Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex (race) binnenbanden in Alpen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2012 11:58

Het korte, simpele antwoord op dit topic: doe het gewoon met butyl binnenbanden.
En in antwoord op:
beren040 schreef:Ga Giau maandag proberen, dus gewone binnenbandjes? Dan ook nog extra bandjes meenemen op de fiets?
Ik neem altijd een extra bandje mee voor als ik lek rijd...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 24 mei 2012 12:03

amclassic-fan schreef:Dan denk ik dat je wat verkeerde getallen hebt ingevuld, een velg wordt echt veel warmer als je slepend remt. Het smelten van carbon clincher gebeurd niet bij 90 graden, de epoxy moet echt warmer worden voordat de velg smelt.
Verkeerde getallen zou natuurlijk zonder meer kunnen. Heb een inschatting van de convectiecoëfficiënt (h) gemaakt van 150 W/ (m2K). Volgens diverse bronnen ligt deze, bij gedwongen convectie, voor metaal -> lucht tussen 25-250. Heb 150 genomen (denk bij fietsen gedwongen convectie vrij extreem is). Neem ik een waarde van 75, krijg ik een evenwichtstemperatuur van ongeveer 140gr C. Ik probeer nog even uit te zoeken wat er bij dergelijk hoge temperaturen met latex gebeurt.
Laatst gewijzigd door roger68 op 24 mei 2012 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

rbos
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 aug 2011 10:41

rbos 24 mei 2012 12:03

Ik kan er over mee praten: latex bandje explodeerde en draaide zich om de cassette. Gelukkig zat ik op een recht stukje afdaling. Hele achterwiel naar z'n kl*ten doordat ik op het aluminium reed. Geen latex dus.
Koga Kimera Alloy 6069 Ultegra

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4999
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 mei 2012 12:12

Zijn tubes met latex binnenband in dit kader een gevaar? Of is dit vanwege indirecte contact geen probleem?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2012 12:43

Inderdaad vanwege indirect contact minder gevaar. Hoeveel minder, geen idee.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 24 mei 2012 14:14

de zwarten schreef:Het korte, simpele antwoord op dit topic: doe het gewoon met butyl binnenbanden.
En in antwoord op:
beren040 schreef:Ga Giau maandag proberen, dus gewone binnenbandjes? Dan ook nog extra bandjes meenemen op de fiets?
Ik neem altijd een extra bandje mee voor als ik lek rijd...

Er stond bandjes, dus meervoud.
Heb er altijd 1 bij me, maar moeten dat er nu meer zijn...
Allard

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 24 mei 2012 15:16

de zwarten schreef:Inderdaad vanwege indirect contact minder gevaar. Hoeveel minder, geen idee.
Welk indirect contact? Je bedoelt het karkas wat bij een tube tussen velg en latex zit? En wat zou dit dan voor een verschil uitmaken. De 100gr C (of welke temperatuur dan ook) van de velg of de 100gr C van het karkas is en 'voelt' voor de latex even warm. (Karkas zal zeker warmte minder goed geleiden tov aluminium, is echter zo dun en contact oppervlak tussen karkas en velg zo groot, dat karkas tpv de velg de velg temperatuur snel/goed zal volgen.)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 24 mei 2012 16:03

roger68 schreef:
de zwarten schreef:Inderdaad vanwege indirect contact minder gevaar. Hoeveel minder, geen idee.
Welk indirect contact? Je bedoelt het karkas wat bij een tube tussen velg en latex zit? En wat zou dit dan voor een verschil uitmaken. De 100gr C (of welke temperatuur dan ook) van de velg of de 100gr C van het karkas is en 'voelt' voor de latex even warm. (Karkas zal zeker warmte minder goed geleiden tov aluminium, is echter zo dun en contact oppervlak tussen karkas en velg zo groot, dat karkas tpv de velg de velg temperatuur snel/goed zal volgen.)


Denk nog eens goed na of het karkas even warm wordt als de velg, je hebt het eigenlijk zelf al gezegd. :)

beren040 schreef:Er stond bandjes, dus meervoud.
Heb er altijd 1 bij me, maar moeten dat er nu meer zijn...


