Jope147 schreef:depoldertoerist schreef:De fietsen die je door de fietsenmaker werden aanbevolen zijn wat simpel afgemonteerd en meer gericht op toer, met de Deore of Deor/sora mix.
Maar... dus zeker geen slechte fietsen voor woon-werkverkeer en af en toe eens te toeren???
Want dat was eigenlijk mijn vraag...
nou het zou eerlijk gezegd mijn keuze niet zijn.
in een eerdere post schreef je
Ja we spreken hier toch over een goede 40 km heen én terug.
Ik weet niet heel precies of ik dat nou moet lezen als 40km per dag of 40 km enkele reis. maar als ik heel eerlijk ben, vind ik in beide gevallen dat je FM je niet het juiste advies geeft. Fietsen met dit niveau afmontage zijn in mijn ogen beginnersfietsen of fietsen voor mensen die soms fietsen. Voor frequent woonwerk gebruik en daarnaast nog eens toeren heb je echt wel wat meer nodig dan een instapniveau.
ik vind dan zo'n crosser met minimaal een 105 afmontage een veel beter advies. Wat je ook kunt overwegen is een fiets met naafversnelling. bij een sportieve fiets denk je dan al snel aan een Rohlof, maar een Alfine 11speed of de traploze Nuvinci maar in het laatste geval zit je vast aan een Batavus. ik weet niet of die naaf los te krijgen is.
Naafversnelling heeft bij dagelijks gebruik absoluut voordelen. Mijn ervaring met een Santos met Rohloff en Beltdrive waren overigens dat het heel lekker fietst maar ook wat gezapig aanvoelde. ik heb dan liever een Derailleur omdat mij een lekkerder gevoel geeft. dat is echter alles behalve een rationele keuze.
Misschien dat ik je hiermee wat beter geholpen heb?