Vind deze cuve wel een ruige fiets, Naafversnelling schijfremmen alles erop en eraan. Je kun er geloof ik ook spatborden bijkopen en een drager.

http://www.cube.eu/tour/uls/hyde-race/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2012 23:21

Schijfremmen lijkt mij niet bepaald ideaal voor een woon-werk fiets in de lage landen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 jan 2012 23:55

De fietsen die je door de fietsenmaker werden aanbevolen zijn wat simpel afgemonteerd en meer gericht op toer, met de Deore of Deor/sora mix.
Als er 1 ding is waar ik toch een beetje spijt van heb bij de keuze voor mijn fiets is dat het een XT afgemonteerde fiets is. Want, en dat is geheel persoonlijk, want mijn racefiets (ultegra) schakelt zo extreem trefzeker en soepel als je dat vergelijkt met mijn woon-werk fiets. Wellicht een kwestie van afstellen, maar het is zowel mijn fietsenmaker als mijzelf tot op heden niet gelukt.

Overigens: dit zijn de cyclocrossers van Trek: http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/road/cyclocross" onclick="window.open(this.href);return false; ik zie daar ook nokjes voor een drager op zitten dus dat lijkt mij een veel betere keus (als je bij trek wil blijven)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

wmc
Forum-lid

wmc 10 jan 2012 08:55

Wat is er dan niet ideaal aan schijfremmen op een woon-werk fiets?

bibske
Forum-lid

bibske 10 jan 2012 11:53

De blokken van schijfremmen werken optimaal als ze schoon en warm zijn, bijvoorbeeld in de bergen bij een afdaling zonder modder. Nat, vet en vuil zorgen ervoor dat je remblokken minder goed presteren, ze gaan piepen, vuil zorgt voor schuren omdat de ruimte tussen de blokken en de schijven klein is. Je hoeft ook relatief weinig te remmen waardoor je blokken niet opwarmen tot de temperatuur die ze zouden moeten hebben.
Ik heb schijfremmen op mijn MTB en vind het vreselijk, de blokken slijten verschikkelijk hard, zijn moeilijk af te stellen en maken constant geluidjes. De remkracht is erg goed, zeker in vergelijking met mijn brakke Deore remmen met Hema blokken die op mijn woon-werk fiets zitten. En toch rij ik elke dag zonder problemen met die remmen, ik heb ook nooit het gevoel dat ik niet hard genoeg kan remmmen.
Tot slot zijn de remmen die je op de goedkopere fietsen vindt niet van topkwaliteit. Dan heb ik liever goede V-brakes dan slechte schijfremmen, ze worden immers vooral op dit soort fietsen gezet omdat het er cool uitziet.

Jope147
Forum-lid

Gebruikersavatar Jope147 10 jan 2012 20:37

depoldertoerist schreef:De fietsen die je door de fietsenmaker werden aanbevolen zijn wat simpel afgemonteerd en meer gericht op toer, met de Deore of Deor/sora mix.
Maar... dus zeker geen slechte fietsen voor woon-werkverkeer en af en toe eens te toeren???
Want dat was eigenlijk mijn vraag...

farelli
Forum-lid

farelli 10 jan 2012 22:01

Ik vind het vleesch noch visch.
Veel mensen kopen zo'n ding en kopen dan later weer iets anders. Sommigen meer een racer en anderen meer hybride.
Ga je nou elke dag 80 of 40 rijden? Tachtig km woon-werk lijkt me helemaal niks op zo'n fiets. Veertig kan wel. Maar mijn voorgaande opmerking blijft staan.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 10 jan 2012 22:27

Jope147 schreef:
depoldertoerist schreef:De fietsen die je door de fietsenmaker werden aanbevolen zijn wat simpel afgemonteerd en meer gericht op toer, met de Deore of Deor/sora mix.
Maar... dus zeker geen slechte fietsen voor woon-werkverkeer en af en toe eens te toeren???
Want dat was eigenlijk mijn vraag...
nou het zou eerlijk gezegd mijn keuze niet zijn.

in een eerdere post schreef je
Ja we spreken hier toch over een goede 40 km heen én terug.

Ik weet niet heel precies of ik dat nou moet lezen als 40km per dag of 40 km enkele reis. maar als ik heel eerlijk ben, vind ik in beide gevallen dat je FM je niet het juiste advies geeft. Fietsen met dit niveau afmontage zijn in mijn ogen beginnersfietsen of fietsen voor mensen die soms fietsen. Voor frequent woonwerk gebruik en daarnaast nog eens toeren heb je echt wel wat meer nodig dan een instapniveau.

ik vind dan zo'n crosser met minimaal een 105 afmontage een veel beter advies. Wat je ook kunt overwegen is een fiets met naafversnelling. bij een sportieve fiets denk je dan al snel aan een Rohlof, maar een Alfine 11speed of de traploze Nuvinci maar in het laatste geval zit je vast aan een Batavus. ik weet niet of die naaf los te krijgen is.
Naafversnelling heeft bij dagelijks gebruik absoluut voordelen. Mijn ervaring met een Santos met Rohloff en Beltdrive waren overigens dat het heel lekker fietst maar ook wat gezapig aanvoelde. ik heb dan liever een Derailleur omdat mij een lekkerder gevoel geeft. dat is echter alles behalve een rationele keuze.

Misschien dat ik je hiermee wat beter geholpen heb?
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 jan 2012 08:10

Ik heb een Bulls, die vergelijkbaar is met de cube die je aandraagt. Ook met Alfine naaf én schijfremmen. Die naaf voldoet wel voor mijn gebruik, alhoewel het verloop van de versnellingen niet mooi gelijkmatig is. Hij heeft af en toe wat grote stappen.
De schijfremmen zijn vreselijk. Maken altijd veel herrie, wat me erg stoort. Nieuwe blokken, schoonmaken etc. helpt allemaal maar even. Schijfremmen op ons asfalt lijkt niet te werken. Overigens heb ik ook schijfremmen op mijn Mtb, en daar bevalt het dan weer wel.

Plaats reactie