Dat hangt er van af hoeveel keer jij lek rijdt in de bergen. Die vraag hier beantwoorden is zoveel gevraagd als de 6 juiste cijfers van de lotto voorspellen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 24 mei 2012 17:09

de zwarten schreef:
Denk nog eens goed na of het karkas even warm wordt als de velg, je hebt het eigenlijk zelf al gezegd. :)
Na een tijdje wel denk ik, ja. Zeker gezien mijn eigen daalsnelheid (afdaling Giau was ik toch bijna 15 minuten mee bezig). ;)

Heb voor m'n gevoel nog steeds geen goede verklaring kunnen vinden wat er nu bij hoge temperaturen met latex gebeurd (in een gesloten omgeving van buitenband en velg) wat tot een klapband zal leiden:
- waren het er over eens dat het niet de druk kan zijn;
- zachter worden van materiaal zou volgens mij ook niet oorzaak kunnen zijn. Immers gesloten omgeving en wordt latex band echt door ventiel gat (of spaakgaten) naar buiten geduwd, zou ik verwachten dat ik 'ballon' ga zien. (Heb eens een filmpje gezien waarbij een latex band enorm groot wordt opgeblazen zonder probleem. Butyl bandje klapte in vergelijktest veel en veel eerder);
- wellicht iets van sterke afname hechtkracht latex<->ventiel? Maar ik zou vergelijkbaar probleem bij butyl bandje verwachten.
Missing link voor mij is dus welke materiaal eigenschap van latex (die bij toenemende temperatuur sterk veranderd) hier de doorslaggevende rol zou spelen?.

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 25 mei 2012 08:57

Hierover is op het Forum al veel meer geschreven. Ik heb dezelfde ervaring als Roger68; gebruik al jaren latex biba in de bergen (vooräl: Michelin) en ben een slechte daler (dus: veel slepend remmen). Nooit last gehad, ook niet op de Ventoux bij 40 graden. Heb pas een paar jaar geleden voor het eerst van dit probleem gehoord. Vind het wel vreemd dat op de verpakking van latex biba's niet voor dit fenomeen wordt gewaarschuwd, als het bestaat. Ik weet wle dat de meeste fabrikanten van full carbonwelen het gebruik van latex biba's ontraden.

Na alles wat ik hier gelezen heb, ben ik toch voorzichtiger geworden; ik ga mijn favoriete latexjes, de Vredesteins, volgend keer in elk geval maar thuis laten; die zijn een stuk dunner (en lichter) dan de Michelins (de Michelin is volgens mij ook niet 100% latex, maar een mix van latex en butyl; de Vredestein is nmm wel 100% latex).

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 mei 2012 00:41

Hou er ook rekening mee dat Latex ten opzichte van butyl heel anders vervomt als de druk te hoog wordt. Ik kan er over meespreken omdat ik in een afdaling zowel eerst een voorvelg gesloopt heb door oververhitting en een paar km verder (ik ging noodgedwongen over op alleen de achterrem) me de latex binnenband letterlijk met een knal ontplofte.
Ik heb nog altijd spijt dat ik die binnenband in mijn haast ter plekke heb weggegooid want ik zit me nu nog af te vragen hoe de band kon knallen. Het kan zijn dat dit gebeurd is doordat zich de latex band op een plaats tussen velg en buitenband naar buiten heeft gewerkt en daardoor knalde. Dit is me ook wel eens overkomen tijdens onzorgvuldig monteren. Als de band binnen de buitenband blijft dan knalt hij volgens mij niet.

PS: ik vond net op een andere site dat Latex goed blijft tot 60 graden en Butyl tot 110, wanneer daardoor eventueel een lek ontstaat gaan stond daar niet bij maar bij latex is dat in ieder geval heel veel eerder lijkt me.

Of de carbon velg zelf bij latex binnenbanden sneller oververhit raakt is me nog steeds volstrekt onduidelijk: de warmte afgifte kan alleen naar buiten gaan en ik kan me niet voorstellen dat butyl zoveel meer warmte (welke door de wrijving tussen rem en velg wordt opgewekt) kan vasthouden/absorberen dat de velg wezenlijk minder warm wordt als bij een latex biba.
Als iemand daar een plausibele theorie over heeft dan hoor ik het graag maar zelf denk ik dat het ontraden van Latex bij Carbon Clinchers (oa Zipp, leighweight en Campa) puur te maken heeft met het sneller knappen van de binnenband zelf en het daarbij behorende gevaar van vallen. De warmte opwekking door remmen zou bij alu en carbon nagenoeg het zelfde moeten zijn (wet van behoud van energie) ... de warmte afgifte bij carbon zal dus wel wezenlijk slechter zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 26 mei 2012 09:00

Zit er eigenlijk nog een verschil tussen hele lichte velgen en wat zwaardere? Ik heb jarenlang gedaald met dikke CXP22 velgen; van hitte nooit iets gemerkt. Sinds een paar jaar rij ik in de bergen met lichte Dura Ace velgen. En die worden me een partijtje heet... Ben bij de afdaling van een 11 procent (gemiddeld) helling met veel haarspeldbochten over 10 km meerdere malen gestopt omdat ik het niet meer vertrouwde.. Goed, het is ook wel een zeer extreme afdaling, maar toch. Moet je daar ook rekening mee houden?

Anders gezegd: houdt een latex band het langer uit op een dikke velg?

Plaats reactie